Hovedinnhold

Lager gjerne mer Planescape: Torment

Det originale Planescape: Torment kom ut i 1999.
Det originale Planescape: Torment kom ut i 1999.
Chris Avellone tror han kan forbedre rollespillklassikeren.

VG følger

Chris Avellone har flere rollespillklassikere på resymeet, men kanskje mest elsket er 1999-klassikeren Planescape: Torment. Spillet har opparbeidet seg et ettermæle som en av nittitallets beste rollespill, selv om salgstallene ikke var noe å skryte av.

For tiden jobber Avellone med Brian Fargo på Wasteland 2, som ble finansiert via et Kickstarter-prosjekt tidligere i år, og det er kanskje derfor han nå ser muligheten til å gjenopplive Planescape på nytt.

I et intervju med GamesIndustry.biz fortalte Avellone nemlig at han mer enn gjerne vil prøve seg på noe i nærheten av en Planescape: Torment-kickstarter.

- Ja, jeg er veldig fristet, forteller Avellone i intervjuet.

Ingen direkte oppfølger

Planescape: Torment er dypt elsket.
Planescape: Torment er dypt elsket.

Om dette skulle bli en realitet ønsker Avellone likevel ikke å lage en direkte oppfølger, men noe mer i nærheten av det Wasteland var for Fallout - en spirituell oppfølger.

- For å være helt ærlig vet jeg ikke om jeg ville ha laget det som et nytt Planescape-spill, utbroderer Avellone.

En spirituell oppfølger til Planescape: Torment kan likevel bli annerledes enn fansen forventer. Da Avellone designet det opprinnelige Planescape: Torment-spille følte han nemlig at Dungeons & Dragons-grunnlaget til tider kom i veien for spillopplevelsen. Mekanikkene gjorde det mye vanskeligere å lage spillet slik utvikleren Black Isle ønsket.

- Dersom man lager et spill ved å bruke noen av konseptene fra Planescape - de metafysiske idéene og planreisingen - uten å bruke D&D-mekanikkene, tror jeg at man kan lage et mye bedre spill.

- Om vi gjør en spirituell oppfølger vet jeg ikke om vi blir å bruke Planescape-lisensen eller mekanikkene. Kanskje kan det være lurt med noe som har en annerledes stemning enn Torment, avrunder Avellone.

Uansett om det blir en spirituell oppfølger til Planescape: Torment, et spill med samme stemning, eller ingenting i det hele tatt, kan rollespillfans uansett se frem til mer av Chris Avellones arbeid i Brian Fargos Wasteland 2. Spillet kommer etter planen allerede den 13. oktober til PC, Mac og Linux.

Les også: Planescape Torment-skaperen vil bistå Wasteland 2
Les også: Kommentar: Lages det ordentlige rollespill lenger?