Hovedinnhold

Oscar-vinner Cotillard måtte lære seg å svømme

SNART KINOAKTUELL: Den franske superstjernen Marion Cotillard spiller en av rollen i Batman-filmen «The Dark Knight Rises» som kommer i sommer. Her på Cannes-festivalen. Foto: AFP
SNART KINOAKTUELL: Den franske superstjernen Marion Cotillard spiller en av rollen i Batman-filmen «The Dark Knight Rises» som kommer i sommer. Her på Cannes-festivalen. Foto: AFP
CANNES (VG) Marion Cotillard (36) måtte forestille seg å leve uten ben for sin siste rolle.

Denne saken handler om:

Marion Cotillard har en av hovedrollene i den siste filmen til Jacques Audiard, kjent for «Profeten» - som var Oscar-nominert til Beste utenlandske film i 2010.

17. mai hadde «Rust and Bone» premiere på Cannes-festivalen, hvor den kniver i hovedkonkurransen.

Les VGs blogg fra filmfestivalen i Cannes!

Filmen er vanskelig å beskrive uten at den høres tragikomisk ut, men Cotillard spiller en spekkhogger-trener som møter en hjemløs alenepappa som tjener penger på illegale slosskamper. Så mister hun bena i en ulykke. Hun sees derfor uten ben i store deler av filmen.

- Jeg måtte bare bruke fantasien og forestille meg hvordan det var. Regissøren sa til meg: «Bare spill henne som om hun har glemt at beina er borte. Om du reiser deg opp og faller, ser vi om det funker», forteller Cotillard.

INCEPTION: Cotillard spilte mot Leonardi DiCaprio og Ken Watanabe (t.v.) i «Inception» i 2010. Foto: WARNER BROS PICTURES
INCEPTION: Cotillard spilte mot Leonardi DiCaprio og Ken Watanabe (t.v.) i «Inception» i 2010. Foto: WARNER BROS PICTURES

Hun synes ikke historien er så ekstrem som den kan høres ut.

- Jeg synes ikke disse to rollefigurene er så fjerne fra hverdagen til folk flest. Vi har alle tøffe stunder vi må komme oss gjennom. Det er den triste virkeligheten for veldig mange. Det er en jakt på lykke, sier hun.

Cotillards rolle krevde også at hun lærte seg å svømme godt - ved bare å bruke armene.

- Jeg var dårlig til å svømme. Så først måtte jeg trene svømming og crawl, og så måtte jeg lære å gjøre det om igjen uten å bruke beina for at det skulle se riktig ut, sier hun.

Cotillard slo gjennom internasjonalt med rollen som Edith Piaf i «La Vie En Rose» i 2007, fulgte opp med «Public Enemies» og «Inception», og var senest i fjor i Cannes med Woody Allens «Midnight in Paris». I slutten av juli blir hun å se på norske lerreter i «The Dark Knight Rises».

RØD LØPER: Mathias Shoenaerts og Marion Cotillard knipses av fotografene i Cannes 17. mai. Foto: AP
RØD LØPER: Mathias Shoenaerts og Marion Cotillard knipses av fotografene i Cannes 17. mai. Foto: AP

Belgiske Mathias Schoenaerts, som spilte hovedrollen i Oscar-nominerte «Bullhead», er Marions motspiller i filmen. Han måtte trene seg opp for å spille kickbokser i filmen.

- Det er vanskelig for meg å filme vold. Det er et problem, siden jeg stadig vender tilbake til vold i filmene mine. Tanken var å holde det så realistisk som mulig, men samtidig ville jeg ikke ha det for blodig. Jeg ville at den kvinnelige hovedrollen skulle beundre motet hans, men tror ikke dryppende blod hadde appellert, sier regissøren.

- For meg er det også en film om forsoning. Mellom mann og kvinne, far og sønn. Det er et viktig tema i vår tid, understreker Schoenaerts.

Audiard hevder han ikke hadde orket å lage filmen for ti år siden, fordi det hadde tatt for mye tid med spesialeffektene for Cotillards manglende ben.

- Jeg er veldig dårlig på tekniske ting, og for ti år siden hadde vi måttet øve inn alle bevegelsene og bruke bluescreen. I dag kan du få til effektene med håndholdt kamera, så det hindret meg ikke, sier regissøren.

Cotillard synes likevel det var spesielt vanskelig å komme inn i rollefiguren for «Rust and Bone».

REGISSØR: Jacques Audiard betegner seg som "en stereotyp fransk filmregissør". Hans film "Profeten" ble Oscar-nominert for Beste utenlandske film. Foto: REUTERS
REGISSØR: Jacques Audiard betegner seg som "en stereotyp fransk filmregissør". Hans film "Profeten" ble Oscar-nominert for Beste utenlandske film. Foto: REUTERS

- Vanligvis når jeg leser manus som beveger meg, synes jeg umiddelbart at jeg forstår rollefigurene. Men denne gangen leste jeg hele manuset og syntes fremdeles ikke jeg kjente henne da jeg var ferdig. Det gjorde meg redd, men inspirerte meg også, sier hun.

Filmen ble spilt inn i Syd-Frankrike, i områdene rundt Cannes - mye fordi den eneste marineparken med spekkhoggere i Frankrike ligger ved Antibes.

- Det tok oss to år å skrive manuset. Så hadde vi veldig lite tid før innspillingen, siden vi hadde begrenset med tid i marineparken og Marion hadde andre forpliktelser. Så vi bare hoppet uti i den dype enden. Jeg liker å jobbe forskjellig med film fra gang til gang. Her måtte vi jobbe ekstremt raskt, og det viste seg å fungere veldig bra, sier Audiard.

Filmen har foreløpig ikke planlagt premiere i Norge.

Følg VGs Ingvill Dybfest Dahls Cannes-oppdateringer på Twitter her!

Siste saker fra Film

Se neste 5 fra Film