Hovedinnhold

Se og Hør-opplaget synker

Her og Nå større enn Se og Hør Weekend

Opplagstallene faller både for tirsdags- og weekendutgaven av Se og Hør. Samtidig tar konkurrent Her og Nå stadig flere markedsandeler.

VG følger

FEIL BILDE: - Tallene gir et feil bilde av situasjonen, mener forlagsdirektør i Se og Hør-forlaget, Lasse Gimnes. Foto: Scanpix
FEIL BILDE: - Tallene gir et feil bilde av situasjonen, mener forlagsdirektør i Se og Hør-forlaget, Lasse Gimnes. Foto: Scanpix
Ifølge tallene fra Norsk Ukepresse sank opplagstallene for tirsdagsutgaven av Se og Hør med 4,8 prosent fra 2003 til 2004 - fra 303177 eksemplarer til 288510 eksemplarer.

Enda mer dramatisk er tallene for Se og Hørs weekendutgave, som falt med hele 18 prosent fra 214063 i 2003 til 175443 i 2004.

Feil bilde

Samtidig fortsetter kjendisbladkonkurrent Her og Nå å øke sine markedsandeler i ukebladmarkedet. Med en opplagsøkning på 3644 er bladet nå oppe i et opplag på 196748 eksemplarer og en markedsandel på 30 prosent. Dermed var Her og Nå i 2004 større enn Se og Hørs weekend-utgave.

Men forlagsdirektør i Se og Hør-forlaget, Lasse Gimnes, henger ikke med hodet.

- Tallene gir et feil bilde av situasjonen. Opplaget for 2004 er det første helårstallet vi har med to utgivelser i uken, og det kan ikke sammenlignes med den korte perioden vi kom ut med to utgaver høsten 2003. Man kan ikke sammenligne et helt år med noen høstmåneder i 2003, da vi gjennomførte en storstilt kampanje og fikk svært mye oppmerksomhet i både aviser og TV.

Lasse Gimnes sier det vil være mer meningsfullt å sammenligne november og desember i 2003 med tilsvarende to måneder i 2004.

- Jeg har ikke anledning til å gå ut med tallene, men kan si så mye som at vi totalt sett solgte 45 prosent flere blader enn i fjor. Økonomisk var dessuten 2004 det beste året i Se og Hørs historie.

Gimnes har følgende kommentar til at Se og Hør med to utgaver i uken i fjor solgte bare 39000 flere eksemplarer enn i 2002, med kun én utgivelse i uken:

- Dette er en relevant sammenligning. Men vi vet ikke hvordan situasjonen ville være dersom vi fortsatte å komme ut med bare én utgave i uken.

- Men konkurrent Her og Nå tar markedsandeler?

- Det er riktig det, men vi konkurrerer ikke bare med Her og Nå. Vi konkurrerer også med VG og Dagbladet.

- Dere har lansert JetZ! som innstikk i fredagsutgaven og legger stadig ved «give aways» i bladet. Er det for å møte konkurransen fra Her og Nå?

- Vi ville gjort dette uavhengig av konkurransen fra Her og Nå. Dette er både en nasjonal og internasjonal trend, og det er naturlig at vi også forholder oss til den.

Gimnes gjør det klart at det ikke foreligger planer om å endre på utgivelsen av JetZ!, selv om tallene fra Norsk Ukepresse viser at fredagsopplaget har sunket med 18 prosent.

- Jeg ønsker ikke å spå om hva som skjer om to eller tre år, men vi har ingen slike planer nå.

- Vi er veldig godt fornøyd med at vi vokser i et fallende marked, sier forlagsdirektør Tore Sannum i Hjemmet Mortensen, utgiver av Her og Nå.

- Det er tydelig at folk som kjøper kjendisblader, er ute etter å la seg underholde - mediedøgnet er ellers fullt av kriser og menneskeskjebner. Derfor fortsetter vi å holde fast på konseptet: Kjendiser, TV-folk og en fyldig TV-guide.

Tallene viser at åtte av de ti største bladtitlene i foreningen Norsk Ukepresse opplevde opplagsfall i fjor.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer