Hovedinnhold

Nett-redaktør tror på nett-TV

VGTV har 100.000 seere hver dag

PÅ HUGGET: Ansvarlig redaktør og administrerende direktør for VG Nett, Torry Pedersen, ønsker å satse på levende bilder. Foto: Jørgen Braastad og Linn Olsen
PÅ HUGGET: Ansvarlig redaktør og administrerende direktør for VG Nett, Torry Pedersen, ønsker å satse på levende bilder. Foto: Jørgen Braastad og Linn Olsen
Med 100.000 daglige seere er VG Nett- redaktør Torry Pedersen også i ferd med å bli en av landets viktigste «kringkastings»-sjefer.

Denne saken handler om:

Helt siden årtusenskiftet har VG Nett tilbudt sine brukere web-TV. Men først i fjor høst ble det fart i sakene, med systematisk satsing på levende bilder. I dag kan VG Nett skilte med tre heltidsansatte video-reportere.

VGTV:Her kan du se DumDum Boys i eksklusiv konsert
VGTV:Her er dommen mot NOKAS-ranerne

VGTV:Se lesernes morsomste hjemmevideoer

-Om tre år er VGTV en betydelig aktør i visningen av levende bilder i Norge, spår ansvarlig redaktør i VG Nett, Torry Pedersen.

Vil satse mer

Han mener det er helt naturlig å forsterke satsingen på levende bilder, ettersom bredbånd brer mer og mer om seg, og tilgangen til Internett blir enklere og enklere.

-Journalistisk er det bedre med levende bilder enn stillbilder, slår han fast.

Men han er nøye med å understreke at det er kombinasjonen av tekst, levende bilder, stillbilder og animasjoner - hele pakka - som også i fremtiden vil være selve bærebjelken i VG Nett.

-Vi har ingen planer om å gjøre VG Nett til en ren bredbåndskanal for levende bilder, slik vi nå ser noen eksempler på i USA. Vi leverer levende bilder i tiknytting til tekst. Poenget er at folk skal kunne se de innslagene de har lyst til å se når de har anledning.

Men Pedersen avviser ikke helt at VGTV etter hvert også kan komme til å programmere med faste sendinger - ved siden av dagens TV-tilbud.

Stort potensial

I dag består VGTVs tilbud av egenproduserte innslag, bilder fra nyhetsbyråer og av bidrag fra brukerne.

VGTV har i dag mellom 96000 og 100000 daglige brukere. Men bare 10-14 prosent av VG Netts daglige 950000 lesere finner foreløpig frem til VG Netts web-TV-tilbud - noe som får Pedersen til å konkludere med at potensialet er stort. Den kortsiktige målsettingen må være å øke denne prosentandelen til 14-20, slår han fast.

Han mener VGTV allerede står seg godt mot web-TV-tilbudene til store TV-aktører som NRK og TV2.

-De har jo en annen modell, ved at de legger ut vanlige TV-programmer. Seerne bruker nok mer tid på dette tilbudet enn på å innslagene i VGTV, men i antall seere står vi oss bra.

Foreløpig sliter Torry Pedersen mer med å lokke annonsørene enn seerne til VGTV.

-I USA er annonsør-interessen allerede svært stor, det er nesten ikke reklameplass å oppdrive. I Sverige er interessen også stor. Men i Norge henger annonsørene oppsiktsvekkende langt etter. Vi begynner jo å få annonsører, men det virker foreløpig ikke som om de ser på web-TV som en interessant del av mediemiksen sin. Men jeg tror det ligger et marked her. Fordi dette er ikke passive seere, men aktive brukere som ber om å få se innslagene.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra TV

Se neste 5 fra TV