Hovedinnhold

Forlag kjøper gode anmeldelser

• Toppbloggere er Norges best betalte «bokanmeldere»
• Bastion bruker kjøpte uttalelser i videre markedsføring av bøker

<p>KJØPT: Anne Brith Davidsen skrev hvor fantastisk hun syntes denne boken var på bloggen sin. Toppblogger Vanessa Rudjord likte også denne boken - som hun fikk mellom 30.000 og 50.000 kroner for å skrive om av forlaget Bastion.</p>

KJØPT: Anne Brith Davidsen skrev hvor fantastisk hun syntes denne boken var på bloggen sin. Toppblogger Vanessa Rudjord likte også denne boken - som hun fikk mellom 30.000 og 50.000 kroner for å skrive om av forlaget Bastion.

Foto: Annebrith.no og Vanessarudjord.no/stylebook
Bastion forlag har betalt flere toppbloggere for gode omtaler av bøker denne høsten. Norges største forlag, Cappelen Damm, bekrefter at også de har kjøpt bokomtaler av bloggere.

Denne saken handler om:

«Alt en god roman skal inneholde: Savn, sorg og tårer!» skriver en av Norges mest populære bloggere Anne Brith Davidsen om Santa Montefiores nye bok «Birøkterens datter» som nylig kom ut på Bastion forlag.

Toppblogger Vanessa Rudjord skriver om samme bok: «den minnet meg på hvor fantastisk deilig det er å lese bøker.»

Fått med deg VGs siste bokanmeldelser? Sjekk her!

<p>KRITISK: Bokblogger og VG-anmelder Elin Brend Bjørhei.<br/></p>

KRITISK: Bokblogger og VG-anmelder Elin Brend Bjørhei.

Foto: Eskil Wie Furunes, VG

Begge blogginnleggene er merket med «sponset», noe som betyr at omtalene er kjøpt og betalt av forlaget. Bastion forlag sprer så de kjøpte uttalelsene videre på Instagram og Facebook - uten å merke dette.

– Det er jo ikke kritikk. Det er en kjøpt og betalt positiv omtale av en bok. Når forlaget i tillegg bruker positive sitat fra omtalen de selv har kjøpt i videre markedsføring uten å opplyse om dette, synes jeg det er problematisk, sier bokblogger og VG-anmelder Elin Brend Bjørhei - som ikke mener bloggerne gjør noe galt.

Har du lest?VG slakter boken forleggere får bloggere til å «elske»

– Ikke så lenge de merker innlegget godt, men et forlag som betaler for anmeldelser, tråkker over streken. Kritikk i seg selv skal jo være uavhengig, du skal komme med din ærlige mening. I det øyeblikket en anmeldelse er kjøpt og betalt, hvordan kan man da vite at dette er en ærlig mening? Ingen vil jo betale for en dårlig omtale, sier Elin Brend Bjørhei.

– Ikke til salgs

Hun reagerte også da samme forlag for halvannet år siden utlyste en konkurranse blant bloggere om å skrive den «beste anmeldelsen» av boken New York-bekjennelser. Konkurransen resulterte i et lass med positive omtaler. Premien var en tur til New York.

– Meningene mine er ikke til salgs, sa Brend Bjørhei den gang.

Det vanlige er at bloggere får tilsendt bøker de ber om selv, eller en forespørsel om de vil ha en bok tilsendt. Det er ingen forpliktelser her og det er opp til bloggeren selv om vedkommende vil blogge om boken senere.

FORBRUKEROMBUDET REAGERER

Forbrukerombud Gry Nergård har vært mye inne i bloggverdenen - og har innført klare regler: Norske bloggere skal merke alt sponset innhold.


Det har også bloggerne gjort i dette tilfellet. Bastion forlag, derimot, har ikke merket de kjøpte uttalelsene når de har videreformidlet disse på sosiale medier.


– Både bloggeren og forlaget har et ansvar her. Når forlaget gjenbruker den bloggen de selv har betalt for, må det også fremgå at det er betalt. Her gir de inntrykk av at en tredjeperson på fritt grunnlag har kommet med omtalen, når den istedenfor er kjøpt av forlaget. Vårt regelverk sier at det skal gå tydelig frem når det er reklame, sier Nergård.

Forlagssjef Anja Marheim i Bastion forlag bekrefter at de så langt samarbeider de med storbloggerne Anne Brith Davidsen, Vanessa Rudjord, Camilla Pihl og komikerfrue.

– Vi når på denne måten konkret ut til målgruppen vi ønsker å nå. Istedenfor å kjøpe en helsides annonse i VG, hvor vi treffer mange grupper vi ikke ønsker å nå, så går vi rett på målgruppen.

– Men svekkes ikke troverdigheten til en omtale når den er kjøpt?

– Nei, jeg synes ikke det. Bloggerne sier også nei til bøker. For bloggerne er det viktig å være tro mot seg selv og leserne. De står også fritt til å skrive hva de vil.

– Men dere betaler vel ikke for en negativ omtale dersom ikke boken skulle falle i smak?

– Det er klart. Vi sender boken til en blogger og hører først om de liker den og om de eventuelt vil bli med på et samarbeid. Så lenge det er åpenhet rundt at dette er betalt, så er dette en fin kanal.

– Men dere er jo ikke åpne på forlagets Facebook og Instagram om at disse omtalene egentlig er kjøpt?

<p>IKKE MERKET: Slik promoterte Bastion Forlag bokomtalen fra Vanessa Rudjord.<br/></p>

IKKE MERKET: Slik promoterte Bastion Forlag bokomtalen fra Vanessa Rudjord.

Foto: Skjermdump

– Det er riktig, men på sosiale medier legger vi ut lenker til omtalene bloggerne har lagt ut og disse omtalene er igjen tydelig merket. Vi skal selvfølgelig ta det til etterretning dersom våre følgere ikke opplever dette som tydelig nok, og vi vurderer forløpende vår praksis på dette.

Paulo Coelho fikk VG-slakt:Reagerte sterkt

Santa Montefiores «Birøkterens datter» gikk rett inn på den norske boklisten de første to ukene den var i salg - samtidig som toppbloggerne frontet boken til sine opptil 20.000 lesere om dagen.

– En sponsor ville aldri betalt store summer for et innlegg hvis de ikke fikk noe igjen for det. Leserne av min blogg er en kjøpesterk gruppe og først og fremst damer - det er klart det er interessant for et forlag som skal selge en slik bok, sier bloggeren Anne Brith Davidsen - som i oktober var på topp ti-listen over de mest populære bloggerne i Norge.

– Mister ikke omtalen troverdighet når du får betalt for å skrive positivt?

– Det er målgruppen som skal velge om dette mister troverdighet. Mine lesere vet at jeg kun skriver om ting jeg liker og som jeg kan stå inne for 100 prosent.

Hun henviser til agenten United Influencers når det kommer til hvor mye hun tar betalt for slike innlegg, men de ønsker ikke å kommentere økonomi.

VG erfarer at summene varierer fra blogger til blogger og det dreier seg om alt fra 5000 til 50.000 kroner for en omtale.

Vanessa Rudjord er åpen om hvor mye hun tar betalt for slike omtaler:

– Jeg merker alltid alle annonser, og prisen varierer mellom 30.000 og 50.000 kroner for et enkeltinnlegg, sier Rudjord som er en av Norges best betalte bloggere.

– Enkelt valg

Hun mener det er en naturlig forlengelse av medieutviklingen at forlag velger å kjøpe seg omtale hos populære bloggere.

– Gjennomslagskraften til nye medier blir stadig blir sterkere. Bloggerens kraft ligger i den personlige tilnærmingen til stoffet man skriver om. Det er jo enkeltmenneskers personlige opplevelse av verden som treffer leseren for tiden, enten det er på Instagram, realityshow på TV eller i bøkene til Knausgård. I valget mellom å ta ut en annonse i en avis, og la en blogger eller podcaster fortelle om sin personlige opplevelse av produktet – er derfor valget enkelt, mener Rudjord.

Hun har kun takket ja til å fronte én annen bok foreløpig, nemlig «The Golden Year» av podcaststjernene Hannah og Amanda - som Cappelen Damm ga ut tidligere i høst.

– Både den gang og denne gangen leste jeg boken før jeg takket ja til å annonsere. Som blogger er man avhengig av å opprettholde tilliten leseren gir deg, fordi et eventuelt tillitsbrudd går direkte på bloggeren som person. Anbefaler jeg en bok som leserne ikke tror på at jeg liker, kan jeg like så godt sette en hagle mot foten.

Norges bokliste villedende:Forfattere krever ny bokliste

Bastion forlag kjøpte også omtale av Jojo Moyes' nye bok «Etter deg» som kom tidligere i høst. Da brukte de to av Norges best betalte bloggere: Komikerfrue og Camilla Pihl.

Komikerfrue (Marna Haugen Burøe) skrev: «hele stemningen i “rommet” boka tar meg inn i er til å føle og ta på. Etter trening i dag måtte jeg rett hjem, kaste meg i dusjen og slenge med ned med boka.»

«Rett og slett en vakker bok!», skrev Camilla Pihl.

Camilla Pihl skrev også en sponset omtale av Emma Healeys krimbok «Elizabeth er borte» - som Norges største forlag Cappelen Damm ga ut i vår.

Interessant, siden forlagets Ingunn Lindborg, ble kjent for å ha ødelagt bryllupsferien til fotballfrue Caroline Berg Eriksen i 2010 - da hun «outet» fotballfruens betalingskrav i E24 for en bok hun ville omtale.

– Ikke uproblematisk

– Den gamle saken, der, ja. Hun ville gjerne skrive om en bok, og så kom betalingskravet etterpå. Men det har skjedd mye siden den gang, og Forbrukerombudet har laget klare regler og retningslinjer for bloggerne. De fleste forlag tenker vel nå at bloggerne kan være en effektiv annonsekanal, sier Lindborg - som likevel mener at dette ikke er uproblematisk.

– Internt problematiserer vi det hele tiden. Det er for eksempel problematisk å kjøpe seg en uttalelse for så å bruke det som en «blurb» i videre markedsføring, det gjør vi ikke.

– Hva slags signal gir Cappelen Damm når de kjøper seg omtale?

– Vi ville jo heller valgt en omtale i VG, dersom vi kunne velge, men når redaksjonene nedskalerer kulturstoffet og anmelderiet, så må vi teste ut andre steder å synliggjøre bøker. Det har vokst frem en helt ny offentlighet, og vi som forlag må være der folk snakker sammen, blir påvirket og henter impulser, sier Lindborg.

Nestleder i Kritikerlaget og bokanmelder i VG, Sindre Hovdenakk, mener at forlagene selv bør føle ansvar for å ikke uthule den profesjonelle kritikkens autoritet.

– Ingen i den litterære verden er tjent med dette. Kritikerlaget er veldig opptatt av at den frie kritikkens posisjon blir ivaretatt - også i et slikt klima vi har nå. Jeg synes det er nedslående at forlagene velger en slik form for tilsnikelse av god omtale - og spesielt at Bastion bruker sitater videre uten å redegjøre for at uttalelsene er kjøpt og betalt, sier Hovdenakk.

–Uaktuelt

Aschehoug, Gyldendal og Kagge forlag er tydelig på at de ikke kjøper omtaler av bloggere.

– Vi vurderer fortjent oppmerksomhet som mer verdifull enn betalt, sier informasjonssjef Bjarne Buset i Gyldendal.

Mens markedsansvarlig for skjønnlitteratur Vidar Strøm Fallrø i Aschehoug sier dette om forlagets policy:

– Vi behandler bloggere som vanlige anmeldere. Vi mener anmeldelser bør være en redaksjonell vurdering, og anser det som uaktuelt å betale for dette.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bok

Se neste 5 fra Bok