Hovedinnhold

Vurderer tegnspråk i «Half-Life»

TEGNSPRÅK-TEKNOLOGI: Valve-sjef Gabe Newell (t.h.) får innspill fra døve under en fokusgruppe for «Half-Life 2: Episode 3». Foto: FAKSIMILE
TEGNSPRÅK-TEKNOLOGI: Valve-sjef Gabe Newell (t.h.) får innspill fra døve under en fokusgruppe for «Half-Life 2: Episode 3». Foto: FAKSIMILE
Troverdige animasjoner har vært en kjepphest for spillselskapet Valve i alle år. Nå vurderer de å bruke tegnspråk i spill.

VG følger

Det har ikke kommet et pip fra spillutviklerne Valve om den kommende - og avsluttende - episoden i «Half-Life 2»-sagaen på veldig lenge.

Selskapet har fokusert på først «Left 4 Dead» og deretter høstens oppfølger «Left 4 Dead 2», mens alle som går og venter på «Half-Life 2: Epidode 3» har møtt en vegg av stillhet hver gang noen har spurt Valve om hvordan det går på den fronten.

Les også:Raser mot zombie-oppfølger
Anmeldelse:Left 4 Dead
Anmeldelse:Half-Life 2
Anmeldelse:Half-Life 2: Episode 1
Anmeldelse:Half-Life 2: Episode 2

Nå har det derimot dukket opp et korn av ny informasjon. Og det er neppe den typen informasjon fansen hadde forventet.

Spillbloggen Joystiq melder at Valve-sjef Gabe Newell nylig samlet sammen en fokusgruppe bestående av døve. Hensikten var å lære mer om hvordan de kommuniserer ved hjelp av tegnspråk.

HEMMELIG KOMMUNIKASJON: Alyx Vance og robothunden Dog kommuniserer ved hjelp av tegnspråk. Foto: VALVE
HEMMELIG KOMMUNIKASJON: Alyx Vance og robothunden Dog kommuniserer ved hjelp av tegnspråk. Foto: VALVE

Årsaken ser ut til å ligge hos den sentrale birollen Alyx Vance, som ifølge Newell tidligere var forelsket i en døv person.

Si din mening:Diskuter dataspill her!

I en video fra fokusgruppen på Youtube, forklarer han at hun lærte opp sin robotfølgesvenn Dog til å bruke tegnspråk så hun kunne øve med ham mens mannen hun var forelsket i var borte.

- Derfor begynte hun og Dog å bruke tegnspråk med hverandre når de ønsket å kommunisere lydløst, eller når de ønsket å kommunisere uten at noen andre visste det, sier Newell i videoen.

- Det ga oss en unnskyldning til å bygge tegnspråk-teknologi, legger han til.

Se del 1 av fokusgruppe-videoen her
Se del 2 av fokusgruppe-videoen her

Utover at teknologien er myntet på «Half-Life 2: Episode 3», går ikke Newell konkret inn på hva den skal brukes til.

PS: Tegnspråk-teknologien Valve nå jobber med er muligens en konsekvens av at hovedpersonen i «Half-Life»-serien, Gordon Freeman er stum...

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer