Hovedinnhold

Lyden av Norge i spill

LYDFANTAST: Jory Prum har bestandig med seg lydopptaker for å ha mulighet til å fange opp interessante lyder - som lyden av vind gjennom rustent metall. Foto: MAREN OMLI FLASNES
LYDFANTAST: Jory Prum har bestandig med seg lydopptaker for å ha mulighet til å fange opp interessante lyder - som lyden av vind gjennom rustent metall. Foto: MAREN OMLI FLASNES
TRONDHEIM (VG Nett) Visste du at du kan høre Oslos t-bane i «Mercenaries 2»?

- Jeg tar opp lyd overalt, og har tatt opp omtrent 25 gigabyte med lyd her i Norge, forteller Jory Prum til VG Nett.

Lydteknikeren jobber med lyd til både film og spill og er ansvarlig for lyden i et stort antall kjente spill, blant annet «The Sims 2», «Sam & Max»-serien og «Star Wars: Knights of the Old Republic».

Onsdag holdt han foredrag på en spill-workshop med temaet «Spill som audiovisuell opplevelse», som ble arrangert av ressursnettverket JoinGame i Trondheim. Han er svært fascinert over norske lyder:

- De er interessante, og spesielt togene er fantastiske! forteller Prum entusiastisk, og røper at norske lyder allerede har funnet veien til spillenes verden. I «Mercenaries 2» har lyden av oslotog sneket seg inn i lydsporet.

Skjermbilde fra Mercenaries 2. Foto: PANDEMIC/EA
Skjermbilde fra Mercenaries 2. Foto: PANDEMIC/EA


- Jeg var på t-banestasjonen på Nationaltheateret i Oslo og ventet på flytoget, og jeg tror det var t-banen som kom og hadde en helt fantastisk lyd både når det kom og dro. Det var vakkert! sier Prum, som alltid passer på å ha med seg lydopptaker for å fange interessante lyder.

Les også:Her er vinnerne av Norwegian Game Awards
Les også:Norges spillfremtid

Stemmeskuespill er en del av lydbildet i spill som ofte høster mye kritikk for unaturlige dialoger, manglende overbevisning og stive fremførelser. Prum er ikke ukjent med problemet, men mener det har flere årsaker.

- I noen spill er jeg enig i at kritikken er velbegrunnet. Jeg har jobbet med spill hvor dialogen har vært forferdelig. Noen ganger er dette ikke bare stemmeskuespillernes skyld. Hvis man gir en flink skuespiller dårlig dialog å fremføre, vil resultatet bli dårlig. Gir man en dårlig skuespiller god dialog, kan resultatet bli greit. Det er viktig å både ha skuespillere som er engasjert i prosjektet og gode manus, mener Prum.

- Det er et problem med mange sider. En del av det er at manusforfattere får for liten tid til å gjøre jobben sin. I «America's Army» var dialogen etter min mening ikke særlig god, og vi skrev om ting i studioet som ikke gav noen mening rent grammatisk, sier han.

- Folk skriver ofte ting som høres helt annerledes ut enn det så ut på papiret, legger han til.

Si din mening:Diskuter dataspill her!

- Hvor viktig er lyd og lydbildet for spillopplevelsen?

Star Wars: Knights of the Old Republic er et av mange kjente spill Jory Prum har bidratt med lydbildet til. Foto: SKJERMBILDE
Star Wars: Knights of the Old Republic er et av mange kjente spill Jory Prum har bidratt med lydbildet til. Foto: SKJERMBILDE

- Jeg tror lyd utgjør nesten halvparten av spillopplevelsen. Man må ha lyder i spillet, ellers føles det ikke naturlig eller riktig. Hvis du vil se hvordan det er å spille uten lyd, er det bare å skru av lyden og se om det fortsatt er morsomt. Mange ganger føles det rett og slett tomt, verdenen føles ikke naturlig, sier Prum.

Forventningene til spillgrafikk har økt med hver generasjon spillkonsoller i takt med den teknologiske utviklingen i maskinvare, og Prum forteller at spilleres krav til lyd også følger etter:

- Forventningene til lyd i spill har økt, men ikke så mye som forventningene til grafikk, sier Prum og forteller at lyd omsider begynner å få mer plass på spilldiskene:

- På spill til den første PlayStation var det typisk mindre enn 2,5 megabyte lagringsplass reservert til lyd per spill, så lyden måtte klemmes veldig sammen for å få plass til alt. På PS2 kom man opp i 16 megabyte. Nå er det kamp om diskplassen. Man må vanligvis krangle med programmererne for å få den plassen man trenger, sier han.

- Det har blitt bedre fordi spillere nå forventer surroundlyd, noe som er supert. De forventer lyd som faktisk høres bra ut, og da tvinges produsentene til å levere. På Wii er det imidlertid fortsatt veldig lite plass til rådighet, sier Prum og fortsetter:

- Spill har etter hvert fått bedre lyd enn før: man har begynt å bruke blant annet ekte orkester og flinkere stemmeskuespillere fra Hollywood - det tolker jeg dit hen at god lyd er med på å selge spillet, og altså at det er noe som spillerne etterspør. Jeg håper dette betyr at lyd i spill vil fortsette med å bli stadig bedre.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill