Hovedinnhold

Eksplosiv vekst for norsk spillbransje

NORSK HÅP: «Owlboy» fra D-Pad er et av de norske dataspillene det er størst forventninger til i år. Foto: D-PAD STUDIO
NORSK HÅP: «Owlboy» fra D-Pad er et av de norske dataspillene det er størst forventninger til i år. Foto: D-PAD STUDIO
(VG Nett) For første gang er det gjennomført en grundig kartlegging av den norske spillbransjen. Funnene er oppsiktsvekkende.

Akkurat nå sitter deler av norsk spillbransje på workshop i Voss, arrangert av ressursnettverket JoinGame. Der får de for første gang presentert statistikk som viser hvor stor den norske spillbransjen egentlig er.

Rapporten bekrefter den vage mistanken jeg har hatt i noen år nå, en mistanke som resulterte i VGTV-serien «Det nye Spill-Norge»: det er ting på gang nå. Vi er inne i oppblomstringen av noe stort, vakkert og viktig for alle oss som er opptatt av spillmediet som kulturformidler.

VGTV: Besøk fire norske indiespill-utviklere i serien «Det nye Spill-Norge»

Noen nøkkeltall fra rapporten:

* 73 norske selskaper driver med utvikling av dataspill.

* Den norske spillbransjen har 775 ansatte, 353 av disse arbeider her i Norge (brorparten av differansen jobber for Funcom i utlandet).

* I 2012 er det oppgitt at flere enn 50 norske spill skal lanseres.

* Samlet omsetning fra norske utviklere er på over 200 millioner kroner.

Og kanskje mest interessant av alt:

* De aller fleste aktive selskaper i dag ble etablert i slutten av forrige tiår (00-tallet, altså).

NESTOR: Funcom er nestor i den norske spillbransjen. Nå gjør de seg klare til å lansere sin storsatsing «The Secret World». Foto: FUNCOM
NESTOR: Funcom er nestor i den norske spillbransjen. Nå gjør de seg klare til å lansere sin storsatsing «The Secret World». Foto: FUNCOM


Forfatterne av rapporten, Kristine Jørgensen (spillforsker) og Jørgen Tharaldsen (Artplant), er forsiktige med å kategorisk slå fast at den norske spillbransjen har hatt en kraftig vekst de siste årene. De peker på at det er teoretisk og statistisk mulig, men ikke veldig sannsynlig, at mange selskaper har blitt grunnlagt og nedlagt før deres virksomhet har blitt plassert i en graf.

Selv velger jeg å kassere forbeholdet. Jeg har fulgt spillbransjen tett siden 1997, og har aldri sett noe som er i nærheten av det omfanget denne ferske undersøkelsen viser.

Norsk spillbransje ER i eksplosiv vekst. Du finner flere norske spillutviklere og flere spill under utvikling nå enn du noen sinne har gjort.

Og det er både viktig og gledelig for spillmiljøet i Norge.

SATSER PÅ WEB: Artplant jobber med utviklingen av det nettleserbaserte spillet «Mech Tactics». Foto: ARTPLANT
SATSER PÅ WEB: Artplant jobber med utviklingen av det nettleserbaserte spillet «Mech Tactics». Foto: ARTPLANT


Årsaken til veksten er opplagt. Takket være elektronisk distribusjon og nye, billige (ofte gratis!) utviklerverktøy har gjort veien fra spillidé til lanseringsklart produkt kortere enn noen gang.

Dette reflekteres tydelig i plattformene de norske utviklerne lager spill til. Smarttelefon og tablet er den viktigste plattformen, tett fulgt av PC og Mac. Deretter følger browser/web og Facebook.

«Det ser ut til at de fleste norske spillselskaper i dag nærmest utelukkende opererer i det digitale segmentet av spill, og ikke lenger søker å utgi en fysisk boks i forhandlerleddet», heter det i rapporten.

SUKSESS: Det norske spillselskapet Snow Castle har for tiden suksess med sitt iOS-spill «Hogworld: Gnarts Adventure». Foto: SNOW CASTLE INTERACTIVE
SUKSESS: Det norske spillselskapet Snow Castle har for tiden suksess med sitt iOS-spill «Hogworld: Gnarts Adventure». Foto: SNOW CASTLE INTERACTIVE


Samtidig oppgir 53 prosent av selskapene i undersøkelsen at de har fått støtte fra Norsk Filminstitutt, mens 41 prosent har fått tilskudd fra Innovasjon Norge. 39 prosent har fått støtte gjennom andre norske ordninger

Det er derimot sprikende oppfatninger om hvor viktige de norske støtteordningene er. Bare 47 prosent av selskapene ser på offentlige støtteordninger som viktige. 29 prosent mener de er viktige til en viss grad, mens hele 24 prosent mener offentlige støtteordninger i liten eller ingen grad er viktige for dem.

Dette kan ha flere årsaker. En opplagt forklaring er at ikke alle selskapene har fått offentlig støtte, eller at støtten de har fått er så liten at den har hatt begrenset betydning.

ARRRR: Exit Strategy Entertainment satser på spillet «Pirates of New Horizon». Foto: EXIT STRATEGY
ARRRR: Exit Strategy Entertainment satser på spillet «Pirates of New Horizon». Foto: EXIT STRATEGY


Samtidig gir undersøkelsen et klart signal til norske kulturmyndigheter: størrelsen på dagens støtteordninger samsvarer ikke med størrelsen på den norske spillbransjen.

Nå skal naturligvis norske spillselskaper tjene egne penger på salg av spill, spillbransjen hverken kan eller skal leve av offentlig støtte. Men det er fortsatt en skjør bransje, en bransje som er avhengig av gutteromsdrømmer (bare 14 prosent av de norske utviklerne er kvinner...), idealisme og økonomisk bistand.

Vi har akkurat nå en unik mulighet til å etablere en solid, varig og stor norsk spillbransje. På sikt er ikke det noe mindre kulturpolitisk viktig enn å nære og støtte andre kulturmedier.

RUNE FJELD OLSEN
twitter.com/runefo

PS: Rapporten denne kommentaren er basert på er sendt til VG på epost, link kommer så snart den er offentliggjort på nett.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill