Hovedinnhold

Anbjørg Sætre Håtun lærte å takle stresset

Les forfatterens råd mot stress

TRYGG OG GLAD: - Jeg er så trygg på meg sjøl, og så rolig. Jeg står så støtt, sier Anbjørg Sætre Håtun, som skal skrive fem livsstilbøker. Bøkene skriver hun ved spisebordet hjemme i leiligheten midt i Oslo sentrum. Foto: Espen Braata
TRYGG OG GLAD: - Jeg er så trygg på meg sjøl, og så rolig. Jeg står så støtt, sier Anbjørg Sætre Håtun, som skal skrive fem livsstilbøker. Bøkene skriver hun ved spisebordet hjemme i leiligheten midt i Oslo sentrum. Foto: Espen Braata
Da hun var syk sammenlignet Anbjørg Sætre Håtun (38) seg med andre. - Hver gang jeg leste om en kvinne som hadde barn og karriere tenkte jeg det var lysår unna mitt liv.

Denne saken handler om:

Fakta

Anbjørg Sætre Håtun

Født 20. september 1972.

Helsejournalist og forfatter.

Tidligere reporter og programleder for helsemagasinet Puls i NRK.

Skrev boken «Livslyst» i 2008.

Aktuell med bok om stressmestring.

Gift med Jon Andreas Håtun (Jono El Grande).

Bosatt i Oslo.

- Det ga meg en vedvarende klump i magen, forteller den tidligere NRK-profilen, som fikk brystkreft i 2004.

- Å være syk ga meg en ekstrem følelse av stress og fortvilelse. Jeg var frarøvet det vanlige livet. Jeg lagde små mestringsprosjekter og forsøkte å fokusere på aktiviteter jeg kunne få til. Men det var en lang prosess å lære å takle stresset som fulgte i kjølvannet av fullstendig å miste kontrollen på livet.

- Jeg var helt utslitt av kreativiteten min; jeg lå der og planla artikler, tv-programmer, innredning av leilighet, hva slags barnerom vi skal ha om vi får barn. I den perioden av livet mitt var det et stort sprik mellom det jeg kunne og det jeg ville.

Fikk stipend for å skrive

Nå er hun frisk, og har fått stipend fra Faglitterær forfatterforening for å skrive.

Første bok i hennes serie på fem om bedre liv er «Stressmestrer: 10 bud for å få en hverdag med mindre stress og mer overskudd», som utgis nå.

- Jeg kommer aldri til å romantisere sykdom, si at den var en velsignelse eller noe i den retning.

- Jeg hadde faktisk et kjempefint liv før jeg ble syk! Men i ettertid tenker jeg at i all motgang ligger en unik mulighet til personlig vekst og utvikling. Til å bli kjent med deg selv, tankene dine, handlingsmønstrene. Vi har sjelden tid til å ta et skritt tilbake, sier Anbjørg.

Hun tok utgangspunkt i seg selv da hun skrev boken.

- Kartla de store stressfaktorene vi møter i hverdagen. Boken er tenkt som en veldig konkret verktøykasse med råd for å mestre stress. Jeg har skrelt bort alt jeg tenker er svada, ler Anbjørg.

Med stress mener hun ikke å løpe til bussen, være for sen til et møte.

- De virkelige stressutfordringene kan ligge i den vedvarende følelsen av at vi ikke er tilfredse.

HENGER SAMMEN: - Alle vet at kropp og psyke henger sammen. Ser du en skummel film på TV kjenner du at du svetter og at hjertet banker fortere - selv om du ikke gjør noe som helst, påpeker Anbjørg. Foto: Espen Braata
HENGER SAMMEN: - Alle vet at kropp og psyke henger sammen. Ser du en skummel film på TV kjenner du at du svetter og at hjertet banker fortere - selv om du ikke gjør noe som helst, påpeker Anbjørg. Foto: Espen Braata

- I at vi for eksempel sammenlikner oss med alle andre. Synes de er mer vellykkede, tynnere, har bedre råd, og drar på kulere ferier. Aldri føler at vi er bra nok. Vi presser oss selv fordi vi lever i et svært konkurranseorientert samfunn hvor vi skal prestere maksimalt. Mennesket er jo ikke skapt for en slik type liv.

Flytter fokus

Hun har kjent det selv.

- Ja, masse! Da jeg ble syk, var jeg ikke redd for å dø, men for å bli varig arbeidsufør. Jeg elsket jobben og karrieren.

- Du definerer deg veldig ut i fra den.

Tidligere var hun også mye mer fokusert på utseendet.

- Jeg ler når jeg ser på bilder av meg selv som yngre. Jeg var ikke fornøyd, men jeg så jo ganske så smashing ut! Nå kunne jeg tenkt at jeg kunne vært litt tynnere, og hatt litt mindre pupper.

- Men jeg aksepterer den jeg er.

Og nå flytter Anbjørg heller fokus.

- Sjekk det lange fine håret mitt, sier hun med et bredt smil.

- Og jeg er fornøyd med blidheten min. Jeg er god, myk. Jeg er blitt så veldig mye flinkere til ikke å sammenlikne meg med andre. Er ikke på alerten hele tiden. Jeg blir bare kjempeglad og lykkelig når andre får barn, eller en jobb de ønsker seg.

Dropp bagatellene!

En annen stressmestringsstrategi er å droppe bagatellene.

- Hvis noen sniker i køen på Kiwi vet du jo at du kan hisse deg veldig opp. Men det er jo egentlig ingen vits. Istedenfor å stresse, tenker jeg at snikeren sikkert har en veldig god grunn. Det er en tanke som gir meg indre ro.

Anbjørg har også analysert andre stress-elementer:

- Hva utløste stress i mitt liv tidligere? Blant annet det at jeg ofte svarte ja automatisk. Fikk jeg en invitasjon på SMS svarte jeg som regel ja med en gang.

- Det gjør jeg ikke nå. Og jeg har skjønt at jeg heller ikke trenger å begrunne et avslag. Jeg bare skriver en hyggelig melding: «Så hyggelig å bli spurt, dessverre kan jeg ikke denne gang, men spør meg gjerne igjen neste gang!»

Det å bli alvorlig syk er en ekstremtilstand av stress.

Overlevelses-beredskap

- I likhet med samlivsbrudd, å miste jobben, eller å miste noen man er glad i. Stress-mekanismen er en genial overlevelses-beredskap. Vi utskiller adrenalin og kortisol, og får ekstra krefter. Men det er ikke bra å leve et liv i konstant stress. Da kan vi bli syke.

Når Anbjørg blir hektisk og får forhøyet puls, vet hun det er lett å skynde seg. Men hun gjør det motsatte.

- Skriver, snakker, går, spiser sakte. Pulsen roer seg. Det tar kanskje tre-fire minutter mer å gjøre en aktivitet i slow motion. Men effekten kommer umiddelbart:

Pulsen roer seg. Kroppen får indre ro. Er det ikke genialt at noe så enkelt kan ha så stor effekt?

Også kroppskontakt beroliger.

- Men husk at en klem må vare i minst seks sekunder for at den skal virke.

- Heldigvis er jeg gift med en mann som også er glad i kos, så vi utnytter hverandre med gjensidig stressreduksjon.

Anbjørgs råd mot mindre stress og mer overskudd:

1. Kjenn dine begrensninger! Både når det gjelder ditt personlige liv og ditt profesjonelle liv er det viktig at du ikke påtar deg seg for mye ansvar og/eller flere oppgaver enn det du har kapasitet til.

2. Unngå stressede samtaleemner! Hvis du gjentatte ganger kjenner at du hisser deg opp over enkelte tema med de samme personene eller hvis du blir stresset og opprørt over ulike samtaletemaer, stryk dem av «listen» over samtaletemaer i sosiale sammenhenger!

3. Planlegg hvordan du bruker tiden din! Hvis du i enkelte perioder av livet har mye å gjøre, skill mellom det du absolutt må gjøre og det du bør gjøre. Jeg hørte en gang en mann si til sin kone at han ikke skjønte hvorfor klærne måtte brettes og legges i skapet, når han skulle bruke dem morgenen etter. Han har et poeng.

4. Vær tydelig. Hvis du for eksempel er sent ute til en avtale og møter en pratsom kamerat på veien, si at du har ett minutt for å prate, men at du deretter må du gå fordi du har en avtale.

5. Aksepter at du ikke kan ha kontroll på andre. Lær deg derfor å gi slipp, og godta måten andre mennesker gjør ting på.

KJENTFOLKS LIVSSTILSBØKER

Vibeke Klemetsen:
«Yoga for gravide og yoga for alle».

Marianne Behn:
«Stjerner & krystaller: en selvutviklingsbok».

Märtha Louise og Elisabeth Samnøy:
«Møt din skytsengel».

Finn Bjelke og Kim Bjørnqvist:
«Gutta på kur».

Klaus Sonstad:
«Sunn og god hverdagsmat for travle familier. 60 oppskrifter som tar maks 30 minutter».

Klaus Sonstad:
«Far på ferde».

Anne Lindmo og Helle Vaagland:
«Heia mamma!».

Jon Schau:
«Jons bok».

Monica Øien og Jesper Juul:
«Rom for familien».

FLERE NYHETER PÅ RAMPELYS 

FÅ NYHETER PÅ FACEBOOK 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bok

Se neste 5 fra Bok