Hovedinnhold

Kåret Norges beste indie-spill

VINNERE: Mathias Tangen Leganger (f.v.), Jo-Remi Madsen og Simon Stafsnes Andersen var blant vinnerne under Norwegian Game Awards i Trondheim fredag kveld. Foto: INGRID TYRIDAL
VINNERE: Mathias Tangen Leganger (f.v.), Jo-Remi Madsen og Simon Stafsnes Andersen var blant vinnerne under Norwegian Game Awards i Trondheim fredag kveld. Foto: INGRID TYRIDAL
TRONDHEIM (VG Nett) - Norwegian Game Awards er den egentlige Gullstikka, mener førsteamanuensis ved NTNU og jurymedlem Alf Inge Wang. Fredag gikk prisutdelingen av stabelen i Trondheim.

Av ANDERS BJERRING

Det er tredje år på rad at den helnorske spillkåringen blir arrangert, målet er å belønne og stimulere ferske norske spillutviklere til å satse på spillbransjen. De 16 bidragene kommer fra hele landet, fra Narvik i nord til sørligere breddegrader på østlandsområdet.

Men det var ikke bare mengden og mangfoldet som imponerte juryen.

- Jeg har fulgt med Norwegian Game Awards siden det startet opp, og kvaliteten har helt klart økt betydelig i år. Flere av spillene er allerede av høy nok kvalitet til å kunne gis ut kommersielt, forteller førsteamanuensis ved NTNU og jurymedlem Alf Inge Wang til VG Nett.

Han mener prisutdelingen er mer relevant her i Norge enn den årlige spillbransjekåringen Gullstikka, hvor fokuset i hovedsak ligger på utenlandske spill.

- Norwegian Game Awards er den egentlige Gullstikka, sier Wang.

Best av de nominerte ble Owl Boy. 2D-plattformspillet vant prisen for «Best Game» og prispengene på 30.000 kroner. Det bergensutviklede spillet har tidligere vært nominert til prisen for «Best Visual Arts» på den prestisjefylte Independent Games Festival (en kategori «Limbo» vant), men dette er første gangen utviklergjengen har vunnet.

- Vi var egentlig ikke i tvil om vinneren. Det er mulig vi er litt nostalgiske i juryen, men «Owl Boy» tar vare på det beste i de gamle 8-bit og 16-bit spillene, samtidig som det byr på ny og interessant spillmekanikk, forklarer Wang.

Se Owl Boy-trailer i bunnen av denne artikkelen.

Diskuter dataspill her
Følg VG Spill på Twitter
...og på Facebook

Skjermbilde fra Owl Boy. Foto: D-PAD STUDIO
Skjermbilde fra Owl Boy. Foto: D-PAD STUDIO


Bak «Owl Boy» står Simon Stafsnes Andersen og Jo-Remi Madsen. De lovende spillutviklerne har jobbet på prosjektet i et drøyt halvår, men selv om ambisjonene er å få gitt ut spillet, blir det ikke å finne i spillbutikkene helt i nærmeste fremtid.

- Planen er å gi ut et lite spill først. Å ferdigutvikle Owl Boy vil ta bortimot et år, noe som blir for stort i første omgang. Dessuten har vi sykt mange idéer som vi brenner for å få gjennomført, forteller Andersen og Madsen til VG Nett.

Å starte smått var da også budskapet til foredragsholder Wilhelm Osterberg, product manager i spillutvikleren wooga. Sammen med Colin Cragg fra Funcom stod han for det faglige innholdet under prisutdelingen.

Cragg snakket om hvordan det var å jobbe som spillutvikler, og kunne dessuten by på en aldri så liten verdenspremiere på en ny trailer til onlinespillet «The Secret World».

Totalt fem priser og 70.000 kroner ble delt ut under årets Norwegian Game Awards. Vinneren for «Best Concept» ble Garbalicious, «Best Innovation» gikk til Apocalypse, Evil Junior vant prisen for «Best Execution» og «Jurys Choice» gikk til det én-mannsutviklede Forklift Game.

Prisutdelingen ble arrangert av studentorganisasjonen Start NTNU. Mer om kåringen finner du på den offisielle hjemmesiden.



Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill