Hovedinnhold

Jostein Pedersen: NRK må slutte å være flaue over MGP

<p>SKUFFET: Jostein Pedersen mener NRK må ta hoveddelen av skylden for manglende MGP-profilering. FOTO: NILS BJÅLAND/VG</p>

SKUFFET: Jostein Pedersen mener NRK må ta hoveddelen av skylden for manglende MGP-profilering. FOTO: NILS BJÅLAND/VG

Foto: Nils Bjåland, VG
Ikke hørt årets Grand Prix-låter, sier du? Ikke så rart. NRKs radiokanaler spiller dem nesten ikke, og pressen skriver lite eller ingenting.

Denne saken handler om:

P3 har ikke spillelistet noen av de ti finalelåtene i forkant av kveldens finale, og det er bare småttiskanalen NRK mp3 som har viet enkelte låter litt mer plass.

Makedas «Stand Up» ble først denne uken satt opp på P1s C-liste, men listen effektueres ikke før om to uker. Sangen har med andre ord ikke vært i rotasjon i forkant av finalen.

I tillegg har mengden medieomtale rast de siste årene, særlig etter at NRK kuttet delfinalene fra og med 2015.

Ifølge søketjenesten Retriever foreligger det fra 1. januar og frem til i går i underkant av 900 omtaler av finalen i norsk presse (papir og nett). I fjor lå det tilsvarende tallet på 1180, mens det i 2014 var 1743.

Går vi tilbake til året Alexander Rybak vant, 2009, finner vi 2179 omtaler. Det påfølgende året, hvor Norge var vertsland for Eurovision Song Contest, var det 3317 omtaler før den norske finalen – tidenes rekord.

– Betydelig mindre medieomtale

Forhåndsomtalen for Grand Prix er med andre ord redusert med rundt 70 prosent siden 2010.

– I 2015 var det i tillegg betydelig mindre medieomtale av den internasjonale finalen, som i alle tidligere år hadde ligget stabilt, sier analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen.

Omtalen av Eurovision Song Contest-finalen i norske medier sank ifølge Retriever med 50 prosent fra 2014 til 2015.

– Fjorårets norske deltakere, Mørland og Scarlett, fikk også betydelig mindre medieoppmerksomhet i forkant av den internasjonale finalen enn det tidligere deltakere fikk. Det understreker at hele den totale medieinteressen har kjølnet i det siste.

<p>«Feel Da Rush»: Freddy Kalas er en av artistene som skal delta under årets nasjonale Melodi Grand Prix. </p>

«Feel Da Rush»: Freddy Kalas er en av artistene som skal delta under årets nasjonale Melodi Grand Prix. 

Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Les også: VG anmelder Melodi Grand Prix-låtene

I perioden 2008 - 2013 genererte Grand Prix en rekke hits i Norge; selv låter som ikke vant konkurransen kunne toppe VG-lista i ukevis.

I år er det kun Freddy Kalas' «Feel Da Rush» som har utmerket seg på Norges offisielle salgsliste for musikk. Den har nådd tredjeplass.

Men: Med tanke på at Kalas i fjor toppet VG-lista tre uker på rad, med «Pinne for landet», er det ikke urimelig å tenke at suksessen handler mer om artisten selv enn om Grand Prix.

– NRK har et ansvar

<p>GRAND PRIX-EKSPERT: Jostein Pedersen.</p>

GRAND PRIX-EKSPERT: Jostein Pedersen.

Foto: Nils Bjåland, VG

Grand Prix-ekspert Jostein Pedersen (56) synes NRK må ta mye av skylden for nedturen.

– NRK har et ansvar. De må heie frem arrangementet sitt og slutte å være flaue over det. Det er jo ikke noe å være flau over! De arrangerer MGP, men spiller nesten ikke sangene på radio. Litt av vitsen må være å bli spilt og profilert, mener Pedersen, som var MGP-general fra 1994 og frem til NRK avsluttet samarbeidet i 2007.

 – Hvis ingen av våre MGP-bidrag er verdig en plass på spillelistene, er det produsentene det er noe feil med, ikke MGP. Vi snakker om helt greie poplåter.

Det betyr ikke at Pedersen helt fritar artistene for ansvar. Han tror mye av problemet bunner i at deltagerne ikke benytter seg av sjansen til å profilere seg.

– Pressen reflekterer jo det som skjer. Har ikke artistene noe å melde, så er det ikke noe å skrive om. Ta boybandet Suite 16 for eksempel. De har alle muligheter til å bli ungpikehelter, men gjør ingenting. Hva er favorittfargen, og liker de hunder eller katter – dette må vi få vite, ler Pedersen, som synes det er fornuftig med bare én finale.

– Selv om delfinaler er med på å spre interessen over flere uker, blir ikke låtene bedre av det.

– Pressen virker uinteressert

<p>MANAGER: David Eriksen.</p>

MANAGER: David Eriksen.

Foto: Helge Mikalsen, VG

David Eriksen (48) er manager for Suite 16. Han sier at det er vanskelig å få omtale, til tross for at gutta ligger på VG-lista med en annen låt, «Who I Wanna Be» (23. plass), som har solgt til gull og spilles på radio.

– Men pressen, inkludert VG, virker uinteressert. Vi gjør hva vi kan, forklarer Eriksen og ramser opp en rekke saker han har spilt inn uten å få napp.

Eriksen er skuffet over at NRK ikke prioriterer å spille MGP-låtene på radio.

– NRK burde lett fått til et opplegg likt det P3 gjør med Urørt-finalister en eller to uker før selve finalen og skape et engasjement, sier han.

Produsent- og managerveteranen understreker at han også synes at radiokanalene må bedømme låter på lik linje med øvrig musikk, slik de gjør resten av året.

– Er det ikke bra nok låter, eller passer de ikke formatene deres, så er det forståelig. Siden Suite 16 har en annen låt som er listet mange steder, opplever de å konkurrere med seg selv. Det er også en utfordring, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

<p>BOYBAND: Suite 16 er en av deltakerne under årets nasjonale Melodi Grand Prix. F.v.: Thomas Alexander Strandskogen, Vemund Rosendal, Kevin Knutsen, Alexander Grindvoll og Andreas Haukland.</p>

BOYBAND: Suite 16 er en av deltakerne under årets nasjonale Melodi Grand Prix. F.v.: Thomas Alexander Strandskogen, Vemund Rosendal, Kevin Knutsen, Alexander Grindvoll og Andreas Haukland.

Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

– Kunne gjort en større innsats

<p>MGP-KLUBBLEDER: Morten Thomassen.</p>

MGP-KLUBBLEDER: Morten Thomassen.

Foto: Morten Holm, NTB scanpix

Morten Thomassen (51), leder i den norske MGP-klubben, reagerer også på NRKs manglende radiospilling.

– Jeg synes det er trist at ingen av årets låter ennå er funnet verdig. Jeg synes det er rart også, siden låten til Freddy Kalas ligger på tredjeplass på VG-lista. og håper dette endrer seg når vi endelig har sett låtene på TV.

Han mener likevel at alle parter kunne gjort et større innsats når det gjelder den synkende medieomtalen.

– NRK er bevisst på at de vil gå for melodien og ikke kjendisfaktoren til den som skal synge, mens pressen er mer på jakt etter nettopp det. En søt jente fra Gjøvik som synger fint, er trolig ikke spennende nok. Artistene er kanskje heller ikke flinke til å selge seg selv, mens pressen på sin side muligens ikke er gode nok til å finne historiene.

Les også: MGP-Mørland synger for sin avdøde mor

– Pressen har svak kunnskap

<p>FOREDRAGSHOLDER/KOMIKER: Anders M. Tangen.</p>

FOREDRAGSHOLDER/KOMIKER: Anders M. Tangen.

Foto: Bård Gudim

Foredragsholder og komiker Anders Martinius Tangen (48) er MGP-entusiast og skribent på nettstedet ESC Norge. Han synes ikke det er rart at det blir færre oppslag når det hele varer én kveld fremfor fem uker – og NRK i tillegg nesten ikke spiller låtene på radio.

Han tror imidlertid at engasjementet nå kanaliseres mer gjennom sosiale medier enn i tradisjonelle medier, og at interessen hos folket og seerne er større enn det som fanges opp.

– Pressen har svak kunnskap og oversikt over hva som rører seg i ESC- og MGP miljøet. Det så vi i fjor da pressen slo opp at Staysman & Lazz var storfavoritter, mens alle som fulgte med, visste at det var Mørland og Debrah. Det er kanskje ikke så gøy å dekke et stoffområde du ikke helt behersker?

Tangen savner synlige profiler som Per Sundnes og Jostein Pedersen.

– Etter at de ble borte har profilene vært litt fraværende. Men det blir spennende å følge Jan Fredrik Karlsen, sier Tangen.

Han mener norske artister generelt må ta skylden dersom interessen daler.

– De er for feige og jålete og tør ikke å vise musikken sin for 200 millioner seere i frykt for lav poengsum. Det virker som de er imot å konkurrere i MGP, men at ikke det samme gjelder Urørt, Spellemannprisen eller VG-lista.

– Media virker negative til hele MGP

<p>MGP-VETERAN: Elisabeth Andreassen.</p>

MGP-VETERAN: Elisabeth Andreassen.

Foto: Fredrik Solstad, VG

MGP-veteran Elisabeth Andreassen (57) skjønner ikke NRKs filosofi bak ikke å spille låtene.

– Helt underlig. Det er ikke til å forstå. De har jo selv valgt dem. Men forholdet mellom radio og artister er skrudd, mener «Bettan», som heller ikke skjønner pressens prioriteringer.

– Media virker negative til hele MGP. Det var lettere å få presse før. Da var det ikke noe som het flaut, vi møtte bare interesse fra alle journalister. Nå er fokuset borte. Det holder ikke å ha en bra låt lenger, alt skal ha en merkelig vri. Publikum blir påvirket av negativ presse, og artistene mister gleden. Pressen må tørre å være litt gammeldagse og tradisjonelle – det er det publikum ønsker. Da ville kanskje også mer etablerte artister vært med.

Andreassen synes det er synd at populære, kjente artister ikke er med lenger.

– MGP må ikke bli et nytt «Idol». Det er mange gode med i år, men de er nok for lite interessante. Vi trenger en blanding av ungt og kjent.

Eneste med topplassering

<p>DELFINALEVINNER: Adelén Rustillo Steen.</p>

DELFINALEVINNER: Adelén Rustillo Steen.

Foto: Terje Bringedal, VG

Adelén Rustillo Steen (19) vant sin delfinale med «Bombo» i 2013. Selv om hun ikke vant finalen, var hun den eneste deltageren som fikk topplassering på VG-lista det året.

– MGP har alltid vært et must å se med hele familien siden jeg var liten, så det er veldig synd at media ikke har dekket alt det spennende som skjer. For meg var dette en fantastisk, lærerik og gøy arena å debutere som artist på. Jeg sitter igjen med mange gode følelser og minner.

– NRK legger listen

Leder for Rampelys i VG, Atle Jørstad, sier at VG vurderer saker om MGP-artister på lik linje med saker om andre artister og kjente mennesker.

– Dersom en sak vurderes som god nok, er vi interessert. Deltagelse i MGP trekker selvfølgelig heller opp enn ned, og vurderes som alle andre deltagere i TV- og musikkonkurranser.

Han bekrefter at VG har fått en rekke innspill til saker på årets artister fra deres managere og plateselskap, men sier de fleste henvendelsene har blitt vurdert som for kjedelige.

– Vi er alltid interessert i gode historier, men vi har ikke noe ansvar for å gi MGP-deltagere publisitet. Og deltagelse i MGP er ikke automatisk en god historie i seg selv. Det må ligge noe mer der. Jeg har foreløpig til gode å se mange gode historier på artistene i år, sier Jørstad.

NRK må ta en stor del av ansvaret, mener Rampelys-sjefen.

– NRK velger ut artistene, og NRK bestemmer hvor viktig MGP er for dem når de prioriterer ressursene de legger i konkurransen. Da legger de også listen for hvor relevant MGP er.

Derfor blir ikke låtene spilt på P1

NRK P1s musikksjef Atle Bredal har to vikte ankepunkter mot årets Grand Prix-sanger.

– I år er det ingen som synger på norsk. Norsk språk er viktig for P1. I tillegg er låtene og produksjonene veldig «unge», så da faller de litt utenfor for vår del.

Men om låtene er aldri så unge i uttrykket, er heller ikke Mats Borch Bugge imponert. Han er NRKs musikksjef for ungdomskanalene P3 og mp3.

– Vi har vurdert låtene, og ingen av dem har vært riktige å liste på P3. Dette varierer fra år til år. Grand Prix er jo en stor musikkfest, og det er gøy hvis det universet kan vises frem hos oss. 

Bugge utelukker ikke at vinneren kan dukke opp på P3 etter hvert, særlig dersom Agnete Johnsen drar i land seieren.

– Hennes låt kan potensielt være en verdig vinner, og det er den som ligger nærmest P3 i uttrykk.

Norsk egenart

Atle Bredal tror Grand Prix ville være tjent med flere norskspråklige bidrag.

– Vi må vise frem norsk egenart. Det har aldri vært slik at man må synge på engelsk for å vinne Grand Prix.

NRKs prosjektleder Stig Karlsen har liten forståelse for kritikken fra Grand Prix-ekspertene.

– Jeg stiller meg helt uforstående til Jostein Pedersens påstander. Melodi Grand Prix er en av NRKs største satsinger og fjorårets utrolige seertall sier alt om den enorme oppslutningen det er for MGP i det norske folk.

Karlsen mener at ymse forhåndsprogrammer har hatt veldig gode seertall.

– Torsdag kveld benket nesten 400.000 seg foran skjermen for å lade opp til den store kvelden. Melodi Grand Prix lever i beste velgående, og nå gleder vi oss helt vilt til å feire musikkens nasjonaldag med et heftig show i Oslo Spektrum.

Han påpeker videre at NRK Radio er sin egen redaktør og gjør selvstendige valg.

– MGP plukker de beste låtene vi mener treffer en bredde i det norske folk, også er det selvfølgelig hyggelig om låtene også får spilletid på radio.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Musikk

Se neste 5 fra Musikk