Hovedinnhold

Opp og frem i spill-Norge

SATSER PÅ SPILL: Programmerer Håvard Christensen (t.v.) og daglig leder Kristoffer Jetmundsen i Hamar-studioet Tumbleweed Interactive. Foto: MAREN OMLI FLASNES
SATSER PÅ SPILL: Programmerer Håvard Christensen (t.v.) og daglig leder Kristoffer Jetmundsen i Hamar-studioet Tumbleweed Interactive. Foto: MAREN OMLI FLASNES
TRONDHEIM (VG Nett) Det spirer og gror i grasrota i det norske spillmiljøet.

Denne saken handler om:

Stadig flere spillselskap etableres med utspring fra Høgskolen i Hedmark. Det Hamarbaserte spillselskapet Tumbleweed Interactive ble etablert i 2007 og er ett av disse.

Teamet har kommet langt i utviklingen av sitt nyeste prosjekt «Umami», et rytmeplattformspill til PlayStation Network, og sikter mot ferdigstilling før høsten.

Selskapet har to ganger fått støtte fra Norsk Filmfond, og roser støtteapparatet som har gjort satsningen mulig. De tror ikke det hadde vært mulig for dem å jobbe med spill uten støtte:

- Nei, det kunne vi absolutt ikke. Det var vel egentlig litt kroken på døra den siste gangen vi søkte. Hvis vi ikke hadde fått penger hadde det vært slutt på Tumbleweed, så vi er veldig takknemlige overfor Filmfondet, sier daglig leder i Tumbleweed Interactive, Kristoffer Jetmundsen, til VG Nett.

Les også:NTNU-studenter til topps i Norwegian Game Awards
Les også:Den norske spillfremtiden - Rune kommenterer

Tumbleweed Interactive sitter i bedriftsinkubatoren Kunnskapsparken Hedmark som har hjulpet til med å skaffe kontorplasser og utarbeiding av forretningsplaner, som ifølge teamet har vært til kjempestor hjelp for selskapet i etableringsfasen. Det sitter tre spillbedrifter der nå og tilveksten er stabil.

Konseptskisse fra Tumbleweed-spillet Umami. Foto: TUMBLEWEED
Konseptskisse fra Tumbleweed-spillet Umami. Foto: TUMBLEWEED


- Jeg tror det kommer til å være mange flere spillselskaper, mange flere suksessrike spillselskaper og mange flere mislykkede spillselskaper. Det kommer omtrent ett nytt spillselskap på Hamar hvert år, forteller Jetmundsen.

- Det blir veldig gøy å se på miljøet på Hamar om det klarer å etablere seg et selskap der som gjør det bra nok til å kunne ansette litt flere. Da vil vi nok se ringvirkninger. Skolen er jo bra, men for å få ut ting trengs mer enn en skole, mener Håvard Christensen i Tumbleweed Interactive.

Si din mening:Diskuter dataspill her!

- Hvilken betydning har nye former for distribusjon, som PlayStation Network og Xbox Live, for norsk spillindustri og mindre utviklere?

- For mindre spillutviklere har det hatt veldig mye å si. For norske spillutviklere, ikke så veldig mye enda, Ravn er vel de eneste som har klart å få fått noe utgitt på PlayStation Network, mener Christensen og fortsetter:

- Men det kommer til å ha mye å si. Det er veldig mange studenter nå som begynner å benytte seg av all teknologien som har blitt tilgjengelig, som gjør det lett å lage spill. Da får du også de kreative folkene som har sprø ideer og kan gjennomføre dem uten å ha master i informatikk, sier Christensen som har stor tro på at det vil komme mye spennende ut fra norske spillutviklermiljøene.

Skjermbilde fra Iphone-spillet Skybound. Foto: TUMBLEWEED
Skjermbilde fra Iphone-spillet Skybound. Foto: TUMBLEWEED

- Jeg forventer at det kommer noe ut av de norske spillmiljøene, både på NTNU og i Hedmark, som kommer til å være en av de første norske som kommer ut og gjør det skikkelig stort på en av disse nye distribusjonskanalene, PSN, Xbox Live eller Steam.

Les også:Grasrot-revolusjon i spillenes verden

Jetmundsen tror også digital distribusjon har hatt mye å si for utviklingen blant mindre aktører og indiegameprodusenter.

- Innen indiegames er det veldig mye spennende som skjer, vi synes veldig mange av disse er kjempedyktige, men det er helt klart at ingen av teamene som lager små indiegames vil kunne gi ut spillet sitt på disk. Men det har gjort at det har dukket opp mange nye studioer og gamle veteraner har hoppet av de store studioene de har jobbet for og så startet sitt eget. Det er kjempespennende å være spillutvikler nå, sier Jetmundsen.

- Hva tror dere det vil ha å si for spillbransjen at det blir stadig lettere å distribuere spill, og kanskje også lettere å satse på nye konsepter?

- Jeg tror det vil komme til å ha veldig mye å si for industrien. For noen år siden var det mye snakk om at spill hadde stagnert og at alle spill kun var fornyede versjoner av andre. Alt har blitt utrolig dyrt. Man ser på de dyreste produksjonene nå at det spilles veldig safe, men det trenger man jo ikke å gjøre i samme grad når man er liten, mener Jetmundsen.

Foto: MAREN OMLI FLASNES
Foto: MAREN OMLI FLASNES

- Er det en fordel å komme direkte fra skolebenken med tanke på innovasjon og friske ideer når man skal etablere seg i spillindustrien?

- Det er både fordeler og ulemper, men når det gjelder ideer er det kanskje lettere å få gjennom ideer i små enn i store spillselskaper, sier Jetmundsen og fortsetter:

- Det kan jo være at man klarer å komme med en ny vinkling på ting.

- Erfaring er alltid noe som er bra for å kunne lage nye kule ideer, men også det å være helt naiv har jo en effekt som kan være positiv på en annen måte. Det er et tveegget sverd, mener Kristensen.

Tumbleweed Interactive har allerede flere vellykkede spilltitler under beltet, blant annet Skybound til iPhone som nå er i ferd med å gi inntekter til spillselskapet. I første omgang sikter allikevel ikke selskapet på å ta opp konkurransen med Funcom.

- Først og fremst er målet å lage kule, nye spill som er såpass små at vi som team kan gjøre det fortrolig uten å bite over for mye, og så får vi senere se om vi har lyst til å gjøre større produksjoner, sier Christensen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill