Hovedinnhold

Fra «Lillyhammer» til rockeradio

FRA TV TIL RADIO: Fridtjov Såheim som mange husker som Jan Johansen i Lillyhammer, blir nå kanalprofil og programleder for en ny norsk rockeradio. Foto: Rubicon
FRA TV TIL RADIO: Fridtjov Såheim som mange husker som Jan Johansen i Lillyhammer, blir nå kanalprofil og programleder for en ny norsk rockeradio. Foto: Rubicon
Fridtjov Såheim (44) følger i skuespiller-kollega fra «Lillyhammer», Steven Van Zands fotspor. Han blir programleder og kanalprofil for den nye den nye rockekanalen, Radio Rock, som lanseres i dag.

VG følger

Her finner du Radio Rock

FM-båndet i Oslo (FM 105,8), Bergen (FM 88,6 – 100,3 – 103,3 og 107,5) og i Trondheim (FM 98,0), på nett via www.rRock.no samt nett og mobil via RadioPlay.

- Nå er jo Steven noen hakk mer musikalsk og i motsetning til meg en vaskeekte rocker. Men i denne rollen får jeg jo tatt ut rockeren i meg. Jeg blir både frekk og direkte, men samtidig tror jeg ikke at vi skal se for oss en tospann-karriere på radio, sier Fridtjov Såheim som mange husker som NAV-konsulenten Jan Johansen i første del av «Lillyhammer».

KJENT RADIOPROFIL: I USA er Steven Van Zandt også kjent som en populær radioprofil med eget ukentlig program. Foto: Janne Møller Hansen/VG
KJENT RADIOPROFIL: I USA er Steven Van Zandt også kjent som en populær radioprofil med eget ukentlig program. Foto: Janne Møller Hansen/VG

Steven Van Zand er nemlig ikke bare kjent fra Bruce Springsteen-turneer og TV-seriene «Sopranos» og «Lillyhammer».

I USA og store deler av verden for øvrig er hans ukentlige radioprogram «Underground garage» svært populært.

Ikke heldagsjobb

I Radio Rock som eieren av Radio Norge, SBS Radio står bak, blir Såheim kanalens profil og skal bidra med mellomstikk og innslag i sendingene.

Men noen heldagsjobb blir det ikke for Såheim. Han blir fortsatt å finne på Nationaltheatret hvor han arbeider både som skuespiller og regissør.

- Radio Rock spiller utelukkende rock, og blir en kanal med mye «attitude» og vi er derfor svært godt fornøyd med å ha med oss Såheim. Han er en av landets aller fremste skuespillere og hans rolle som rockesjef vil garantert oppleves som et friskt pust på norsk radio, sier programdirektør Kristoffer Vangen i SBS Radio.

Kvinner og menn mellom 20 og 35

Musikkformatet til den nye kanalen blir moderne rock og vil tilby publikum et radiotilbud som ikke finnes fra før. Målgruppen er kvinner og menn i alderen 20-35 år. Når kanalen går på luften i dag, er det med artister som Foo Fighters, Muse, Green Day og Imagine Dragons på spillelisten

- Vi har lenge sett at det norske markedet mangler en slik radiokanal. Mangem som for eksempel i dag har NRK P3 som favoritt, vil nok finne Radio Rock som et enda bedre alternativ, sier Vangen.

En nisjekanal

TV/radio-sjef Ulrikke Ohrvik i mediebyrået OMD mener at Radio Rock høres ut som en nisjekanal.

- Det som er mest interessant er at SBS velger å lansere en ny radiokanal når det er så mye usikkerhet rundt hva deres nye eiere, Discovery ønsker i forhold til radio. Det er et offensivt trekk som viser at SBS Radio har tro på fornyet konsesjon for Radio Norge og videre satsing på radio fremover, sier Ulrikke Ohrvik til VG.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer