Hovedinnhold

Vebjørn Sand stiller ut Fredriksen-døtrene mot deres vilje

Kathrine Fredriksen: - Dette er en privat gave til vår far

<p>SOM GRESKE GUDINNER: Vebjørn Sand har malt Cecilie og Kathrine Astrup Fredriksen inn i en ny setting.<br/></p>

SOM GRESKE GUDINNER: Vebjørn Sand har malt Cecilie og Kathrine Astrup Fredriksen inn i en ny setting.

Foto: Jan Petter Lynau, VG
TJUVHOLMEN (VG) Her er Fredriksen-tvillingene utstilt som greske gudinner mot sin egen vilje – og uten at de vet det selv.

For halvannet år siden fikk Vebjørn Sand (49) i oppdrag å portrettere Cecilie (31) og Kathrine Astrup Fredriksen (31). Portrettene skulle tvillingene, etter det VG kjenner til, gi til faren, John Fredriksen i 70-årsgave.

Søstrene bestilte, ifølge Sand, ett portrett, men fikk overlevert tre.

Avtalen var ifølge Sand at han skulle få vise maleriene til offentligheten, noe søstrene bestrider overfor VG.

Etter en tid ville ikke lenger søstrene at bildene skulle vises til noen andre, ifølge Sand. Han valgte da å male nye portretter inspirert av bestillingsverket. Kunstneren sier selv at rytmen og energien i motivet levde videre.

Har du lest?Fredriksen-døtrene åpne om brudd og krise

Når VG er med under monteringen og får se portrettene, er det ingen andre som har sett dem. Ikke engang Fredriksen-tvillingene.

– For meg er det helt, helt uaktuelt ikke å skulle vise frem så sentrale temaer. Det strider imot alt jeg er satt sammen av som kunstner, så det har aldri vært aktuelt for meg, sier Vebjørn Sand og legger til:

– Bildene er bygget opp til å bli det fineste jeg har gjort av dobbeltportretter, og de er helt sentrale i min karriere som portrett-kunstner.

Ikke naturlig å informere

Etter å ha malt bestillingsportrettene og fått beskjed om at han ikke fikk lov å vise dem frem, valgte Sand å male nye bilder inspirert av portrettene.

– De bildene de har bestilt, kjøpt og overtatt er ikke de jeg stiller ut her. Jeg stiller ut andre bilder med et annet tema som er dypt inspirert av de bildene, men de er i en annen setting og heter noe annet, sier han og fortsetter:

– Har man invitert inn en kunstner til å portrettere seg, har man også invitert seg inn i kunsten.

Sand har ikke informert Cecilie og Kathrine Astrup Fredriksen om at nye versjoner av portrettbildene skal stilles ut.

– Jeg følte ikke at det var naturlig. For meg er det naturlig å jobbe videre med temaet, for det lever i meg som tema og rytme, sier han og legger til:

– Da jeg fikk vite at jeg ikke skulle få vise frem bildene var det nesten som ikke å få puste. Det stred imot alt jeg er satt sammen av, og det som har formet meg som en fri kunstner.

<p>ORIGINALENE: Cecilie og Kathrine Astrup Fredriksen.<br/></p>

ORIGINALENE: Cecilie og Kathrine Astrup Fredriksen.

Foto: Frode Hansen, VG

Har du lest?John Fredriksen og tvillingdøtrene Cecilie og Kathrine forteller åpent om sine liv(krever innlogging)

VG vet at søstrene Kathrine og Cecilie Fredriksen og deres far, John Fredriksen, reagerer på at Vebjørn Sand viser frem maleriene av dem, uten deres tillatelse. Men fordi de ikke ønsker å bidra til at Sand får offentlighet omkring sin utstilling, vil de si lite offentlig.

– Vi ba Vebjørn Sand pent respektere våre ønsker om ikke å vise portrettene offentlig, ettersom vi har ønsket å holde dem innenfor vår privatsfære. Vi har satt stor pris på at han respekterte dette, sier Kathrine Astrup Fredriksen.

– Hva gjør dere nå som han ikke har respektert det?

– Vi reagerer selvsagt på det, fordi dette er en privat gave til vår far. Vi forstår Sand er lidenskapelig i sine kunstneriske prinsipper, likevel er det skuffende at han ikke respekterte våre ønsker og laget nye bilder fra vårt private samarbeid.

Hun sier de ikke ønsker å bidra til noen offentlig debatt om dette, da det synes å være mest mulig offentlighet Sand søker. Vurderingen hos Fredriksen er at slik støy kan være positivt for Sand på kort sikt, men ikke på lang: Sand risikerer at kunder ikke vil la seg portretteres av ham, når de ikke kan stole på at motivene ikke offentliggjøres.

Etter hva VG forstår er det ikke aktuelt for søstrene Fredriksen å ta juridiske grep for å stanse fremvisningen av maleriene, nettopp fordi det vil gi voldsom oppmerksomhet til Sands utstilling.

De er arvinger til Norges desidert største familie-formue, ifølge Kapital var John Fredriksen-imperiet i høst verdt 102 milliarder kroner.

Vil ikke spekulere i tilbakemeldinger

På bildene er Fredriksen-tvillingene malt inn i en ny setting som greske Erato, musen for lyrisk poesi, særlig erotisk- og kjærlighetspoesi og som Polyhymnia, gudinnen for hymnediktning og mimisk kunst.

– Jeg håper at jeg er en såpass god portrettmaler at folk ser hvem jeg har malt, sier Sand, som brukte åtte måneder på å lage de nye maleriene.

Hvilke tilbakemeldinger han kan vente seg, vil han ikke spekulere i.

– Jeg vet bare at de brøt avtalen om å vise dem frem. Jeg viser ikke frem bildene de har kjøpt og bestilt. Hva de nå vil tenke det vet jeg ikke. Jeg ville ha blitt veldig stolt og glad for å bli malt på denne måten, sier Sand.

Før han nå stiller ut bildene, sier Sand at han kjenner åndsverkloven og retten ytringsfrihet som kunstner godt.

<p>EN SISTE HÅND PÅ VERKET: Vebjørn Sand toner rammen til det ene av to bildene av Fredriksen-tvillingene – kalt «Erato» og «Polyhymnia».</p>

EN SISTE HÅND PÅ VERKET: Vebjørn Sand toner rammen til det ene av to bildene av Fredriksen-tvillingene – kalt «Erato» og «Polyhymnia».

Foto: Jan Petter Lynau, VG

– Det å jobbe med maleri er veldig følsomt. Jeg har stått og malt mer enn jeg har gjort noe annet i livet. Det er så viktig del av meg. Det er mitt språk og mitt liv, og jeg har aldri opplevd noe lignende dette. Jeg ble såret av det.

Nå får altså publikum mulighet til å se improvisasjoner av bildene som skulle holdes bak lukkede dører. Sand har ennå ikke bestemt seg for om bildene er til salgs, og sier at han er helt åpen dersom Fredriksen-søstrene selv vil kjøpe bildene.

– Vi hadde et fantastisk godt samarbeid, og vi jobbet veldig bra sammen. Jeg har hatt en veldig glede av å jobbe med det, og har blitt veldig glad i bildene, sier han og forteller at han mener det er det beste kvinneportrettene han noen gang har laget.

Portrettene av Fredriksen-tvillingene blir en del av utstillingen «Individets valg» på galleri Fine Art, som er Sands største utstilling i Norge noensinne.

Utstillingen vil vise hovedverk fra de fleste periodene i Sands omfattende karriere og bilder fra serien «Scenes from the Second World War», som aldri før er vist i Norge. Bildene er fraktet med fly over Atlanteren fra New York, der Sand har jobbet de siste 15 årene. Der har han også videreutdannet seg innenfor portrettmaleri.

– Jeg har aldri vist så gode ting. Jeg har jobbet veldig intenst de siste 15 årene for å komme dit jeg er nå, sier Sand til VG.

– Det er fantastiske portretter. Vi har ingen betenkeligheter med det. For oss har det ikke vært noe tema, sier daglig leder i Fine Art, Rolf Stavnem.

I utstillingen vises det også portretter av blant andre presten Børre Knudsen, tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik og kunstneren Per Ung.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Rampelys

Se neste 5 fra Rampelys