Hovedinnhold

Bowies produsent: En planlagt avskjedsgave til fansen

Bowie sendte avskjedsepost til Brian Eno

<p>OVER 40 ÅRS SAMARBEID: David Bowie og Tony Visconti (til venstre) har spøkefullt blitt omtalt som «mann og kone», etter et samarbeid som har pågått fra og til fra 1969.  Her er de sammen på scenen i 2001.</p>

OVER 40 ÅRS SAMARBEID: David Bowie og Tony Visconti (til venstre) har spøkefullt blitt omtalt som «mann og kone», etter et samarbeid som har pågått fra og til fra 1969.  Her er de sammen på scenen i 2001.

Tony Visconti sier David Bowie orkestrerte sin avskjed og kaller hans død et kunstverk.

To dager etter lanseringen av «Blackstar» dør David Bowie, 69 år gammel.

Hans siste singel, «Lazarus» ble lansert samme dag, en låt mange i løpet av mandagen har tolket som en avskjed.

Bowies mangeårige venn, produsent Tony Visconti har nå skrevet en uttalelse etter bortgangen, og bekrefter at det var slik Bowie hadde tenkt det.

«Look up here, I’m in Heaven» er åpningslinjen i låten, og i videoen ligger Bowie i en sykeseng. Den avslutter med at Bowie selv trekker seg tilbake i et mørkt skap.

Visconti har skrevet en uttalelse på Facebook hvor han bekrefter og forklarer.

– Han gjorde alltid hva han selv ønsket. Og han ønsket å gjøre det på sin måte, og på den beste måten. Hans død er ikke noe forskjellig fra hans liv – det er et kunstverk, skriver Visconti og legger til:

<p>AVSKJEDEN: Slik ser coveret på David Bowies siste album «Blackstar» ut.</p>

AVSKJEDEN: Slik ser coveret på David Bowies siste album «Blackstar» ut.

Foto: Sony Music Entertainment

– Han lagde «Blackstar» for oss, som en avskjedsgave.

Nyheten kom som et kjempesjokk på en hel musikkverden, svært få visste at Bowie var syk.

Visconti visste om sykdommen, skriver han i meldingen.

– I ett år visste jeg at det var slik det skulle gå. Likevel var jeg ikke forberedt. Han var en helt spesiell mann, full av liv og kjærlighet.

En annen som har visst at det gikk mot slutten er musikeren Brian Eno, kjent fra blant annet Roxy Music, som var store samtidig som Bowie var på sitt aller heteste på begynnelsen av 70-tallet.

Eno har kommunisert mye med Bowie via e-post de siste årene, siden de bor langt fra hverandre. For syv dager siden fikk Eno en e-post som han beskriver som full av ordspill, og flere uttrykk for deres felles humor. E-posten blir imidlertid avsluttet slik:  – Takk for den fine tiden, Brian. Den vil aldri råtne bort.  Bowie signerte e-posten med «Dawn».

– Det har gått opp for meg nå at han tok farvel, sier Eno ifølge Telegraph.co.uk.

Eno avslører også at de to hadde planer om å samarbeide igjen, noe de sist gjorde med platen «Outside» i 1995.

Bowie overrasket fans og presse da han slapp «The Next Day» i 2013, uten at mange i bransjen visste om det på forhånd.

Knappe tre år senere kom oppfølgeren, som altså skulle bli hans siste verk, «Blackstar». Et album som har fått strålende anmeldelser nesten overalt, og som ble revet ut av butikkhyllene fredag og lørdag. Den er  altså produsert av Tony Visconti, som har kjent rocklegenden i en mannsalder: Visconti satt bak spakene allerede i 1969 med gjennombruddsplaten «Space Oddity», og han har produsert en rekke andre av Bowies album.

Kristiansand. Quart festivalen. David Bowie på scenen.
Kristiansand. Quart festivalen. David Bowie på scenen. Foto: Terje Bringedal, VG

– Det er utrolig hvor harmoniske vi to er. Han lar seg produsere av andre, og jeg jobber med andre artister, men på en eller annen måte finner vi tilbake til hverandre, sier Visconti i et intervju med magasinet Mojo som er gjort før sjokkbeskjeden om Bowies bortgang kom mandag morgen.

Kommentar:Det vandrende kunstverket

Han forteller at Bowie egentlig ville gå i gang med platen straks etter «The Next Day», men at materiale manglet. Men da Bowie er klar, forklarer Visconti, ringer han bare og sier «Jeg er klar».

<p>FANSEN STRØMMER TIL: David Bowie-veggmaleriet i Brixton, ikke langt fra hvor legenden vokste opp, har blitt samlingssted for sørgende fans etter den svært triste beskjeden kom mandag morgen.<br/></p>

FANSEN STRØMMER TIL: David Bowie-veggmaleriet i Brixton, ikke langt fra hvor legenden vokste opp, har blitt samlingssted for sørgende fans etter den svært triste beskjeden kom mandag morgen.

Foto: Helge Mikalsen

– Han kom med demoer, noe som er nytt fordi han jobber mye hjemmefra nå for tiden. Noen hadde tekst, og det er uvanlig til han å være, han pleier å spare det til slutt. Og de var velformulerte og sofitstikerte, sier Visconti.

Bandet og Bowie startet innspillingen i januar i fjor. Bowie ble blant annet overbevist om at saksofonisten Donny McCaslin og et par i hans gruppe skulle være med etter å ha tatt en tur på en nattklubb i New York og sett McCaslin spille.

– Han researchet oss, så YouTube-klipp og kjøpte platen «Beat Music» med Mark Guillana, som jeg spiller på, sier bassist Tim Lefebvre.

– Det pleier jo å være motsatt: Du gjør research på han som har ansatt deg!

Selv om Visconti altså sier han visste hvor det bar for et år siden svarer han at Bowie kanskje vil gjøre en konsert i forbindelse med albumet. Han sier også at han ikke kan se for seg at Bowie slutter å skrive. Kanskje litt spesielt dersom han visste at artisten ikke hadde så lenge igjen å leve.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Musikk

Se neste 5 fra Musikk