Hovedinnhold

Blogger ber Mette-Marit være åpen om sponsing

KRITISK: Blogger Cathrine Heienberg (t.h) får stadig tilbud om sponsede produkter og klær, men må opplyse hver gang hun blogger om det. Hun mener samme regler burde gjelde for kronprinsesse Mette-Marit. FOTO: FRODE HANSEN/VG
KRITISK: Blogger Cathrine Heienberg (t.h) får stadig tilbud om sponsede produkter og klær, men må opplyse hver gang hun blogger om det. Hun mener samme regler burde gjelde for kronprinsesse Mette-Marit. FOTO: FRODE HANSEN/VG
Blogger Catherine Heienberg (22) reagerer på Mette Marits dyre klesvaner og mener kronprinsessen fungerer som en vandrene reklameplakat for de store designerne.

Denne saken handler om:

Problematikken rundt gratisgaver, eller sponsing, har lenge vært et tema i bloggverdenen.

I mars 2012 skrev VG at flere profilerte bloggere hadde fått «advarsler» fra forbrukerombudet, om at alle innlegg basert på gratisgaver skulle merkes som reklame - noe annet er ulovlig markedsføring.

Derfor mener Catherine Heienberg, som står bak en av landets mest populære moteblogger Cathinthecity.com, at kronprinsessen bør være mer åpen om hvor mye hun faktisk betaler for kjolene - og hva som er sponset.

- Det hun driver med blir jo ren produktplassering og skjult reklame. Designerne sender ikke slike gaver til Mette-Marit for å være greie, det er jo reklameplassering vi snakker om. Jeg syns det er ganske drøyt og skuffende, sier hun til VG.

- Burde takket nei

Heienberg mener kronprinsessen burde variert prisklassen på kjolene mer, og ikke minst opplyse om hva slags ordninger hun har med blant annet Valentino og Pucci.

- Å være en vandrende reklameplakat, og det attpåtil blir gjort slik i det skjulte, er helt unødvendig etter min mening. På én side bør det komme tydelig fram når hun går med noe som er sponset - men egentlig syns jeg ikke at hun bør ta imot disse rådyre gavene i det hele tatt. En kronprinsesse med en mer folkelig stil, helt uten produktplassering, hadde vært det beste, mener Heienberg.

Klesdebatten rundt kronprinsesse Mette-Marits designerkjoler startet da hun i et intervju med Dagbladet Magasinet uttalte at «når folk bare er opptatt av hvilke kjoler og sko jeg har på meg, er det noe fryktelig galt et sted».

Kapital-redaktør Vibeke Holth var kjapt ute med å svare på Twitter:
«Er det ikke også noe fryktelig galt et sted når Mette-Marit - som lever på statlige overføringer - bruker titalls millioner på kjoler?»

Dermed startet nok en debatt rundt Mette-Marits allerede mye omtale garderobe, som blant annet er kjent for å inneholde designerkjoler fra Valentino, Pucci og Giambattista Valli. Flere er haute couture - også kjent som verdens mest eksklusive design - spesialsydd til kronprinsessen.

BETALT SELV? VG vet at kronprinsessen fikk denne Pucci-kjolen spesialsydd til prinsesse Madeleines bryllup i Stockholm. Fra Pucci-butikken i London opplyser de at spesialsydde kjoler har en startpris på 70.000, men at de ofte kan koste langt mer. Om denne kjolen var en gave eller kjøpt på rabatt, er ikke kjent. FOTO: NTB SCANPIX
BETALT SELV? VG vet at kronprinsessen fikk denne Pucci-kjolen spesialsydd til prinsesse Madeleines bryllup i Stockholm. Fra Pucci-butikken i London opplyser de at spesialsydde kjoler har en startpris på 70.000, men at de ofte kan koste langt mer. Om denne kjolen var en gave eller kjøpt på rabatt, er ikke kjent. FOTO: NTB SCANPIX


Kommunikasjonssjef ved slottet, Marianne Hagen, vil ikke si hvor mye kronprinsessen betaler for sine designerkjoler.

-Kronprinsparet hadde i 2012 1,125 millioner hver fra apanasjen. Dette er den posten som det er mest naturlig å sammenlikne med vanlig lønn. Dette skal dekke Kronprinsfamiliens private kostnader. I tillegg skal den dekke kostander til innkjøp av kronprinsparets offisielle antrekk, sier Hagen til VG.

Er det greit at kronprinsessen reklamerer så mye for store italienske merker?

- Det har jeg ingen kommentar til, sier Hagen.

Forbrukerrådet prioriterer bloggerne

VG gikk i går gjennom alle de tilgjengelige antrekkene av kronprinsessen hittil i år, som viste flere nye tilskudd til designergarderoben:
Blant annet tre spesialsydde kjoler fra merkene nevnt ovenfor, samt en Valentino-kåpe til 20.000 kroner.

Slottet bekreftet i går overfor flere medier at flere av kjolene er gaver. Allerede i 2010 opplyste Slottet at flere av klærne til Mette-Marit er kjøpt med rabatter eller på salg. Det samme gjentok kommunikasjonssjef Marianne Hagen denne uken.

- Noe kjøpes til full pris, noe er gaver, noe får hun med rabatt og mye kjøper hun på salg. Kronprinsessen kjøper klær for private midler, sa hun til VG.

Nestleder i forbrukerombudet, Bente Øverli, vil ikke ta stilling til om Mette-Marits bruk av klær hun har fått i gaver eller til sterkt reduserte priser er problematisk.

- Vi har prioritert de kommersielle bloggerne da de anses som næringsdrivende, og virksomheten deres retter seg direkte mot forbrukere som ofte er barn eller unge. Vi har ingen ytterligere kommentar utover dette, sier hun til VG.

FAVORITT-DESIGNERE: Kronprinsesse Mette-Marits lange Valentino-kjole (helt til venstre) dukket aldri opp på catwalken - bare i en kort versjon. Mette-Marits kjole er altså spesialsydd til henne og koster sannsynligvis mange titalls tusen. Blomsterkjolen er fra Giambattista Valli, den pastelfargede kappekjolen fra Pucci og den siste fra et ukjent merke. Foto: NTB Scanpix
FAVORITT-DESIGNERE: Kronprinsesse Mette-Marits lange Valentino-kjole (helt til venstre) dukket aldri opp på catwalken - bare i en kort versjon. Mette-Marits kjole er altså spesialsydd til henne og koster sannsynligvis mange titalls tusen. Blomsterkjolen er fra Giambattista Valli, den pastelfargede kappekjolen fra Pucci og den siste fra et ukjent merke. Foto: NTB Scanpix


Etterlyser norsk design

Annette Haga, som står bak den populære motebloggen Nette Nestea, forteller at hun som blogger må merke et blogginnlegg som annonse dersom hun skal vise frem sponsede produkter.

- Her har Forbrukerombudet laget noen tydelige regler. Hvordan Forbrukerombudet forholder seg til «levende reklame», som når Mette-Marit bruker sponsede kjoler i offentligheten, vet jeg ikke. Det er jo veldig vanlig at personer med innflytelse mottar flotte gaver, påpeker Haga.

Hun tror regler i forhold til opplysning av gaver som innflytelsesrike personer, som kronprinsessen, mottar vil være en utfordring i praksis.

- Hun kan jo ikke akkurat sende ut pressemelding hver uke eller gå med et skilt hengende rundt halsen heller. Det ville blitt for dumt. Mette-Marit viser seg i mange fine antrekk, men ettersom hun representerer Norge ville jeg likt å se henne oftere i norsk design, sier Haga til VG.

Også moteansvarlig i det svenske kongebladet Svensk Damtidning, Johanna Lejon, skulle gjerne sett at kronprinsessen også ga norske designere reklame.

- I Sverige har hun status som en skikkelig moteprinsesse, og hun hylles ofte for sine kjolevalg. Jeg skulle dog gjerne sett henne i norsk design litt oftere - å gi «sine egne» designere litt ekstra PR er en del av rollen som kongelig, synes jeg, sier Lejon.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Rampelys

Se neste 5 fra Rampelys