Hovedinnhold

Dette er TV-suksessen Bård og Harald

(VG Nett) Fra starten med «Lille lørdag» til «Ut i vår hage 2» har Bård Tufte Johansen og Harald Eia sørget for at nordmenn har fått trimmet lattermusklene.

I kveld skal de forsøke å gjenta suksessen med det nye programmet «Storbynatt». Selv sier de at de ikke kjenner spesielt mye på forventningspresset fra publikum.

VGTV: Eksklusiv førpremiere: Oslolosen er løs igjen!

- Jeg føler det har vært sånn ganske lenge at folk husker alt det beste vi har gjort sammen. De husker alle seierne våre og ikke alle de middelmådige løpene. Sånn at det kjemper vi alltid mot. Folk har ofte vært sånn etter å ha sett en episode av det vi har gjort at det har vært litt «nja, jeg trodde det skulle være morsommere» også kommer det ofte litt etter hvert, sier Bård Tufte Johansen til VG Nett.

VGTV: Bård og Harald avslører: Slik skaper de nye komi-karakterer

Ikke alt er bra

Han får støtte av sin makker Harald Eia.

- Det er jo ting vi har laget som vi ikke er så fornøyd med også. Vi synes for eksempel Åpen Post 2001 var sånn passe. «Tre brødre som ikke er brødre» var også helt greit. Så det har gått litt opp og ned. Jeg føler ikke det bare har vært topper. Så vi har litt is i magen, sier Eia.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TILBAKE: Oslolosen er blant de mest populære karakterene til Harald Eia. Foto: Jo Bentdal / Funkenhauser
TILBAKE: Oslolosen er blant de mest populære karakterene til Harald Eia. Foto: Jo Bentdal / Funkenhauser

Men tallenes tale er klar. Ingen av Johansen og Eias humorproduksjoner har hatt under 300.000 seere i gjennomsnitt. Den største seersuksessen kom med «Team Antonsen», et program som samlet 685.000 TV-seere i snitt.

Les også: Bård og Harald lager TV hos fremmede

- Hvordan er nervene foran premieren?

- Nervene mine er alltid tynnslitte. Jeg har nerveproblemer, rett og slett, spøker Eia.

- Det er faktisk din styrke. Men så tar du deg en knert før sending og så går alt bra. Neida, sier Johansen.

Viktig for unge

STARTEN: Bård og Harald i sitt velkjente kostyme fra Lille Lørdag. Foto: Janne Møller-Hansen
STARTEN: Bård og Harald i sitt velkjente kostyme fra Lille Lørdag. Foto: Janne Møller-Hansen

Kristian Tolonen er analysesjef i NRK og sier Johansen og Eia har vært viktige for NRK, spesielt for å skaffe unge seere til kanalen.

- Bård og Harald samler de unge TV-seerne. De har en veldig sterk posisjon hos norske TV-seere og de har vært med på å bygge opp norsk humor. Gjennomsnittet for NRK 1 klokken 22.30 er 300.000 seere, og svært mange av deres produksjoner har hatt langt mer enn det, sier Tolonen til VG Nett.

Les også: - Harald må få seg kjæreste

Selv om ikke alle programmene har vært blant de aller største TV-suksessene mener Tolonen at programmene uansett har vært viktige for å få frem NRK som humorformidler

- Men det vi har sett er at jo særere innhold programmet har hatt, jo færre seere har det vært. Men andelen av unge seere har vært like høy. TV er formidling til mange, og mange forbinder Bård og Harald med NRK, dermed har de to gitt NRK mange unge seere, sier Tolonen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KYLLINGSTUNTET: Bård Tufte Johansens avbrytelse av TV 2 Nyhetene etter Torbjørn Jaglands illebefinnende skapte stor oppstandelse. Foto: TV 2
KYLLINGSTUNTET: Bård Tufte Johansens avbrytelse av TV 2 Nyhetene etter Torbjørn Jaglands illebefinnende skapte stor oppstandelse. Foto: TV 2

Dette er Bård og Haralds humorsuksesser

Ut i vår hage 2 - gjennomsnittlig seertall: 422.000.
Sendt i 2008

Programmet var et etterlengtet gjensyn med Johansen, Eia og Atle Antonsen, som ikke hadde gjort TV sammen på tre år. Serien ble kåret til beste humorprogram under Gullruten 2008 og beste forestilling på tv/film under Komiprisen 2008.

Det var også i denne sesongen av humorprogrammet man fikk møte Oslolosen Kjell Aronsen. En figur som siden er blitt nærmest ikonisk.

Tre brødre, som ikke er brødre - gjennomsnittlig seertall 514.000. Sendt høsten 2005

Nok et samarbeid mellom Eia, Johansen og Antonsen og den som fulgte opp «Team Antonsen». Blant de mange sketsjene som huskes fra programmet er Harald Eias parodi av daværende miljøvernminister Knut Arild Hareide.

Eia som Lena fra «Døden på Oslo S» var også en gjengangsfigur.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

INTIMT: Bård Tufte Johansen og Atle Antonsen har blitt godt kjent gjennom flere TV-produksjoner. Her fra en scene i «ut i vår hage 2» hvor de blir ekstra godt kjent. Foto: NRK
INTIMT: Bård Tufte Johansen og Atle Antonsen har blitt godt kjent gjennom flere TV-produksjoner. Her fra en scene i «ut i vår hage 2» hvor de blir ekstra godt kjent. Foto: NRK

Team Antonsen - gjennomsnittlig seertall 685.000.
Sendt våren 2004.

Eia og Johansens største seersuksess på NRK og den store snakkisen mens det ble sendt. Også denne gangen arbeidet de med Atle Antonsen, og hadde også fått med Kristopher Schau på laget.

Programmet vant i Gullruten 2004 i klassen beste humorprogram, og Komiprisen for beste forestilling og Komiprisens publikumspris for innslaget Hjemme hos Haakon Børde.

Blant de mange sketsjene som slo an i programmet var sendingene av Ekstra Joker Nord og sketsjene om Kari Bremnes. Lynni Treekrems låt «Mexico» ble også brukt som en gjenganger i programmene.

Ut i vår hage - Gjennomsnittlig seertall: 369.000.
Sendt i 2003.

Dette var det første programmet Johansen, Eia og Antonsen gjorde sammen og programmet ble blant annet kjent for en sketsj om det danske språk og problemene ved at dansker ikke skjønner hverandre. Det er i denne sesongen ordet «kamelåsa» ble introdusert.

FEMININT: Harald Eia som Kattekvinnen fra Åpen Post. Foto: Scanpix
FEMININT: Harald Eia som Kattekvinnen fra Åpen Post. Foto: Scanpix

Åpen post 2001 og 2002. Gjennomsnittlig seertall: 560.000. Sendt i 2001 og 2002.

Serien ble en seersuksess, men skapte også oppstandelse på grunn av en rekke kontroversielle sketsjer i programmet.

Det berømte kyllingstuntet til Johansen skulle etter planen sendes i programmet. Bård Tufte Johansen kledde seg ut i kyllingdrakt og avbrøt en nyhetssending på TV 2, utenfor Rikshospitalet, hvor Thorbjørn Jagland lå inne etter et illebefinnende. Saken fikk massiv oppmerksomhet i media.

Les også: Åpen Post beklager kylling-satire

Kringkastingssjef John G. Bernander beklaget hendelsen og det ble besluttet at stuntet ikke skulle vises på TV.

De såkalte «Finn Kalvik-nyhetene» skapte også debatt da Finn Kalvig selv fortalte at han måtte søke profesjonell hjelp på bakgrunn av innslagene. Bård Tufte Johansen beklaget harselasen i 2000.

Åpen post 1998 og 1999. Gjennomsnittlig seertall 316.000.
Sendt i 1998 og 1999.

Dette programmet er Johansens og Eias minst suksessfulle. Selv om det samlet over 300 000 mennesker i gjennomsnitt for hvert program, er det den TV-produksjonen med de to komikerne som har hatt færrest seere. Det betyr imidlertid ikke at serien ikke skapte debatt.

Harald Eia satte blant annet i gang debatten om hva som kan vises på TV og ikke da han viste frem «skrukken» som en del av en seksualundervisningssketsj i 1999.

Lille Lørdag. Gjennomsnittlig seertall: 330.000.
Sendt i 1995-96

Den første TV-produksjonen med Johansen og Eia foran kamera sammen. Deler av handlingen av serien var lagt til Arendal og to av karakterene Jan-Tore Kvålsvik og Vidar Stangenes ga også ut singelen «Min Drømmesang».

Se «Min Drømmesangs» plasseringer på VG-lista 

LES FLERE NYHETER PÅ RAMPELYSFORSIDEN 
Og følg journalist Ida Anna Haugen på Twitter 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra TV

Se neste 5 fra TV