Hovedinnhold

Pressesjef reagerer på lekkede TV 2-intervjuer

Ber kanalen klargjøre hvordan Solbakken-intervjuer endte hos Josimar

<p>OMSTRIDT: Jim Solbakken er Norges mektigste fotballagent. Bladet Josimar har ved flere anledninger gått Ole Gunnar Solskjærs nære venn i sømmene. Det gjør de også i sin siste utgave.</p>

OMSTRIDT: Jim Solbakken er Norges mektigste fotballagent. Bladet Josimar har ved flere anledninger gått Ole Gunnar Solskjærs nære venn i sømmene. Det gjør de også i sin siste utgave.

Foto: Bjørn S. Delebekk, VG
Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, reagerer på hvordan to upubliserte TV 2-intervjuer kunne bli publisert av en helt annen redaksjon.

Denne saken handler om:

Det er fotballbladet Josimar som i sin siste utgave trykker to hittil ukjente intervjuer TV 2 gjorde med den omstridte fotballagenten Jim Solbakken i oktober 2011.

Bladet bruker 180 sider på den såkalte «overgangssaken» der Veigar Páll Gunnarsson og Herman Stengel var sentrale.

VG skriver fredag hvordan politiet har fattet interesse for intervjuene, som TV 2 selv aldri valgte å vise offentligheten.

– Hvordan har to upubliserte intervjuer havnet hos Josimar? Spørsmålet er viktig for den store diskusjonen om vern av upublisert materiale. Det er viktig at TV 2 bringer på det rene hva som har skjedd her – uten at man skal drive en jakt på kilder, selvfølgelig, sier Løken Stavrum.

– Jobber med dokumentar

Hun viser til den ferske saken mellom PST og Ulrik Imtiaz Rolfsen i Høyesterett. Den ble kronet med seier og feiring i pressekretser, understreker pressesjefen.

PRESSESJEF: Kjersti Løken Stavrum er generalsekretær i Norsk Presseforbund.
PRESSESJEF: Kjersti Løken Stavrum er generalsekretær i Norsk Presseforbund. Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix

– I presseforbundet bruker vi mye energi på å forklare hvor hellig upublisert materiale er.

Josimar om mulig søksmål:
– Tomme trusler fra Solbakken

Sportssjef i TV 2, Vegard Jansen Hagen, sier at de foreløpig ikke ønsker å kommentere noe mer rundt sine redaksjonelle vurderinger.

– I den grad vi vil kommentere dette materiale ytterligere, vil det skje etter en eventuell publisering. Vi jobber nå med en dokumentar som forhåpentligvis vil kunne belyse denne saken i hele sin bredde, sier TV 2s sportssjef Vegard Jansen Hagen til VG.

I Josimar forklarte Jansen Hagen at intervjuene med Solbakken, der agenten kommer med det som kan fremstå som motstridende opplysninger av hva han sa i retten, ikke ble publisert fordi intervju-premisset ikke var klargjort godt nok.

– Særskilte vurderinger

– Da fremstår det jo som pussig at det i metoderapporten TV 2 leverte til SKUP står at bare deler av intervjuet var «off record». Spørsmålet om hvorfor dette ikke ble publisert den gangen, blir relevant i lys av rapporten, sier Løken Stavrum.

– Solbakken er en medievant kilde, og opplysningene kunne blitt et bevis i en straffesak. I hvilken grad kan man da tøye regelen om klargjøring av hva som er et intervju?

– Sitter man på materiale som tilsier at det bør publiseres, helt uavhengig av rettssak eller ikke, så må man gjøre særskilte vurderinger. I denne saken sier TV 2 nå at de den gang gjorde nødvendige presseetiske vurderinger – og uansett førte det til at de ikke publiserte materialet, sier Løken Stavrum.

BAKGRUNN: Les mer om de omstridte intervjuene her

GÅR GUNNARSSON-SAKEN I SØMMENE: Her er forsiden på siste nummer av Josimar.
GÅR GUNNARSSON-SAKEN I SØMMENE: Her er forsiden på siste nummer av Josimar. Foto: Faksimile, Josimar

Også advokat Erik Flågan, som er rådgiveren til Jim Solbakken, er meget kritisk til at TV 2s intervjuer fra 2012 nå har blitt offentlige: Han har skrevet  følgende i en SMS til VG:

«Hovedpoenget i artikkelen (Josimar) er basert på en påstått bekreftelse av et mildt sagt uklart premiss, i en løs telefonsamtale med Jim Solbakken som ble tatt opp i skjul av TV2. Vi stusser ikke så rent lite over det faktum at TV2 først foretar skjulte opptak av telefonsamtaler med en kilde, for så å vurdere at premissene ved dette kildematerialet ikke var tilstrekkelig klargjort, og følgelig ikke kunne publiseres som et intervju i 2011. At TV2 fire år senere likevel ukritisk velger å utlevere sitt upubliserte kildemateriale til researchformål for en konkurrerende redaksjon, uten engang å informere kilden, burde få alle og enhver til å stille spørsmål ved TV2s presseetiske terskel».

Så du denne? NFF tilbakeviser Jim Solbakkens «Parr-forklaring»


Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Fotball

Se neste 5 fra Fotball