Hovedinnhold

Se de første bildene fra «Reisen til julestjernen»

CANNES (VG) Etter å ha vist 90 sekunder av «Reisen til julestjernen» i Cannes, er filmen solgt til rundt 40 land.

Denne saken handler om:

Produsentene bak den nye utgaven av eventyret om Gulltopp hadde kanskje den korteste opptredenen på filmfestivalen, men fikk likevel stort utbytte.

- I Norge har «Reisen til julestjernen» vært en særnorsk juletradisjon i 90 år. Hva får dere til å tro at den vil fungere i utlandet?

- Det er en klassisk eventyrfortelling om en tapt prinsesse. Den reiser lett, sier produsent Sigurd Mikal Karoliussen i Moskus Film.

VG har fått tilgang til de første klippene fra filmen (se over) som ble vist i Cannes, men produsentene understreker at dette ikke er helt ferdigstilte bilder.

Nær 29 millioner kroner har det kostet å lage filmen - 33 millioner inkludert lanseringsbudsjettet. Det er «billig» i effektfilmsammenheng. For i motsetning til filmversjonen fra 1976, med Hanne Krogh i rollen som Gulltopp, vil denne utgaven basere seg mye på spesialeffekter.

Over 200 effektbilder skal inn før den er ferdig. De lages av norske Storyline Studios og Gimpville. Sistnevnte jobbet med effektene på «Trolljegeren» og nå sist på «Kon-Tiki». Og målsettingen er høy.

- Vi ville lage et eventyr der alt føles ekte. Den samme følelsen du fikk med «Ringenes Herre» - det var målsettingen, sier Karoliussen.

Til sammenligning hadde den første «Ringenes Herre»-filmen et estimert budsjett på 560 millioner kroner.

- Med nivået på spesialeffekter i dag, var dere noen gang i tvil om dere skulle bruke norsk leverandør?

- Ikke etter at vi så «Trolljegeren» og «Max Manus», sier han.

Blant skuespillerne i filmen er Anders Baasmo Christiansen som kongen, Agnes Kittelsen som heksa, Jarl Goli som stjernetyderen og Jakob Oftebro som Ole. Sonja spilles av den 12-årige debutanten Vilde Zeiner fra Asker.

HEKS OG SONJA: Agnes Kittelsen og Vilde Zeiner spiller ikke venner i filmen. Foto: KNUT ERIK KNUDSEN
HEKS OG SONJA: Agnes Kittelsen og Vilde Zeiner spiller ikke venner i filmen. Foto: KNUT ERIK KNUDSEN

På filmfestivalen i Cannes i forrige uke var produsentene på plass for å vise et lite glimt av filmen og forsøke å selge den til så mange markeder som mulig.

To tredjedeler av filmen er spilt inn i Tsjekkia. Og en av grunnene til at den kunne lages for «bare» 29 millioner, er at slottet Pernstejn utenfor byen Brno passet perfekt for både interiør- og eksteriørscenene.

- En må ha litt flaks og tro på at det går. Da vi så slottet trodde vi ikke det var mulig: Det passet helt til manuset. Skulle vi bygget noe sånt ville det kostet minst 80 millioner, sier produsent Jan Eirik Langøen.

Og med salgene i Cannes, er filmen allerede på vei til overskudd.

- Når en tenker på hvor mye av utenlandssalg som går inn i filmen, er det allerede et plussregnskap, sier Karoliussen, og legger til:

- Vi har klart å overbevise oppkjøperne på 90 sekunder, så nå gjenstår bare oppgaven å overbevise i 80 minutter.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Film

Se neste 5 fra Film