Hovedinnhold

- Vi er 99 prosent ferdig med neste «Starcraft»

«Heart of the Swarm» er likevel ikke rett rundt hjørnet.

VG følger

Blizzard er kjent for å bruke ekstremt mye tid på å finpusse spillene deres, og det har en tendens til å føre til lang ventetid mellom utgivelsene deres. Starcraft II: Wings of Liberty ble lansert i 2010, og mange forventet at oppfølgeren, Heart of the Swarm, skulle komme etter kort tid.

Nå er det to år siden Wings of Liberty kom ut, og vi har fortsatt ikke noen utgivelsesdato å se frem til for oppfølgeren. Nok en gang er det den siste finpussen som tar tid:

- Vi er 99 prosent ferdig, men det siste prosentet er et udyr. Det er noe å gjøre for alt, og om vi liker det eller ikke er et åpent spørsmål. Det er fininnstillingen og pussingen som virkelig tar tid, og hvor vi stadig støter på ukjente variabler, sier hoveddesigner Dustin Browder til spillbloggen Kotaku.

Han fortsetter:

Denne gangen er zerg-ene i fokus.
Denne gangen er zerg-ene i fokus.

- Vi kan spille gjennom hele spillet neste uke og si «wow, dette er skikkelig bra» - eller vi kan spille gjennom og fortsatt ha 250 ting som vi ønsker å fikse. Sammenlignet med tidligere gjør vi det ganske godt. Vi er på vei. Men jeg tør ikke si når vi vil være ferdig.

Nettstedet Rock Paper Shotgun påpeker at Blizzard vanligvis starter temmelig omfattende og langvarige åpen betatesting av spillene sine før lansering, og at vi neppe kan forvente at Heart of the Swarm kommer før vi har vært gjennom en slik testperiode. For øyeblikket har ikke Blizzard kunngjort noen detaljer om betatesting av spillet.

Vi tok en titt på Heart of the Swarm i oktober, og allerede den gangen leverte Blizzard et spillbart produkt, men ga uttrykk for at de hadde mye igjen av finpussen:

I likhet med Wings of Liberty får Heart of the Swarm en omfattende kampanje.
I likhet med Wings of Liberty får Heart of the Swarm en omfattende kampanje.

- Blizzard føler fortsatt at den mer menneskelige av de to romvesenrasene har en vei å gå før balansen er tilfredsstillende. En skissert plan er å redusere kostnadene på å oppgradere våpnene og rustningen fra andre og tredje nivå, en oppgradering som slettes ikke høres så betydningsfull ut, men kan slå hardt ned i det sarte økosystemet som er strategispillbalanse.

På dette tidspunktet var det flere elementer Dustin Browder var misfornøyd med.

- At Protoss er en anelse i ubalanse er likevel ikke det eneste problemet. Browder mener at Zerg har for få muligheter til å oppnå et overtak over motstanderen på. Slik ting er per dags dato så er de alltid avhengige av å ha et økonomisk overtak, og han mener at taktikken deres blir for forutsigbar. Et annet problem i hans øyne er at kamper mellom to Zerg-er rett og slett er kjedelige og langdryge.

Les også:Anmeldelse: StarCraft II: Wings of Liberty
Les også:Test: Razer Spectre Starcraft II Gaming Mouse

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer