Hovedinnhold

Nå skal norske spill bli milliardindustri

FLAGGSKIP: Funcom har i en årrekke vært Norges eneste internasjonale flaggskip. Nylig lanserte de det gigantiske spillet «The Secret World». Foto: FUNCOM/ELECTRONIC ARTS
FLAGGSKIP: Funcom har i en årrekke vært Norges eneste internasjonale flaggskip. Nylig lanserte de det gigantiske spillet «The Secret World». Foto: FUNCOM/ELECTRONIC ARTS
(VG) På fire år har antall spillselskaper i Norge blitt nesten fordoblet. Vi kan ha sett starten på en gullalder for norsk spillbransje.

Denne saken handler om:

For ti år siden var det bare rundt ti norske selskaper som lagde dataspill. I 2007 var tallet oppe i 41 - og i 2011 var tallet hele 73.

Den eksplosive veksten kommer frem i en fersk rapport fra Kulturdepartementet, som VG har fått eksklusiv tilgang til.

- Jeg tror vi bare har begynt å se potensialet i dette. Doblingen er bare begynnelsen, sier nærings- og handelsminister Trond Giske til VG.

Norske spillutviklere svarer: - Spillindustrien vokser uansett

VEKSTINDUSTRI: Snowcastle Interactive har hatt stor suksess med «Hogworld - Gnarts eventyr» det siste året. Her viser concept artist Fredrik Dahl Tyskerud (t.h.) frem det han jobber med til nærings- og handelsminister Trond Giske (t.v.) og kulturminister Anniken Huitfeldt. Daglig leder i Snowcastle, Erik Hoftun, følger med. Foto: RUNE FJELD OLSEN
VEKSTINDUSTRI: Snowcastle Interactive har hatt stor suksess med «Hogworld - Gnarts eventyr» det siste året. Her viser concept artist Fredrik Dahl Tyskerud (t.h.) frem det han jobber med til nærings- og handelsminister Trond Giske (t.v.) og kulturminister Anniken Huitfeldt. Daglig leder i Snowcastle, Erik Hoftun, følger med. Foto: RUNE FJELD OLSEN

Kulturdepartementet og Handels- og næringsdepartementet utarbeider nå en handlingsplan for kultur og næring, som tar for seg alle kulturorienterte selskaper i Norge. Kartleggingen av norsk spillindustri er et forarbeid til denne handlingsplanen.

- Vi skal se på hvilke tiltak vi skal iverksette i fremtiden for å få flere norske spillutviklere, sier kulturminister Anniken Huitfeldt til VG.

For selv om antallet spillselskaper i Norge øker kraftig, er det fortsatt en skjør bransje Kulturdepartementets rapport beskriver:

* Antall ansatte i norske spillselskaper er ifølge rapporten rundt 300.

* 38 av de 71 selskapene har én ansatt.

* 37 av selskapene omsatte for under 500.000 kroner i 2010.

* Den norske spillbransjen hadde en verdiskaping på vel 530 millioner kroner i perioden 2007 til 2010. Men tre fjerdeleder av verdiskapningen kom fra ett selskap, nemlig Funcom.

Vi har et stykke opp til våre naboland, særlig Sverige og Finland, hvor spill er en enorm eksportvare og hvor du finner mange store selskaper som har slått gjennom internasjonalt. Nå vil Giske og Huitfeldt hjelpe norske selskaper med å komme på samme nivå.

VOKSER: Artplant har vært en viktig del av norsk spillbransje lenge. Nå opplever de kraftig vekst, og jobber for øyeblikket blant annet med «Game of Thrones: Seven Kingdoms». Foto: ARTPLANT
VOKSER: Artplant har vært en viktig del av norsk spillbransje lenge. Nå opplever de kraftig vekst, og jobber for øyeblikket blant annet med «Game of Thrones: Seven Kingdoms». Foto: ARTPLANT


- Det blir det samme som i all næringspolitikk. Vi ønsker jo at norske bedrifter skal ha suksess, og vi har jo noen som har lyktes internasjonalt også, sier Giske, som legger til:

- Vi har talentene og vi har gründerene og vi har folk med pågangsmot og kraft til å få det til. Men det tar jo tid, du trenger også et miljø av en viss størrelse.

Giske trekker også frem at spillbransjen har et spesielt stort potensiale ettersom den har effekt også på andre områder i kulturpolitikken.

- Det å få sterke spillmiljøer bidrar til kompetanse som brukes i spillefilmer eller som brukes i TV-produksjoner og i andre sammenhenger, sier Giske.

BABY-SKREKK: Spillselskapet Krillbite har allerede fått over en halv million visninger på YouTube av traileren for deres horror-spill «Among the Sleep». Her spiller du som et to år gammelt barn. Foto: KRILLBITE
BABY-SKREKK: Spillselskapet Krillbite har allerede fått over en halv million visninger på YouTube av traileren for deres horror-spill «Among the Sleep». Her spiller du som et to år gammelt barn. Foto: KRILLBITE


I perioden 2007 til 2011 har norske myndigheter støttet norske spillselskaper med til sammen 69 millioner kroner. Hovedtyngden av den økonomiske støtten kommer fra tilskuddsordningen til Norsk filminstitutt (NFI), men beløpet inkluderer også støtte fra Innovasjon Norge, Nordic Game Program og de regionale filmfondene Fuzz og Midtnorsk Filmfond.

- Rapporten viser at dette er en veldig livskraftig næring, vi har fått mange nye arbeidsplasser. Men det er også behov for enda mer kommersiell kompetanse, sier Huitfeldt.

NORSK FINAL FANTASY: «Final Fantasy»-spillene nevnes som den største inspirasjonen bak det kommende spillet til Snowcastle Interactive, som har den foreløpige tittelen «Project FoM». Foto: SNOWCASTLE
NORSK FINAL FANTASY: «Final Fantasy»-spillene nevnes som den største inspirasjonen bak det kommende spillet til Snowcastle Interactive, som har den foreløpige tittelen «Project FoM». Foto: SNOWCASTLE

Trond Giske understreker også at støtteordninger til norske spillselskaper ikke utelukkende er kulturpolitikk.

- Satsingen som vi har gjort fra det offentlige bidrar til et stort markedsøkonomisk potensiale. Dette er noe vi kjenner igjen fra alle de store sektorene, fra film- og musikkbevilgningene, det utløser mange ganger så stor vekst på salg og marked, sier han.

- En vedvarende tilbakemelding fra norske spillselskaper er at den støtten de får er for liten til å lage noe som har skikkelig verdi. Er det noe rom for en enda større vekst av støtten dere tilbyr enn det dere allerede har lovet?

- Det er en liten del av spillutviklingen som vi kan finansiere over statsbudsjettene, først og fremst må det jo være privat kapital som skaper de store kommersielle suksessene som kan gi inntekter, sier Anniken Huitfeldt.

- Men støtten er fortsatt lav i forhold til det andre kulturmedier får i Norge?

- Ja, derfor så skal vi øke den, og jeg synes en dobling er mye. Vi doblet det i forrige periode, og skal doble den i denne perioden. Det er ambisiøst, mener Huitfeldt.

- Det er ikke noe mål i seg selv å gå på statsstøtte. Jo flere som tjener sine egne penger, jo flere kan bringes inn ved at pengene kommer andre til gode, sier Giske.

INDIE-FAVORITTER: Askøy-selskapet D-Pad Studio jobber med spillet «Owlboy», som har høstet tonner med indie-cred internasjonalt. Foto: D-PAD STUDIO
INDIE-FAVORITTER: Askøy-selskapet D-Pad Studio jobber med spillet «Owlboy», som har høstet tonner med indie-cred internasjonalt. Foto: D-PAD STUDIO


Handlingsplanen om kultur og næring Giske og Huitfeldt nå jobber på skal i hovedsak se på hvordan den kunstneriske kan kombineres med det kommersielle, og hvilke grep norske myndigheter kan ta for å forsterke effekten for selskaper som fokuserer på begge deler.

- Jeg har alltid vært av den oppfatning at kultur ikke blir dårligere av å ha et publikum. Det er ikke sånn at den filmen som har størst publikum er den dårligste eller at det maleriet som flest går for å se på Nasjonalgalleriet er det flotteste. Ofte er det sånn at kommersiell suksess og kunstnerisk kvalitet går hånd i hånd, sier Giske, som legger til:

- De som lager spill med et overordnet ønske om å lage noe skikkelig kommersielt, noe som selger som hakka møkk, de mislykkes ofte. Det er de som har en genuin idé og en kraft i det de ønsker å fortelle, som lykkes.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill