Hovedinnhold

Fassbender om «Snømannen»-rollen: - En glimrende jobb for meg!

<p>STJERNEN OG MINISTEREN: Michael Fassbender og kulturminister Linda Hofstad Helleland på «et meget sentralt sted for Harry Hole» på filmsettet for «Snømannen» i går kveld.</p>

STJERNEN OG MINISTEREN: Michael Fassbender og kulturminister Linda Hofstad Helleland på «et meget sentralt sted for Harry Hole» på filmsettet for «Snømannen» i går kveld.

Foto: JACK ENGLISH
Hollywood-stjernen Michael Fassbender var svært fornøyd da VG fikk besøke filminnspillingen av Jo Nesbøs krimdrama.

– Takk, jeg har det aldeles utmerket. Dette er en glimrende jobb for meg!

Det var den ene hyggelig og meget kortfattede «samtalen» VG rakk med en hyperkonsentrert Michael Fassbender (38) under besøk på innspillingen av «Snømannen» torsdag kveld.

Bare å snakke med stjernen var litt utenfor den opprinnelige planen – som var å være flue på veggen da kulturminister Linda Hofstad Helleland var på innholdsrikt krasjkurs i filmopptak på høyeste internasjonale nivå på et «meget sentralt sted» i Harry Holes lett shabby detektivtilværelse – som for øvrig får premiere over den ganske klode oktober 2017.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) var også på plass på settet da VG kom på innspillingsbesøk. 

– Det er jo fryktelig artig, dette, da! Som ny kulturminister er det mye å sette seg inn i. Og dette er morsomt og svært nyttig. Går det som jeg ønsker, er «Snømannen» bare starten for Norge som innspillingsland for store internasjonale filmproduksjoner, sier Helleland.

<p>TAR REGI: Hofstad Helleland og den svenske regissøren Tomas Alfredson.</p>

TAR REGI: Hofstad Helleland og den svenske regissøren Tomas Alfredson.

Foto: JACK ENGLISH

Et filmsett som «Snømannen» er et i utgangspunktet tett befolket og målrettet kaos, der 120 mennesker jobber med hver sine detaljerte oppgaver for at skuespillerne skal levere regissøren de kanskje to-tre minutter med opptak som blir dagens bidrag langfilmen. Absolutt alt er konsentrert om de små sekundene mellom «Stille! Opptak!» og «Kutt!».

Personene på toppen av den kreative pyramiden beskyttes som fakkelbærere på et kruttlager; de skal ett hundre prosent få lov til å oppholde seg i den kreative boblen arbeidet deres krever. Derav den effektive avskjæringen av tililende adjutanter av VGs spørrelyst overfor Fassbender.

Men regissør Tomas Alfredson har avsatt litt tid. Så derfor:

– Hvordan har det vært å filme i Oslo  så langt?

<p>SNØ: De første innspillingsdagene var det snø nok i massevis for «Snømannen». Andre dager denne uken måtte det kunstig snø til til utendørsscener.</p>

SNØ: De første innspillingsdagene var det snø nok i massevis for «Snømannen». Andre dager denne uken måtte det kunstig snø til til utendørsscener.

Foto: Jon Selås

– Helt utmerket, takk! Oslo er en by der det er lett å lage filmbilder i og fra. Veldig takknemlig, faktisk; det går som en drøm. Ikke minst har Oslo kommune vært helt utrolig sjenerøse med sin tilrettelegging. Og vi var jo så utrolig heldige med skikkelig vintervær de første dagene, sier Alfredson.

Fikk du med deg? Jakob Oftebro er klar for «Snømannen»!

– Det er jeg meget glad for å høre, sier Hofstad Helleland til Alfredson.

–Som du sikkert vet, vil vi jo gjerne at mange flere filminnspillinger skal komme hit og jeg håper jo at «Snømannen» blir starten på et nytt norsk filmeventyr. Det er det vi mener med vår nye filmincentivordning.

– Ja, og den var jo helt avgjørende for at Norge ble valgt. Det er jo uansett ikke kjempebillig å være her, sier Alfredson.

<p>BACKSTAGE: Linda Hofstad Helleand og line producer for filmen, norske Tor Arne Øvrebø.</p>

BACKSTAGE: Linda Hofstad Helleand og line producer for filmen, norske Tor Arne Øvrebø.

Foto: Jon Selås, VG

– Jeg vet det. Men derfor er det av stor betydning at dere er kommet og at dere finner dere til rette og får tilrettelagt det som er nødvendig, sier Hofstad Helleland. Og utdyper overfor VG:

– Filminnspillinger som dette kan få en enorm ringvirkning. En ting er hva hver enkelt filminnspilling legger igjen av verdier i form av varer og tjenester og arbeid for norske filmfolk. I tillegg kommer en enorm markedsføringseffekt som vanskelig kan måles i penger. Dette setter rett og slett Norge på verdenskartet med stor betydning for blant annet reiselivsnæringen.

– Du har jo nå sett litt av Harry Holes univers. Var det omtrent som du hadde forestilt deg?

– He, he, det vil jeg rett og slett ikke snakke om! Alle som har lest Jo Nesbø har vel sine bilder inne i hodet. Det viktigste med denne filmen er at den får selv lage sine bilder og at vi som politikere legger forholdene best mulig til rette for en virksomhet med stor betydning både kulturpolitisk og næringspolitisk.

Les også: Jerngrep rundt «The Snowman»-innspillingen i Oslo

– 45 millioner kroner av avsatt til filmincentiver, hvilket kanskje er nok til «Snømannen», men ikke på noe vis i forhold til de to TV-seriene og en Hollywood-produksjon nummer to som allerede har søkt?

– La meg bare si det sånn: Nå er vi i alle fall i gang. Og høster erfaringer. Alt ut over dette, er budsjettarbeid. Så får vi ta det derfra.

– Kan vi vente påplussinger allerede i revidert statsbudsjett i mai?

– Jeg kan bare gjenta: Vi er i gang, vi ønsker å åpne Norge for internasjonale filminnspillinger. Og etter denne kvelden vet jeg mye mye mer hva dette i praksis dreier seg om, sier Linda Hofstad Helleland.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Film

Se neste 5 fra Film