Hovedinnhold

Eskorteroman utløste tidenes budkrig i norsk bokbransje

Cappelen Damm punget ut nærmere 5 millioner kroner for bokserie

<p>TENTE NORSKE FORLEGGERE: Audrey Carlans opprinnelig selvpubliserte romanserie «Calander Girl» fikk norske forleggere til å gå helt av skaftet i en budkrig om bokrettighetene. </p>

TENTE NORSKE FORLEGGERE: Audrey Carlans opprinnelig selvpubliserte romanserie «Calander Girl» fikk norske forleggere til å gå helt av skaftet i en budkrig om bokrettighetene. 

Foto: Cappelen Damm
En eskortepike fikk norske forlag til å gå helt av skaftet i det som etter sigende skal være tidenes heteste budrunde i norsk bokbransje.

Denne saken handler om:

<p>STORSATSNING: Cappelen Damm bekrefter at dette er en av deres største satsninger noensinne. Her er coveret på den første av fire bøker i serien.</p>

STORSATSNING: Cappelen Damm bekrefter at dette er en av deres største satsninger noensinne. Her er coveret på den første av fire bøker i serien.

Den amerikanske romanserien «Calendar Girl» fikk fem norske forlag til å kaste seg inn i kampen om de norske rettighetene.

– Alle leter etter en bestselger, og her pekte alle pilene i riktig retning, sier sjefredaktør Cathrine Bakke Bolin i Gyldendal som hoppet av forholdsvis tidlig da budrunden tok av.

Etter det VG kjenner til endte budkrigen på et sted midt mellom 4 og 5 millioner kroner. Én etter én falt budgiverne av ettersom budene ble villere og villere, til slutt var det bare Aschehoug og Cappelen Damm som hang med.

Og da Cappelen Damm slo til med et bud på det som skal ha vært på godt over 500.000 amerikanske dollar, måtte Aschehoug kaste inn håndkleet. Summen Cappelen Damm la på bordet skal være den høyeste et norsk forlag har betalt for bokrettigheter.

Les også: – Sexen er det minst sjokkerende i boken

– Jeg tror alle ble overrasket over hvor langt det gikk. Det er helt sikkert. Det ble en skikkelig hanekamp, eller kanskje hønekamp er mer riktig å si i denne sammenhengen, ler utviklingssjef Knut Gørvell i Cappelen Damm som ikke ønsker å bekrefte nøyaktig sum.

– Vi kan selvsagt ikke snakke noe om summen, men det er nok snakk om 20-30 ganger så mye som i vanlige budrunder. Vanligvis er det høyt om man lander på 100- 200.000 kroner, sier Gørvell.

Bøttevis med sex

Årsaken til rettighetskrigen er altså den amerikanske forfatteren Audrey Carlans  bokfenomen «Calendar Girl» som består av 12 mindre bøker - oppkalt etter hver måned. Carlan selvpubliserte dette tidlig på året i fjor - og ble raskt kjøpt opp av Waterhouse Press. Nå er kalenderpiken på vei ut i 40 land.

VGs bokpod: Den erotiske thilleren ingen ville ha, men som ble en enorm internasjonal hype

Gjennom 12 måneder følger vi Mia Saunders som tar seg jobb som eskortepike fordi hun må skaffe penger til sin far som er blitt banket opp så hardt at han ligger i koma. Han er truet på livet grunnet en spillegjeld på én million dollar, og for å redde farens liv kaster Mia seg ut i en svært godt betalt eskortepikejobb - som innebærer en ny rik klient hver måned. Månedslønn: 100.000 dollar.

Ukas boksnakkis: Cappelen Damm ba forfatter endre «fy faen» til «fy søren»    Ukas boktips: Få tre gode boktips her!

Mia Saunders ikke ha sex med kundene. Men hun får 20 prosent ekstra dersom hun har det... Og vi røper vel ikke for mye ved å avsløre at sex blir det. I bøttevis

De norske forlagene som ville sikre seg rettighetene hadde alle én tanke i hodet: «Fifty Shades of Grey»-suksessen som er solgt i over en halv million i Norge og utrolige 125 millioner eksemplarer totalt.

– Det er jo egentlig ingen som har fått til noe lignende som «Fifty Shades», men her satt vi plutselig med en serie underholdningsromaner som alle tenkte kunne lykkes, sier Gørvell.

VG+: Slik ble Fifty Shades utgitt i Norge

Bedre enn Fifty Shades

Det var også årsaken til at Aschehoug strakk seg lenger enn de vanligvis gjør - og hang med i budrunden helt til slutt:

<p>MÅTTE GI SEG: Aschehoug forlag hang med helt til slutt i budrunden, og sjefredaktør Gunn Reinertsen medgir at det var surt å gi seg. Hun sier de hadde ståltro på konseptet.</p>

MÅTTE GI SEG: Aschehoug forlag hang med helt til slutt i budrunden, og sjefredaktør Gunn Reinertsen medgir at det var surt å gi seg. Hun sier de hadde ståltro på konseptet.

Foto: Trond Solberg, VG

– Vi tenkte vel at dette kan bli det neste store etter «Fifty shades». For dette er mye bedre enn «Fifty», her møter vi en helt annen heltinne, og jeg må si at dette tross alt er bedre skrevet. Det er jo ikke høyverdig litteratur, men innenfor sin sjanger - så er dette heftige og fengende fortellinger, mener Gunn Reinertsen, sjefredaktør for oversatt litteratur i Aschehoug.

Hun medgir at det var surt å måtte gi seg da budrunden tok av.

– Det er alltid surt når en er med i en slik runde - og må gi seg. Vi satte en grense, og da vi nådde den, så var det greit å hoppe av. Sånn er det. You win some, and you lose some, sier Reinertsen. 

Hun har heller ikke hørt at norske forlag noensinne har bladd opp et lignende beløp for bokrettigheter.

– Budrunden i forbindelse med J.K. Rowlings krimbøker var heftig, men gikk vel ikke like høyt, sier Reinertsen.

VGs bokpod: Alt om den fjerde Fifty Shades-boken

Hun mener det er noe med «Calendar Girl»-konsept som gjør dette ekstra attraktivt.

– Det er et enkelt konsept med 12 fortellinger - som gjør det mulig å dele opp på forskjellige måter og kan utgis i forskjellige format. Det er pirrende. I motsetning til «Fifty Shades»-heltinnen, tar denne hovedpersonen saken i egne hender. Hun er en tøffing og tar styringen, men har et godt hjerte, sier Reinertsen.

Får anmelderne tenning?

Ja, for Mia Saunders gjør jo tross alt dette for å tjene penger for sin truede far... Men er ikke dette en litt vel konstruert unnskyldning for å skrive inn en hel masse sex?

<p>MÅ LYKKES: Utviklingssjef Knut Gørvell sier «Calendar Girl» er en av deres største satsninger noensinne - og at de nå setter i gang med en massiv PR- og markedsføringskampanje.</p>

MÅ LYKKES: Utviklingssjef Knut Gørvell sier «Calendar Girl» er en av deres største satsninger noensinne - og at de nå setter i gang med en massiv PR- og markedsføringskampanje.

Foto: Cappelen Damm

– Nei, vi lever heldigvis i en tid da det er lov for kvinner å ha lyst på sex og innrømme det. Dette er «Pretty woman» møter «Sex og singelliv». Her er det ikke sm-sex som i «Fifty Shades», men mange heftige sex-scener. Spørsmålet om anmelderne får tenning, er en annen ting. Eller om noen av dem tør å innrømme det. Selv gråt jeg da jeg leste «Mars»-boken, men det var noe helt annet enn erotikk som presset tårene fram, sier Gørvell som er forberedt på at noen vil reagere på sex-scenene.

– Helt sikkert, men sexen er beskrevet på kvinners premisser. Og med anbefalt 18-årsgrense.

Les også: Forlag kjøper gode anmeldelser

Aldersgrensen har forlaget nemlig tenkt å sette på forsiden når første del kommer ut 30. mai med tittelen «Calendar girl - Forført». Cappelen Damm utgir dette som fire bøker med tre måneder i hver - og vil slippe bøkene annenhver måned frem til jul. Samtidig skal man kunne kjøpe hver enkelt måned som ebok. Forlaget kaller dette en av sine største satsninger noensinne - og legger mye penger inn i PR og markedsføring.

Etter å ha betalt så mye for rettighetene, er de nødt til å lykkes.

– Det er klart det er en risikosport, men slik er forleggeriet. Det er nå en gang slik at bare én av seks bøker er lønnsomme. Men her betaler vi også for en hel pakke - og utgir dette som fire bøker. I hjemlandet USA ga de også ut hver måned som ebok - til stor suksess, sier Gørvell og viser også til en førsteplass på New York Times bestselgerliste, samt at det er solgt totalt over 2,5 millioner ebøker.

I mars i år ble det også kjent at skaperne av TV-serien «Gossip Girl» har sikret seg opsjonen på å lage TV-serie av bokserien.

Og i forlaget Tiden sitter en lettere irritert forlagssjef. Tiden skal nemlig utgi den erotiske thrilleren «Maestra» omtrent samtidig – en bok som i likhet med «Calendar Girl» har fått bokjournalister i hjemlandet til å be «Fifty Shades»-forfatter E.L. James om å «move over».

– Ja, det er selvsagt litt irriterende at to bøker av denne typen slippes akkurat samtidig. Det er lett å tenke at de vil kunne slå hverandre ihjel. Men det kan også slå positivt ut, at de trekker hverandre opp. Det blir i hvert fall spennende å se når vi kommer til begynnelsen av juni, sier Richard Aarø.

Norske forlag gjør altså sitt for å gjøre sommeren 2016 ekstra het, så gjenstår det å se om norske boklesere er med på leken.

Fått med deg VGs siste bokanmeldelser? Sjekk her!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bok

Se neste 5 fra Bok