Hovedinnhold

Pushwagner-prisen opp 550 prosent siden 2007

Kunstprofessor: Samtidskunst - morgendagens søppel om det ikke selger

OPTIMISTISK: Sigmund Bakken ved Bakken Fine Art i Oslo tror det finnes kjøpere som er villig til å betale 450 000 kroner for Pushwagners maleri «Hjemover» fra 1997.
OPTIMISTISK: Sigmund Bakken ved Bakken Fine Art i Oslo tror det finnes kjøpere som er villig til å betale 450 000 kroner for Pushwagners maleri «Hjemover» fra 1997.
I 2007 solgte Sigmund Bakken grafikk av Pushwagner fra serien «En dag i familien Manns liv» for 4500 kroner. I dag koster de samme trykkene 25.000 - en prisoppgang på 550 prosent.

Torsdag åpnet en ny salgsutstilling med malerier og grafikk i Bakken Fine Art fra Pushwagners legendariske og uavsluttede billedserie «En dag i familien Manns liv», som ble vist første gang på Henie Onstad Kunstsenter i 1980.

- Jeg selger verkene på oppdrag fra private samlere, opplyser Sigmund Bakken (40).

Grafikk av Pushwagner omsettes i dag for mellom 18.000 og 40.000 kroner i andrehåndsmarkedet, forteller kunstformidleren.

De grafiske bladene som selges i Bakken Fine Art er priset til henholdsvis 23.000, 25.000 og 28.000 kroner.

Samlet pris: 625.000

Til sammen er det snakk om 25 grafiske blad som har en samlet pris på 625.000.

Les også: Pushwagner vil inn på Astrup Fearnley 

- De velorienterte samlerne vet utmerket godt hvor mye arbeidene til Pushwagner er verdt. Kundene mine ettergår meg i sømmene. Alt kan sjekkes på nettet, men jeg tror ikke toppen er nådd når det gjelder hans kunst, mener Bakken.

Opp gjennom årene og frem til 1997 er serien - som var resultatet av et langvarig visuelt og litterært samarbeid mellom Pushwagner og forfatteren Axel Jensen (1932-2003) - blitt videreutviklet og komplettert med nye motiver og nye versjoner av de gamle.

- Grafikkserien inneholder 34 motiver. Jeg kan fremskaffe et komplett sett, om noen skulle være interessert, men de eldste ble laget for over 30 år siden. Kvaliteten varierer og antallet er begrenset, forklarer Bakken.

Optimismen blomstrer

Pushwagner regnes som den fremste representanten for popkunst i Norge.

PÅ FORSIDEN: Pushwagners «Push The Button» fra 2009 pryder siste utgave av Frieze. For første gang på over 20 år havner en norsk kunstner på forsiden av et ledende internasjonalt kunstmagasin.
PÅ FORSIDEN: Pushwagners «Push The Button» fra 2009 pryder siste utgave av Frieze. For første gang på over 20 år havner en norsk kunstner på forsiden av et ledende internasjonalt kunstmagasin.

- Jeg kunne ventet med utstillingen til mars. Det hastet strengt tatt ikke, men fordi jeg visste at Pushwagner ville pryde november- og desemberforsiden av Frieze, et av verdens viktigste kunstmagasin, var det dumt å ikke utnytte det, erkjenner Bakken.

Årsaken til at Pushwagner havnet på forsiden er bladets oppsummering av kunståret 2012. Blant høydepunktene nevner magasinet hans store soloutstilling i sommer på MK Gallery i Milton Keynes, nord for London.

Optimismen blomstrer igjen i andrehåndsmarkedet for samtidskunst, etter at salget nærmest stoppet opp da finanskrisen herjet høsten 2008.

Les også: Plagiat-beskyldning mot Pushwagner 

Dette var samtidig året da Pushwagner, som hadde vært kunstner i over 40 år, fikk sitt store gjennombrudd både i Norge og utlandet, etter å ha deltatt på Berlin Biennalen og Sydney Biennalen.

Bakken var tidligere daglig leder i Galleri Trafo i Asker, som gikk på en smell i 2009. Flere kunstnere sto frem i media fordi de ikke fikk betalt for kunsten sin.

Lavkonjunkturen skremte kunstsamlerne, men nå hevder galleriene og kunstformidlerne at markedet igjen er i ferd med å ta seg opp.

- I løpet av en periode på to-tre år ble det solgt veldig lite samtidskunst i Norge. Tunge ting av eksempelvis Warhol og Picasso solgte fremdeles. Internasjonale samlere med virkelig god råd kjøpte kunst, fordi de ville investere i noe trygt på lik linje med gull og diamanter, forklarer Bakken.

Sikker investering

BEDRE ENN BANKEN: Arbeidene til Terje Brofos, alias Hariton Pushwagner, har vært en sikker investering, med en avkastning som kjøperne aldri ville fått om de satte pengene i banken. Foto: Magnar Kirknes
BEDRE ENN BANKEN: Arbeidene til Terje Brofos, alias Hariton Pushwagner, har vært en sikker investering, med en avkastning som kjøperne aldri ville fått om de satte pengene i banken. Foto: Magnar Kirknes

Arbeidene til Terje Brofos, alias Hariton Pushwagner, har vært en sikker investering, nærmest en garanti for skyhøy avkastning.

- Jeg solgte disse grafiske verkene på Galleri Trafo i Asker for 4500 kroner i 2007. Verdistigningen utgjør nesten seksgangen, bemerker Bakken, etter en kjapp utregning på kalkulatoren.

Etter 18 års fartstid - først på Henie Onstad Kunstsenter og deretter i Kunstnerforbundet, nevnte Galleri Trafo og Rod Bianco Gallery, åpnet han i april galleriet Bakken Fine Art.

Åpningen ble markert med en salgsutstilling av Andy Warhols selvportretter og Damien Hirsts hodeskaller.

Hirsts «The Sacred Heart», et oksehjerte i sølv med lange kanyler, var til salgs for 1,2 millioner, men ble sendt videre til Berlin.

Les også: Pushwagner: Pusher grenser 

Bakken var også daglig leder og medeier i galleri Rod Bianco i Tordenskiolds gate, som har spesialisert seg på kunst av Bjarne Melgaard.

Melgaards siste utstilling sammen med Sverre Bjertnes var en suksess, med salg av tegninger og kunst for til sammen fem millioner kroner.

Nå har altså Bakken åpnet i egne lokaler i samme gate, vegg i vegg med auksjonshuset Blomqvist, som også satser på andrehåndsmarkedet innen samtidskunst.

- De to siste årene er nok fire av 10 gallerier blitt borte som et resultat av at salget stoppet opp, men nå er det et oppsving på gang, mener Bakken.

På veggen henger maleriet «Hjemover». Det er blant Pushwagners mest kjente motiver fra serien «En dag i familien Manns liv».

Pris: 450.000 kroner.

- Dette er hvordan Pushwagner så for seg fremtiden slik den ville fortone seg i for eksempel 2012, med biler som flyr i luften i et uhyre urbant landskap. Motivet illustrerer stilbruddet kunstneren representerte.

- Dette er kanskje blant de 10 viktigste arbeidene som vil bli stående igjen etter Pushwagner, fremholder Sigmund Bakken.

Morgendagens søppel?

- Andrehåndsmarkedet for samtidskunst er ikke helt friskmeldt, fastslår daglig leder Knut Forsberg ved Blomqvist kunsthandel.

Tirsdag kveld var det åpning av «Contemporary by Blomqvist», Norges første rene auksjon for samtidskunst i andrehåndsmarkedet.

Kunstprofessor Øivind Storm Bjerke har erklært at hvis ikke andrehåndsmarkedet tar seg opp, kan dagens samtidskunst sammenlignes med morgendagens søppel.

Auksjonen ble derfor ansett som en prøvestein på om andrehåndsmarkedet endelig har tatt seg opp.

Les også: Pushwagner tusjet festivalsjefen i ansiktet 

Katalogen inneholdt 55 bilder av blant andre kjente navn som Bjarne Melgaard, Nico Widerberg, Håkon Bleken, Olav Christopher Jensen, Kjartan Slettemark og Kjell Erik Killi Olsen. Samlet prisantydning var 3 millioner kroner.

- Vi fikk inn et nytt publikum som aldri har vært på auksjon før. Dette er betydelig yngre mennesker enn det vi er vant med, opplyser Forsberg.

Salg for 1,7 millioner

Under auksjonen ble det solgt for 1,7 millioner.

16 arbeider forble usolgt, blant dem tre videomalerier av Heske med en prisantydning mellom 70.000 og 100.000.

- Mange forventet nok yngre kunstnere og oppfattet nok flere av navnene som alt for etablerte, tror Forsberg.

«Rainbow Crucifixion» av Sverre Koren Bjærtnes hadde høyest utsalgspris, men ingen var villige til å betale en halv million, så det gikk under hammeren for 400.000.

Også Bleken gikk under prisantydning.

Tre verker av grafitti- og gatekunstneren Dolk, som maler med sjablong på lerret, var blant kveldens heteste objekt.

«Balaclava Girl», «Girl With Teddy» og «Grenade Lovers», som ikke er laget i opplag på mer enn 15 eksemplarer, innbrakte henholdsvis 65.000, 57.000 og 48.000 kroner.

Mange andre unge og mindre etablerte navn utløste også budrunder.

- Vi har med vilje tatt med moderne ting av unge kunstnere for førstegangskjøperne, som synes auksjoner er skummelt, men nå vet de hva det går ut på, mener Forsberg, som ikke kan understreke nok hvor viktig det er å henvende seg til et nytt publikum.

- Et løft

- Hvis det ikke finnes et andrehåndsmarked, som kan oppdra et nytt publikum, vil førstehåndsmarkedet forsvinne på sikt, legger han til.

- Vi opplever denne auksjonen som et løft. Det er den beste vi har hatt siden før 2007. En salgsprosent på 70 er bra. Vi har vært nede på 30 prosent og enda lavere i verdi, forteller Knut Forsberg.

Siste saker fra Rampelys

Se neste 5 fra Rampelys