Hovedinnhold

Norsk blogger kritiserer sponsede bloggstjerner

LAR SEG IKKE KJØPE: Toppblogger Elise Gabrielsen reklamerer ikke for produkter hun ikke tror på selv. Foto: Elise Gabrielsen. Gjengitt med tillatelse.
LAR SEG IKKE KJØPE: Toppblogger Elise Gabrielsen reklamerer ikke for produkter hun ikke tror på selv. Foto: Elise Gabrielsen. Gjengitt med tillatelse.
(VG Nett) Den norske toppbloggeren Elise Gabrielsen mener ærlighet er viktigere enn penger.

- Det er på ingen måte motiverende å lyve til leserne mine, sier Gabrielsen til VG Nett.

20-åringen, som er best kjent som skribenten bak bloggen livingdoll.blogg.no, retter kritikk mot bloggere som lar seg kjøpe og betale. Hun får støtte av Førsteamanuensis ved institutt for markedsføring på BI, Hans Mathias Thjømøe

Uvesentlig toppliste

Elise Gabrielsen ligger i dag på 13. plass på blogg.nos toppliste, men mener det er uvesentlig. Hun beskriver motivasjonen for å komme topplista på følgende måte, på sin egen blogg:

«Jeg bryr meg ikke. Heldigvis er jeg ikke så oppmerksomhetssyk at jeg gjør hva som helst for å "provosere"(...) for å komme høyt opp på topplista, og få fullt av fjortislesere som forteller meg hvor sykt kul jeg er. Herlighet, det er virkelig ikke mitt mål med denne bloggen.»

- Jeg skriver for min egen del. Noen drar lesere på å utgi seg for å være andre enn de er, sier «Living Doll».

- Å utgi seg for å være dummere enn man er for å dra lesere, blir for dumt, legger hun til.

Kun en hobby

Å sette av hele livet sitt til blogging har jenta ingen planer om:

- Det er noen som bruker sykt mye tid på bloggen. Det gidder ikke jeg, forteller jenta som foruten å blogge, også studerer og jobber.

- Blogging er kun en hobby, og jeg kunne ikke tenkt meg å vie hele livet til den, sier hun til VG Nett.

Vil du blogge selv?
Prøv her!

Velger ærlighet fremfor penger

Gabrielsen er ikke i tvil om at inntektene hadde vært høyere dersom hun hadde valgt å la seg «kjøpe»:

- Jeg mottar om lag fem henvendelser hver dag, fra firma som ønsker at jeg skal fremme produktene deres.

- Jeg blogger om kanskje to av dem i måneden, resten avviser jeg, sier 20-åringen, som per i dag tjener rett i overkant av fem tusen kroner i måneden på bloggen.

Hun forteller videre at de produktene hun velger å blogge om er produkter hun selv liker:

- Jeg mister jo troverdigheten min om jeg reklamerer for alt og alle, sier hun.

Protokoll: Hva synes du om bloggreklame?
Si din mening her!

Uorganisert marked

Førsteamanuensis ved Institutt for Markedsføring på BI, Hans Mathias Thjømøe, er enig i at bloggerne vil miste troverdigheten, dersom de lar seg sponse.

- Jeg tror på en skiløper som er i sitt rette element og reklamerer for ski. Men dersom en skiløper reklamerer for krill, mister jeg med en gang interessen, sier Thjømøe.

Thjømøe har videre liten tiltro til anbefalinger gjort av bloggere, og ellers på internett.

Ingen kunnskap

Han stiller seg også undrende til hvorfor annonsører velger blogger som plattform:

- Det finnes ingen kunnskap om hvem de faktisk når ut til, og hvordan reklamene i tilfelle fungerer, sier en oppgitt Thjømøe.
Han mener at den lave kostnaden er eneste motivasjon for bloggreklamering og sponsing.

- På sikt vil det nok bli mer attraktivt, men per i dag er internett et altfor uorganisert marked, avslutter han.

Bli tilhenger av Rampelys på Facebook

Les flere Rampelys-nyheter på forsiden

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Rampelys

Se neste 5 fra Rampelys