Hovedinnhold

Norske komedier på kino: Ikke noe å le av

Ekspert: – Vi kunne muligens klart oss uten «Hjelp, vi er russ»», «Jakten på Berlusconi» og «Wendyeffekten»

<p>SYKT LYKKELIG: Agnes Kittelsen og Henrik Rafaelsen spiller i «Sykt lykkelig». Filmen fikk god respons internasjonalt, men ble bare sett av 28 000 nordmenn.<br/></p>

SYKT LYKKELIG: Agnes Kittelsen og Henrik Rafaelsen spiller i «Sykt lykkelig». Filmen fikk god respons internasjonalt, men ble bare sett av 28 000 nordmenn.

Foto: Maipo As
Høstens humorflopp, «Wendyeffekten», bekrefter en trend for norske komifilmer: Mange sliter med å fenge publikum.

Denne saken handler om:

Tips oss

Norske komedier

Besøkstall på 30.000 og nedover uthevet.


2015:

«Staying Alive»: 82.182

«Wendyeffekten»: 12.350


2014:

«Død Snø 2»: 76.097

«Her er Harold»: 30.376

«Jakten på Berlusconi»: 21.280

«Børning»: 382.104


2013:

«Kill Buljo 2»: 128.331

«Pornopung»: 64.827

«Detektiv Downs»: 54.289


2012

«Tina og Bettina – The Movie»: 188.624


2011:

«Kong Curling»: 169.650

«Amors baller»: 64.787

«Tomme Tønner 2»: 59.792

«Hjelp, vi er i filmbransjen»: 41.437

«Hjelp, vi er russ!»: 30.304


2010:

«Sykt lykkelig»: 28.285

«Kommandør Treholt & Ninjatroppen»: 27.694

«Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa»: 23.802

«Brødrene Dal og vikingsverdets forbannelse»: 22.008

«Tomme Tønner»: 118.724

«Keeper’n til Liverpool»: 107.498

De siste seks årene er det svært få norske komedier som kan skryte på seg noen større kinosuksess. Filmer som «Wendyeffekten», «Jakten på Berlusconi» og «Sykt lykkelig» har blitt sett av under 30.000 mennesker på kino de siste årene.

Siden 2010 har bare seks norske komedier blitt sett av over 100.000 på kino. Det tilsvarer én i året.

Det store unntaket blant norske komedier er fjorårssuksessen «Børning». Mens mange andre har slitt med sviktende besøkstall, ble den folkelige bilfilmen sett av nesten 400.000.

Filmrådgiver i Film & Kino, Håkon Skogrand, mener at norske komedier ikke nødvendigvis gjør det dårligere enn norske filmer generelt, men tror at nordmenn er selektive i hva de vil betale for å se på kino.

– Når en film får gehør i det allmenne publikum blir ofte besøkstallene formidable. Det har vi senest sett med «Bølgen», sier han, og fortsetter:

– Men vi kunne muligens klart oss uten «Hjelp, vi er russ» og «Hjelp, vi er i filmbransjen»-filmene, «Jakten på Berlusconi», «Wendyeffekten» og en del av de andre komediene som har floppet de siste årene.

Sett denne? Monsteråpning for James Bond

Timing og flaks

Timing og ikke så rent lite flaks blir fort avgjørende for norske kinokomedier, skal vi tro VGs filmanmelder, Jon Selås.

– Det man aldri må glemme, er at kommersiell film som komedier nesten alltid er en utpreget ferskvare, mer ferskvare enn de fleste andre filmsjangere, sier Selås.

Siden 2010 har 21 norske komedier hatt premiere, og det er svært få av dem som kan skilte med å være suksesser, viser besøkstall fra Filmweb.

I 2010 var barnefilmen  «Knerten gifter seg» den største norske filmen med 403.677 besøkende. Norske komedier gjorde det imidlertid ikke like bra, og filmer som «Sykt lykkelig» (28.285) ble sittende igjen med labre besøkstall. Det til tross for at filmen fikk stor internasjonal oppmerksomhet.

– Det er en vågal komedie med svært såre undertoner, og forble dessverre et storbyfenomen. En tredjedel av besøket var i Oslo, opplyser Skogrand i Film & Kino.

– «Sykt lykkelig» manglet også et par avgjørende «markører» for å lykkes, «markører» som ofte er avgjørende for om folk vil se en film. Folk flest går ikke på kino for å se noe prisverdig som man «burde» se. Da skal det i tilfelle være oppsiktsvekkende godt, sier Jon Selås.

Så du denne? Her er den nye «Flåklypa»-traileren

Flopper

«Kommandør Treholt & Ninjatroppen» (27.694), «Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa» (23.802) og «Brødrene Dal og vikingsverdets forbannelse» (22.008) kan, ifølge Skogrand, alle regnes som flopper.

<p>PÅKLEDD SERVITRSE: Caroline Andersen i rollen som Gudrun Gundersen i «Hjelp vi er russ». Her er hun sammen med en av filmens russ, Yao Ming, spilt av Duy Nguyen. Bare så vidt 30 000 nordmenn betalte for å se filmen på kino.<br/></p>

PÅKLEDD SERVITRSE: Caroline Andersen i rollen som Gudrun Gundersen i «Hjelp vi er russ». Her er hun sammen med en av filmens russ, Yao Ming, spilt av Duy Nguyen. Bare så vidt 30 000 nordmenn betalte for å se filmen på kino.

Foto: Carsten Aniksdal

– De var alle tre på hver sin måte svært mislykkede filmer. Det må være lov å feile, men at alle disse tre floppene kom tett det samme året føltes som svært nedslående, sier Skogrand.

– «Nedslående» er ordet; «mislykket» er jeg uenig i, i alle fall for to av de tre filmenes vedkommende. Men alle de tre filmene var ganske så sære – i sin egen disfavør, sier Jon Selås.

Blant filmene som gjorde det bedre finner vi «Tomme Tønner» og «Keeper’n til Liverpool» med henholdsvis 118.724 og 107.498 besøkende.

2011 bød i hvert fall på én suksess. Den kjendistunge komedien «Kong Curling» ble sett av 169.650 mennesker på kino, og Skogrand kaller filmen en «suksessformel». «Amors baller» (64.787) og «Tomme Tønner 2» (59.792) gjorde det dårligere. Skogrand mener at sistnevnte antageligvis led samme skjebne som «Død Snø 2» gjorde tre år senere.

– «Tomme Tønner» var i 2010 et frekt og friskt pust på samme måten som «Død Snø» var året før. Muligens burde man gjennomarbeidet manuset til oppfølgeren bedre. De hadde nok siktet mot og håpet på over 100.000 publikummere til «Tomme Tønner 2».

Videre fulgte «Hjelp, vi er i filmbransjen» (41.437) og «Hjelp, vi er russ!» (30.304)–begge filmer som ikke kan betegnes som noen kinosuksess.

Les også: Filmlegende til ny Wirkola-film

<p>GÅR PÅ KINO: «Wendyeffekten» ble heller aldri noen stor suksess på kino. Filmen går fortsatt. Linn Skåber og Fridtjov Såheim spiller i filmen.<br/></p>

GÅR PÅ KINO: «Wendyeffekten» ble heller aldri noen stor suksess på kino. Filmen går fortsatt. Linn Skåber og Fridtjov Såheim spiller i filmen.

Foto: SF Norge

– Dette var dessverre begge ubehjelpelige filmer som publikum avslørte. Etter min oppfatning fikk de det publikumet de fortjente, sier Skogrand.

Selås er enig med Skogrand:

– Dette var pubertale greier signert filmkåte folk, som ennå ikke hadde oppfattet forskjell på internhumor og allmenn oppfattbar humor, sier Selås.

Husker du denne? «Klovn»-duoen gjør suksess med groviser:–Det kommer helt naturlig

God TV ble god film

2012 bød kun på én norsk komedie, men denne ble til gjengjeld en stor film på norske kinolerret. «Tina og Bettina–The Movie», en film basert på «Tina og Bettinas videoblogg» kjent fra «Torsdag kveld fra Nydalen», lokket hele 188.624 mennesker på kino den høsten.

– Dette var en oppløftende suksess. Basert på et populært TV-materiale klarte regissør Simen Alsvik imponerende nok å lykkes på det store lerretet. Men når man vet hvilken betydning han har hatt for suksessen til «Lilyhammer», er det i ettertid kanskje ikke så overraskende likevel, sier Skogrand.

– «Tina & Bettina» slo til, fordi de ennå ikke var oppbrukt på TV. Det fantes jo rett og slett fortsatt en smule kult omkring dem, da filmen kom, sier Jon Selås.

Les også: Kan være slutt for «Terminator»

Året etter, 2013, gikk tre norske komedier på kino, og den med størst suksess av dem var «Kill Buljo 2». Den Tommy Wirkola-regisserte svarte komedien om Jompa Tormann ble sett av 128.331 mennesker på kino.

– I motsetning til «Død Snø 2» klarte «Kill Buljo 2» å overgå «Kill Buljo–The Movie» (87.355). Men her skal man være klar over at den første filmen ble laget på et skolissebudsjett, og at den nok er sett av like mange, og kanskje vel så det, på video og strømmetjenester, mener Skogrand.

– Dessuten var omsider «Alta-gjengen», anført av regissør Tommy Wirkola og hans leading man, Stig Frode Henriksen, blitt innarbeidet og godtatt. Det hadde tatt sin tid, men galskapen fra nord hadde funnet sitt filmspråk – og sitt publikum.

Det samme året kom også «Pornopung» (64.827) og «Detektiv Downs» (54.289)–to filmer midt på treet, om man skal tro landets anmeldere.

Til sammenligning: Årets største film dette året ble «Solan & Ludvig–Jul i Flåklypa», som også er en av tidenes største med et besøkstall på 892.010.

– Den gjorde virkelig ikke skam på sitt store forbilde «Flåklypa Grand Prix» fra 1975–tidenes største kinosuksess noensinne, sier Skogrand.

Så du denne? Her er den første «Villmark 2»-traileren

<p>SUKSESS: I 2010 var «Knerten gifter seg» den største norske filmen med 403.677 besøkende.<br/></p>

SUKSESS: I 2010 var «Knerten gifter seg» den største norske filmen med 403.677 besøkende.

Foto: PARADOX AS

Selås er enig med Skogrand.

– Det var skikkelig og respektfullt håndverk. Og med lansering i begynnelsen av november smatt den inn som førjulsfilmen «alle» ville få med seg. Godt gjort! sier Selås.

I 2014 klarte ikke anmelderne bli enige om «Død Snø 2» var en bra eller en dårlig film. Kinogjengerne var hvert fall interesserte, og 76.097 tok turen innom norske kinoer for å se hvordan det gikk med Martin og flukten fra zombiearmeen.

– Wirkola & gjengen var virkelig på plass. Ikke bare i Norge; også midnight screeningene i ytterst prestisjefulle Sundance Film Festival var stappfulle. Gutta var rett og slett blitt «hot stuff», konstaterer Selås.

Les også: Robust åpningshelg for «The Martian»

«Syltynt tullball»

«Her er Harold» fikk strålende kritikker i landets store aviser, men det lokket ikke publikum inn i kinosalen for å følge møbelhandleren Harold Lunde–som bestemmer seg for å kjøre til Älmhult i Sverige for å kidnappe IKEA-gründer Ingvar Kamprad. Kun 30.376 så filmen på kino–et tall Skogrand mener burde vært atskillig større.

– «Her er Harold» burde hatt atskillig flere publikummere enn de vel 30.000 den fikk. Filmen fikk gode anmeldelser, men er nok en litt for spesiell komedie til å kunne trekke 100.000. Det dobbelte av besøket den fikk ville etter min oppfatning vært et anstendig besøk, sier han.

– Men igjen dette: Publikum er, i alle fall i all hovedsak, ikke mulig å klandre for ikke å forstå sitt eget beste. Jeg er redd filmen fikk litt stempelet «enda en film med Bjørn Sundquist» snarere enn «enda en film med den fantastiske Bjørn Sundquist». Det er synd, mener Jon Selås

Den tredje norske komedien i fjor var «Jakten på Berlusconi» – en flopp i Skogrands øyne–som kun lokket 21.280 foran kinolerretet.

– Et tydelig eksempel på en teoretisk god idé med en skokk velkjente TV-komikk-tryner i sjangeren «syltynt tullball», som går på grunn fordi det ikke på noen måte greide å fylle kinofilm-formatet, sier Jon Selås.

Fjorårets store suksess ble imidlertid actionkomedien «Børning» hvor Anders Baasmo Christensen, Sven Nordin, Jenny Skavlan og Otto Jespersen er blant dem som skal kjøre om kapp til Nordkapp. Hele 382.104 så filmen på kino, noe som ikke bare gjorde filmen til årets største norske komedie–men til årets største norske film.

Så du denne? Ti ting de ikke spådde i «Tilbake til fremtiden 2»

<p>GOD TIMING: «Flåklypa Grand Prix» fra 1975 er tidenes største norske kinosuksess noen sinne. Oppfølgeren «Solan &amp; Ludvig – Jul i Flåklypa», traff også godt med et besøkstall på 892.010.</p>

GOD TIMING: «Flåklypa Grand Prix» fra 1975 er tidenes største norske kinosuksess noen sinne. Oppfølgeren «Solan & Ludvig – Jul i Flåklypa», traff også godt med et besøkstall på 892.010.

Foto: Maipo As

– Det er først og fremst en svært folkelig film, kanskje den mest folkelige norske filmen siden drabantbykomediene på 50-tallet, sier Skogrand.

Hittil i år har to norske komedier hatt premiere. «Staying Alive» med Linn Skåber, Anders Baasmo Christensen og Agnes Kittelsen i hovedrollene ble sett av 82.182 på kino.

– Man må kunne si at besøket er anstendig, sett i lys av at dette er en debutfilm. De ansvarlige hadde sikkert håpet på et dobbelt så høyt besøk, men en slik komedie med en viss begrenset målgruppe må kunne si seg fornøyd med et besøk på over 80.000.

«Wendyeffekten» har det gått enda dårligere med, og den er i skrivende stund sett av 12.350 på kino. «Man gapskratter sjelden. Men sannelig er det kilder til jevn humring og halvgode til gode poenger–som gjør seg faktisk helt all right i en miks man kanskje først skal venne seg til en halvtimes tid. For så å sette pris på», skrev VGs anmelder om filmen med Linn Skåber i rollen som Wendy.

– En sørgelig flopp, på samme måte som «Jakten på Berlusconi» var det i fjor. Dessverre har ikke opphavsmennene for disse to filmene klart å finne tilbake til suksessformelen de skapte med «Kong Curling» i 2011, mener Skogrand.

Selås sier seg ikke uenig med Skogrand.

– Jeg antar sjangeren «gangsterkomedie» faktisk er oppbrukt i Norge, i alle fall inntil videre og inntil en eller annen kommer opp med vrier som ikke bare er annerledes, men også oppfattes slik, sier Jon Selås.

Videre i år er det ventet flere norske komedier. Det gjenstår å se om «Julekongen–Full rustning» og «Solan og Ludvig–Herfra til Flåklypa» blir publikumssuksesser, eller om de må legge seg inn i rekken av norske flopper.

OBS: «Wendyeffekten» går fortsatt på kino.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Film

Se neste 5 fra Film