Hovedinnhold

Cover- stjernen

Prisbelønte Martin stilles ut i London

ARBEIDER HARDT: - Jeg gir meg ikke før resultatet er blitt bra. Og forhåpentligvis synes folk det er greit å jobbe med meg, sier grafisk designer Martin Kvamme (29). På veggen bak sees coverne til Bertine Zetlitz og JR Ewing. Foto: Jan Petter Lynau
ARBEIDER HARDT: - Jeg gir meg ikke før resultatet er blitt bra. Og forhåpentligvis synes folk det er greit å jobbe med meg, sier grafisk designer Martin Kvamme (29). På veggen bak sees coverne til Bertine Zetlitz og JR Ewing. Foto: Jan Petter Lynau
Martin Kvamme (29) er mannen bak coverne til de plateaktuelle artistene Turboneger, Magnet og JR Ewing. For tiden er han utstilt på European Design Show i London.

Denne saken handler om:

- Gi meg en kjekspakke, så skal jeg vise hva jeg kan, sier Martin Kvamme.

29-åringen fra Arna utenfor Bergen er Norges for tiden mest populære CD-coverdesigner.

Og han er lei av kritikken fra diverse reklamebyråer som surmaget hevdet at platecover ikke skulle ha vært med i konkurransen etter at Kvamme stakk av med både gull, sølv og bronse under årets Visuelt-pris, designernes svar på Spellemannprisen.

- De mente at det var for enkelt å få Bertine Zetlitz til å se bra ut designmessig, men det er jo bare tull. Det er ikke noe lettere å designe fine platecovere enn et syltetøyglass, sier han.

I godt selskap

Kvamme er for øvrig Norges eneste representant under European Design Show på Design Museum ved Tower Bridge i London i disse dager. Utstillingen inneholder alle genre av design og varer frem til september. Sammen med anerkjente produkter som klesmerket Prada og McLaren Mercedes formel 1-bil, er Kvamme utstilt med et cover i vinylformat: EP-en «Last Day Of Summer» til Bergens-artisten Magnet.

- Det var gøy å se navnet sitt på listen blant så kjente merker og folk, sier han.

KUNST: Her er noen av coverne Martin Kvamme har designet. Foto: Jan Petter Lynau
KUNST: Her er noen av coverne Martin Kvamme har designet. Foto: Jan Petter Lynau
Den unge bergenserens karriere startet da han fikk i oppgave å designe cover til Magnet-albumet «Quiet & Still» i 2000. Siden har det ballet på seg: Bertine Zetlitz, Gluecifer, Turboneger og Mike Pattons Fantomas er bare noen av coverne Kvamme har hatt ansvar for i det siste.

Nå designer Kvamme mellom 20 og 30 cover i året for store og små artister. Noen kan ta tre dager. Andre ett helt år.

- Det kommer an på hvor dårlig tid eller budsjett kunden har.

I fjor sto coverdesign for omtrent 90 prosent av Kvammes arbeidsmengde. I år er han nede i rundt 75 prosent.

- Det er viktig for meg å drive med litt forskjellige ting. For en tid siden designet jeg layouten til den nye BI-logoen, samtidig som jeg jobbet med coverne til Bertine Zetlitz og black metal-bandet Darkthrone. Det kan være lurt å være litt visuelt schizofren.

Det er ikke fryktelig vanskelig å kjenne igjen et MartinKvamme-cover. En personlig signatur som går igjen på veldig mange hefter, er Kvammes håndtegnede blomsterornamenter.

- Jeg er en maksimalist. Jeg liker meg godt i italienske kirker, for å si det sånn. Likevel er ikke god design nødvendigvis det samme som mye design. Til den siste Turboneger-skiva ønsket både bandet og jeg et så rendyrket uttrykk som mulig.

Må være synlig

- Hvorfor er platecoverdesign viktig?

- Det er viktig å være synlig i butikken. En annen ting er at man kan bygge et image rundt en plateutgivelse. Særlig hvis det er en artist som ikke har mye videospilling, sier Kvamme.

Den grafiske designeren Leif Anisdahl, som blant annet har designet den opprinnelige Hydro-logoen med vikingskipet i 1972, i tillegg til Tomra- og Storebrand-logoene, mener det har skjedd en nivåheving i grafisk designmiljøet i Norge.

- Navn som Martin Kvamme og Halvord Bodin er lovende, sier 68-åringen.

Likevel synes han at form ofte tar for stor plass sammenlignet med innholdet.

- Det er litt som å være skredder. Man kan ikke sy uten både nål og tråd. Det er viktig at en grafisk designer klarer å kommunisere innholdet i en gitt bok eller musikkverk, istedenfor at formen overtar for uttrykket. Men ting begynner å bli bra på bok og CD-cover-fronten, sier Anisdahl.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Musikk

Se neste 5 fra Musikk