Hovedinnhold

- Sats på spill i skolen!

Klar melding til norske skoler

SPILLER: Kunnskapsminister Øystein Kåre Djupedal utfordret Barnevaktens spillsjef (t.h) Odd Arild Olsen til en runde i kunnskapsspillet Buzz til PlayStation 2. Barnevakten oppfordrer nå skole-Norge til å bruke dataspill i skolen, og statsråden stiller seg positiv til utspillet. Foto: Roar Dalmo Moltubakk
SPILLER: Kunnskapsminister Øystein Kåre Djupedal utfordret Barnevaktens spillsjef (t.h) Odd Arild Olsen til en runde i kunnskapsspillet Buzz til PlayStation 2. Barnevakten oppfordrer nå skole-Norge til å bruke dataspill i skolen, og statsråden stiller seg positiv til utspillet. Foto: Roar Dalmo Moltubakk
(VG Nett) Organisasjonen Barnevakten ønsker å innføre dataspill som læremiddel i norske skoler. Kunnskapsminister Øystein Djupedal prøvde seg på et av spillene.

Denne saken handler om:

Dataspill kan hjelpe skolebarn med motivasjon, læreevne, lese- og skrivevansker, selvfølelse, matte, gym og musikkforståelse. Det mener den norske organisasjonen Barnevakten.

- Dataspill vil motivere elever til større innsats, sier Barnevaktens spillsjef, Odd Arild Olsen, til VG Nett.

Barnevakten er en organisasjon som gir råd om barn og medier. Etter å ha fulgt barns forhold til dataspill i årevis, mener de nå at det norske skoleverket er moden for en modernisering.

- Dataspill kan være et fint supplement til andre læringsverktøy, og jeg ser for meg at det kan brukes i flere fag. Dansematter kan brukes i gymtimer, kunnskapsspill i norsk- og mattetimer, «Backpacker» i geografitimer og ulike synge- og musikkspill som for eksempel «Singstar» og «Buzz», i musikktimer, sier Olsen.

LES OGSÅ:Norsk spillforsker om spill i skolen
LES OGSÅ:Utdanningsforbundet om spill i skolen

VIDEO:Se kunnskapsministeren spille «Buzz»!

DEBATT:Hvordan kan dataspill brukes i skolen?
NETTMØTE:Barnevakten svarer deg!

Han mener i tillegg at spill kan gi barn en trygghet og en større sosial aksept enn andre læremidler.

- Observasjoner vi har gjort, viser at dataspill kan være med på å heve statusen til elever som sliter på andre områder. Dataspill kan gjøre det lettere å integrere elever som faller utenfor tradisjonell læring, hevder Olsen, og viser til sosiale spill som «Singstar» og «Buzz».

Flere dataspill på markedet i dag kan brukes til mer enn bare underholdning. Mens «Backpacker» dekker geografi og kultur, kan dansematte-spill aktivisere selv dem som ellers ikke synes så mye om gymtimene på skolen.

Positiv kunnskapsminister

VG Nett inviterte kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) til å møte Barnevakten, og prøve seg på noen av de spillene de ønsker å ha med i skolen. Resultatet av det kan du se på VG-TV.

- Jeg håper og oppfordrer sterkt skolene til å satse på spill som læringsmiddel, sier Djupedal til VG Nett.

DANSER: Videregående-elevene Endre (t.h) og Eirik Damrud Hoel demonstrerte dansematter for kunnskapsministeren. Barnevakten mener slike ville gjort seg ypperlig i gymtimene. Foto: Roar Dalmo Moltubakk
DANSER: Videregående-elevene Endre (t.h) og Eirik Damrud Hoel demonstrerte dansematter for kunnskapsministeren. Barnevakten mener slike ville gjort seg ypperlig i gymtimene. Foto: Roar Dalmo Moltubakk

Han understreker likevel at det i stor grad er opp til hver enkelt skole og lærer til å bruke spill som supplement til undervisningen. Og det skal alle være frie til å gjøre.

- Alt som kan gjøre undervisningen mer spennende, levende og mer dagsaktuell er positivt. Spill er en del av den virkeligheten ungdommer møter i dag, og det er ingenting i veien for at skoler og lærere skal bruke dette i dag. Det finnes spill som har en styrke i skolen, sier Djupedal.

Kunnskapsministeren velger å stille seg positiv til både spill som bidrar til læring, samt utstyr som kan gjøre undervisningen mer interessant. Deriblant dansematter i gymtimene.

LES OGSÅ:- Ikke råd til dansematter

Hos VG Nett tør ikke kunnskapsministeren selv prøve seg på dansemattene som er lagt frem, men forsøker seg gjerne på kunnskapsspillet «Buzz: The Big Quiz». Og selv om det er noen år siden sist, legger han ikke skjul på at han har spilt før:

- Jeg var hektet på Super Mario. Det er vel litt 1814-teknologi nå, men da var jeg med, sier han lattermildt.

Satses på i utlandet

Flere undersøkelser og forsøksprosjekter har demonstrert at barn og unge kan få mer ut av spill enn underholdning:

*Spillet «Phenomena», utviklet ved universitetet i Oxford, hjelper for eksempel elever med språklige vansker. Enkelte elever har ifølge New Scientist i løpet av bare to uker med spillet fått en utvikling de normalt ville ha brukt to år på å oppnå.

* I delstaten West Virginia i USA er dansematter i ferd med å innføres i skolene for å brukes i gymtimene. Erfaringene fra USA viser at elever som ikke liker vanlig idrett, finner seg bedre til rette på en dansematte, mener Barnevakten. På den måten unngår skolene at elever faller utenfor i gymtimene.

* De amerikanske universitetene Massachusetts Institute of Technology og University of Wisconsin, Madison, samarbeider nå om et prosjekt som skal ende opp i konkrete spill som kan benyttes i undervisning.

* Finske psykologer utvikler et spill som skal hjelpe barn over hele verden som sliter med dysleksi.

Åpenbart læremiddel

En av verdens mest anerkjente spillutviklere, amerikanske Will Wright (som for øvrig står bak «The Sims» og «SimCity»), mener dataspillenes betydning som læremiddel er åpenbar.

SPILLSKAPER: Will Wright, skaperen av verdens mest populære spillserie (The Sims), er en av dem som mener spill burde brukes i skolen. Foto: Erling Ellingsen
SPILLSKAPER: Will Wright, skaperen av verdens mest populære spillserie (The Sims), er en av dem som mener spill burde brukes i skolen. Foto: Erling Ellingsen

Han hevder til og med at spill er i ferd med å endre måten en hel generasjon forholder seg til omverdenen på.

- Gjennom å prøve og feile, bygger spillerne en modell for det som ligger til grunn for spillet, basert på de empiriske bevisene de samler ved å spille. Etter hvert som spillerne forbedrer denne modellen, begynner de å mestre spillverdenen, skriver Wright i magasinet Wired.

- Det er en hurtig syklus bestående av hypotese, eksperimentering og analyse. Og det er en fundamentalt forskjellig måte å tilnærme seg problemløsing på enn den lineære, les-manualen-først-måten foreldrene deres gjør det på, mener Wright.

Wright mener vi lever i en tid med strukturert utdanning og standardiserte tester, hvor forskjellene i denne generasjonen ikke er synlige. Han tror også at spill kan brukes til å skape noe på denne arenaen, ikke bare forbruke.

VG Nett er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne nettsteder.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Spill

Se neste 5 fra Spill