Hovedinnhold

Bokanmeldelser: Her er årets påskekrim

Fire seksere blant årets grøssere

SPENNENDE: VGs anmeldere har lest tusenvis av sider med grøss og gru. Her er toppene og floppene. Tegning: Roar Hagen.
SPENNENDE: VGs anmeldere har lest tusenvis av sider med grøss og gru. Her er toppene og floppene. Tegning: Roar Hagen.
(VG Nett) Her får du VGs dom over 23 bøker som vil gi deg påskespenning mellom to permer.

Denne saken handler om:

Anmeldt tidligere i år

  • Terningkast 6: Roslund & Hellström: «Tre sekunder»
  • 5: Peter Temple: «Sannhet»
  • 5: Lotte og Søren Hammer: «Demonen som gråt»
  • 5: Thomas Pynchon: «Iboende brist»
  • 5: Arnaldur Indridason: «Anger»
  • 5: A.J. Kazinski: «Den siste gode mann»
  • 5: John Ajvide Lindqvist: «Lille stjerne»
  • 4: Jørgen Brekke: «Nådens omkrets»
  • 4 Jan Wallentin: «Strindbergs stjerne»
  • 4: John Hart: «Ved elven»
  • 4: Hjorth & Rosenfeldt: «Mannen som ikke var morder»
  • 4: Harlan Coben: «Tilgi meg»
  • 3: David Goodwillie: «Den amerikanske terrorist»
  • 3: Jussi Adler-Olsen: «Flaskepost fra P»

I denne artikkelen har vi samlet VGs 23 anmeldelser av årets påskekrim. I tillegg kan du se terningkastene på de andre krimbøkene VG har anmeldt i år i faktaboksen.

Hvis du ønsker å lese om de forskjellige bøkene, er det bare å scrolle nedover og begynne lesningen. Dersom du ønsker å lese om en spesiell bok eller en spesiell forfatter, trykk ctrl + F og skriv inn det du leter etter.

Dyktig harselas

Anonym: «MORDET PÅ ANONYM»
Kagge
265 s., kr. 329,-
Vellykket avslutning på en av tidenes lengstlevende litterære spøker. Men det holder nå, takk.

Store deler av Norges litterære «elite» samt utvalgte deler av den politiske ditto er samlet på danskebåten til flytende bokfestival. Bak dette megalomane initiativet står Aslak Sira Myhre, med godt betalt rådgivning fra Bjarne Håkon Hanssen.

Blant høydepunktene på det tettpakkede programmet er den endelige avsløringen av hvem som skjuler seg bak pseudonymet Anonym. Men den hemmelige forfatteren dukker aldri opp til annonsert tid, lugaren hans bærer preg av kamp på liv og død, og pensjonert politimann Finn Abrahamsen tar saken.

Solid assistert av NRKs Marta Norheim som hjelper ham til å lete etter drapsmotiver og ledetråder i Anonyms bøker. Båten kryr jo av mennesker med mulige motiver for å stoppe Anonym, blant dem hans forlegger Erling Kagge, politikere som Martin Kolberg og Raymond Johansen - og hva med pølse-Hanssen selv? Har ikke også han et motiv?

Ikke uventet løser aldri den bolde konstabel Abrahamsen saken helt tilfredsstillende, men vi får i det minste en underholdende rundtur i politiske konspirasjonsteorier og personlige intriger.

Det største mysteriet står selvsagt igjen: Hvem er denne Anonym? Kombinasjonen av litterære og språklige kvaliteter, evnen til presise parodier på norske forfattere og politisk detaljinteresse peker etter min mening mot en hovedmistenkt: Tidligere forfatter, forlegger og nåværende rådgiver for Ola Borten Moe: Halvor Fosli.

Siste ord er sagt.

SINDRE HOVDENAKK

Gassen i bånn

Linwood Barclay: «FRYKT DET VERSTE»
Oversatt av Carina Westberg
Vega Forlag
465 s., kr. 369
Klassisk forsvinningskrim utført med stil og innlevelse.

Bilselgeren Tim Blake opplever sitt livs mareritt da selve gulljenta, datteren Syd, plutselig forsvinner. Verre blir det når folkene på arbeidsstedet hennes sier de aldri har sett henne. Og verre enn verst når noen lurer Tim fra hjembyen i Connecticut og helt nord til Seattle for å lete etter henne der, uten resultater. Så forsvinner Sids bestevenninne også; politiet begynner å mistenke Tim, og saken kommer ut av kontroll, for alle involverte, også Tims ekskone og hennes samboer.

Første halvdel av romanen virker i perioder langdryg. Tims egne undersøkelser fører ikke til noe. Men de siste drøye 200 sidene tråkker forfatteren på gasspedalen, bokstavelig talt, med dramatiske bilscener og mye action. Tims forvandling fra bilselger i livskrise til hardkokt «privatdetektiv» kommer vel bardus på. Men spenningen stiger. Forfatteren er flink til å legge inn små overraskelser underveis, samtidig som han med stø hånd fører den overordnede historien i mål. Drevent gjort. Det er som man tar seg i å vente på filmatiseringen.

ARNE HUGO STØLAN

En svart perle

Belinda Bauer: «BLACKLANDS»
Oversatt av André Savik
Cappelen Damm
292 s., kr. 349,-
Elleveåringen Steven bor med moren, bestemoren og en yngre bror i kummerlige kår i en liten by i Sørvest-England.

På skolen blir han mobbet, men verre er det at han føler seg uglesett hjemme. Moren har bare tid til lillebroren, og bestemoren sank ned i en sjokktilstand da hennes sønn Billy, Stevens onkel, forsvant sporløst da han var omtrent på Stevens alder.

Hun har lagt alt og alle i denne verden for hat mens hun i sin forvirring venter på at Billy mirakuløst skal komme tilbake. Selv etter at den pedofile gjerningsmannen er fakket og dømt for en rekke bortføringer og barnedrap, nekter det formørkede sinnet hennes å innse realitetene. Dermed setter Steven seg som mål å finne Billys levninger på egen hånd, ved å grave hull med spaden sin ute på det store myrområdet hvor drapsmannen, Avery, skjulte likene, slik at bestemoren kanskje kunne dirigere litt bestemorskjærlighet i hans retning.

Dette tar tid og tilbakeslagene er mange. Til slutt skriver Steven i desperasjon et kodet brev til Avery i fengselet og ber ham peke ut stedet. Avery tyder beskjeden og formulerer et listig svar, og hans gamle lyster rører på seg ved tanken på at en ung gutt roter omkring blant de nedgravde barnelikene han har hatt en slik forkjærlighet for.

Det er en original, og samtidig rystende historie Belinda Bauer bretter ut i sin suksessombruste debutroman, svart som tittelen «Blacklands». Samtidig har fortellingen et uimotståelig sug. Forfatteren avstår fra å tvære ut det sadistiske og makabre ved pedofilimotivet og greier samtidig å skildre unge Stevens oppvekstvilkår med barsk realisme, uten å forfalle til sosialpornografi. I det hele tatt er dette en helt usedvanlig sikker debut hvor Bauer får vist både et solid litterært talent, og krimteknisk håndlag. «Blacklands» er et verdifullt bidrag til kvalitetskrimsjangeren, og et must i påskesekken!

KNUT FALDBAKKEN

Lite troverdig

Michael Connelly: «NI DRAGER»
Oversatt av Stian Omland
Gyldendal
737 s., kr. 379,-
Et «hverdagslig» drap i forbindelse med et ran viser seg å ha forbindelser til organisert kriminalitet i det eksil-kinesiske miljøet. Forfatterens veteranhelt, Harry Bosch, kjente den drepte butikkeieren. Han sverger at den skyldige skal få sin straff. Selv ikke når advarslene fra mafiamiljøet begynner å ta svært konkrete former, og Bosch mottar et bilde av sin datter i den fryktede Triadens klør, lar vår mann seg stoppe.

Man kan vanligvis stole på Michael Connelly som konstruktør av intrikate plots, og karaktertegningen er som regel kraftig, mot det overtydelige.

Her blir plottet både utroverdig og vinglete, og Connelly gir slipp på flere av de få nyansene han mestrer, i sin beskrivelse av detektivens sinnstilstand som stort sett varierer mellom to innstillinger: Fra irrasjonell villskap under forbryterjakten, til sutrende selvbebreidelser når hans uproffe opptreden får negative konsekvenser for hans kolleger og familie.

Et par actionscener med trøkk trekker opp, oversettelsen full av stilistisk rusk og rask trekker ned.

KNUT FALDBAKKEN

Åndeløst i Cape Town

Deon Meyer: «13 TIMER»
Oversatt av Eve-Marie Lund
Tiden
403 s., kr. 379,-
Den unge amerikanske jenta løper for livet gjennom Cape Towns gater.

Forfølgerne, et kobbel unge menn, har nettopp skåret strupen over på venninnen. Dødsangsten gir beina hennes vinger. Men de haler innpå.

Samtidig våkner den tidligere berømte artisten Alexa Barnard i tung bakrus, med ektemannen liggende død på gulvet ved siden av seg, og en pistol urovekkende nær sin høyre hånd. Hun er et alkoholvrak. Han er en berømt plateprodusent og notorisk utro. Kan hun ha skutt ham i et sjalusianfall i fylla, og deretter fått blackout?

Drapsetterforsker Benny Griessels dag starter med to drap og en melding om en ung amerikansk turist i livsfare. Selv har han sitt å stri med etter at kona forlot ham på grunn av hans hang til flasken. Nå har han vært tørr i fem måneder, men kona nøler med å ta ham tilbake. Drap på kjendiser og amerikanske turister står ikke akkurat øverst på ønskelisten. Det gjør de heller ikke hos hans overordnede, som frykter medieoppstyr.

Den flyktende amerikanske jenta er plutselig som sunket i jorden, og forfølgerne hennes unngår politiet mens de fortsetter jakten, stadig ett skritt foran Loven. Kan det være snakk om informasjonslekkasje fra politiets egne rekker?

Deon Meyer har et uvanlig godt grep på forfølgelseshistorier. Og hans innsiktsfulle iscenesettelse av spesielt sørafrikanske sosiale konflikter hvor både raser og kulturer, nasjonaliteter og språksamfunn står mot hverandre, gir romanene hans en originalitet ved siden av selve handlingsforløpet, som gjør leseropplevelsen ekstra interessant.

KNUT FALDBAKKEN

Inspektørens farvel

Colin Dexter: «OPPGJØRETS TIME»
Oversatt av Kurt Hanssen
Vigmostad & Bjørke
426 s., kr. 349,-
Med «Oppgjørets time» tar Colin Dexter farvel med en kjent, kjær, grinete og superintelligent skikkelse.

Inspektør Morses død ble varslet i forrige bok, da han ble alvorlig syk og fikk konstatert diabetes.

Med Morses død, dør også Dexters bilde av den dannede, vittige, følsomme, plagede og alkoholiserte engelske middelklassen, mens arbeiderklassen, representert ved partner Lewis, lever videre.
Dexter bruker det urgamle grepet med allvitende forteller og overrasker med direkte diskusjoner med leseren. Vi presenteres for et ikke helt uvanlig drap som oser sterke følelser og nær familie. Likevel klarer forfatteren å legge ut mange forvirrende blindveier.

Dessuten myrdes tre andre mennesker med garantert viktig informasjon i den ett år gamle mordsaken rundt den tiltrekkende sykepleieren Yvonne Harris. Hun ble funnet hjemme, naken og lenket fast i sengen med håndjern. Lewis tvinges inn i førersetet i Harrisonsaken og forundres og plages av at Morse har en uvilje mot å ta i den: Han lurer på om Morse selv er innblandet, særlig når han finner ut at han kjente offeret.

Men Lewis blir ikke helt overlatt til seg selv, for Morse svever som en dialektisk Sokrates i bakgrunnen og leder Lewis på rett vei. Fin oversettelse av Kurt Hanssen.

BERIT KOBRO

Ren underholdning

John Verdon: «TENK PÅ ET TALL»
Oversatt av Jan Chr Næss
Versal Forlag
384 s., kr. 379,-
Dave Gurney har nettopp gått av som politietterforsker, og trukket seg tilbake oppe i fjellene sammen med sin kone.

En dag får han en telefon fra sin gamle studiekamerat, Mark Mellery. Mellery holder til på et gammelt gods i nærheten, der han holder kurs om åndelig fornyelse. Et slags kursted for trette millionærer. Men nå har han begynt å motta truende brev uten avsender. Og forunderlige tallgåter.

Noe motvillig går Gurney med på å ta en titt på de anonyme brevene. Og både med og mot sin vilje blir han trukket inn i et drama som både rommer hemmelig skrift, spor i snøen som plutselig stopper midt i skogen, mulig tankeoverføring, og kryptiske språkkoder.

Vi har altså å gjøre med en gammeldags krimgåte, slik vi kjenner den fra Agatha Christies bøker. Spennende? Jada, og til tider morsomt også. Her har man feiet bordet rent for enhver realisme, og dekket for de galeste innfall. Og det er ingen ting i veien for å skrive den typen bøker.

Men det er vanskelig å få det til, fordi de som all annen litteratur må ha en indre troverdighet. En konsekvens. Akkurat det sprekker opp hos Verdon, når han parer det rene våset i plottet med en tilnærmet realistisk politietterforskning. For så å falle ut i den reneste farse når trådene skal samles til slutt.

At dette bare plager gamle surpomper som undertegnende, viser bokens fantastiske salgstall i en rekke land. Hvis du er ute etter ren underholdning, bør du slett ikke la deg avskrekke av en treer på terningen.

INGVAR AMBJØRNSEN

Alvorspreget spenning

Tove Alsterdal: «KVINNENE PÅ STRANDEN»
Oversatt av Lars Lenth
Kagge Forlag
347 s., kr 349,-
En grytidlig morgen i den spanske havnebyen Tarifa: En kvinne smyger seg i land fra en fiskebåt, og tar seg opp i byen.

Litt lenger borte på stranden våkner en ung, svensk kvinne etter en heftig natt. Frarøvet pass og penger. Samtidig i New York: Ally Cornwall prøver å komme i kontakt med sin mann i Europa. Han er journalist, og har dratt til Paris for å skrive om moderne menneskehandel. Men nå er linjen død. Stemmen hans har forstummet.

Slik er opprakten i Tove Alsterdals romandebut. Ikke noe tøys med mord på innesnødde gods, altså. Blodig alvor. Vi ser det på TV hver eneste dag. Flyktninger som tar seg inn i Europa på søken etter et bedre liv. Så når Ally trosser flyskrekken og reiser over til den gamle verden for å lete etter sin savnede mann, er det duket for et drama med solide røtter i virkeligheten.

Det er helt tydelig at Alstedal har jobbet mye med research i forbindelse med denne spenningsromanen. Likevel spiller hun kortene fint ut, det blir aldri anmasende. Boken er elegant komponert, og viser en fin spenningskurve ettersom Ally graver seg ned i et av vår samtids mørkeste og mest skammelige kapitler.

Og nettopp derfor reagerer jeg når forfatteren mot slutten av boken velger å gi oss en helt ny og annerledes hovedperson. Av den kvinnen vi så langt har kunnet tro på, skaper Alsterdal plutselig en slags kvinnelig utgave av James Bond, i noen hevnscener som kler denne teksten uendelig dårlig.

Synd, fordi dette overspillet er fullstendig unødvendig. Handlingen avsluttes i Praha på en glimrende måte, som ytterlig understreker action-scenenes overflødighet. Men alt i alt er dette en både vellykket og ikke minst alvorspreget spenningsroman.

INGVAR AMBJØRNSEN

Irsk toppkrim

Tana French: «FLUKT»
Oversatt av Henning Kolstad
Cappelen Damm
448 s., kr. 369,-
Kresen mordgåte fra Dublin med sjeldent gode menneskeportretter.

Politispaneren Frank Mackey har i årevis holdt seg unna familien og barndommens røffe arbeiderstrøk. Han forakter gaten han kommer fra og skammer seg over en alkoholisert far, en ukjærlig mor og en broket søskenflokk.

Men funnet av en koffert som tilhørte hans ungdomskjæreste Rosie Daly, tvinger ham tilbake til Faithful Place og sitt gamle nabolag. 22 år tidligere planla han og kjæresten å rømme til England. Hun møtte ikke opp den natten de skulle dra, men etterlot en lapp som tydet på at hun hadde reist alene og siden ikke latt høre fra seg. Funnet av kofferten tyder på at noe gikk forferdelig galt.

Dette er utgangspunktet for en fortelling som langsomt sirkler inn ikke bare et kriminalmysterium, men en ødelagt familie i et slitent arbeiderklassemiljø. Frank er ikke lett å like, men han er adskillig mer kompleks enn de fleste krimhelter - rappkjeftet og full av sinne. Tana French har tidligere hatt stor suksess med romaner om Dublin-politiet.

Det som skiller bøkene hennes fra den gjengse krimbok, er forfatterens evne til å skape psykologisk troverdige karakterer med dybde og masse trøkk. Hun er en stor miljøskildrer, som tør å dvele ved stoffet. French skriver ikke bare god krim, hun skriver gode romaner. Er dette også en spennende krim? Ja, om enn ikke av det heseblesende slaget. Krim for de litt kresne, kunne man si. Og takk Fanden for det!

GABRIEL MICHAEL VOSSGRAFF MORO

Pensjonistens triumf

Leif GW Persson: «DEN DØENDE DETEKTIVEN»
Schibsted
480 s, kr 369,-
Pensjonert politisjef med rykende fersk hjerneblødning forsøker å oppklare en foreldet drapssak.

Kan det bli god krim av sånt? Ja, det kan det.

Juli 2010. Tidligere rikskriminalpolitisjef, nå pensjonist Lars Martin Johansson, rammes av blodpropp utenfor sin favorittpølsekiosk i Stockholm og våkner opp på Karolinska Sjukhuset.

Dagene går, pasientens tilstand forbedres, og sjefslegen innvier ham i ukjent materiale fra det uoppklarte seksualmordet på en niåring i l985. Vel har han hjerneblødning, men han kan fortsatt, denne koleriske norrlandsgubben med de usunne matvanene.

Leif GW Persson skriver friskt og underholdende, med ramsalt humoristisk snert. Politietterforskningen skildres med uvanlig innsikt og kompetanse. Her er mange fascinerende eksempler på betydningen av bittesmå tekniske detaljer eller tilsynelatende bagatellmessige opplysninger. Hovedpersonen er kraftfullt og troverdig beskrevet.

Vanskeligere å svelge er tegningen av enkelte bipersoner, som den lojale hjelperen Max, barnehjemsbarnet fra St. Petersburg. Avslutningen er også ørlite grann skuffende. Men likevel: en original politikrim dette. Og nesten uten ytre action!

ARNE HUGO STØLAN

Grøssende godt

Camilla Grebe & Åsa Träff: «BITRERE ENN DØDEN»
Oversatt av Øyvind Reisegg
Gyldendal
376 s., kr. 379,-
En glimrende bok av de svenske søstrene Camilla Grebe og Åsa Träff.

De er henholdsvis siviløkonom og psykolog, og også i sin andre bok har de skapt et meget gjennomarbeidet persongalleri, med røft innhold og raffinert plot, meget velskrevet. En kvinne sparkes i hjel på det mest brutale både på sitt eget kjøkkengulv, med en liten datter sittende under bordet - som hører krangel og ser beina på morderen. Men ingen vet hvor mye 5-åringen har sett og oppfattet, hun er et potensielt vitne for morderen.

Leseren trekkes raskt inn i et nettverk av menneskeskjebner. Fortellerstemmen og terapeuten Siri Bergmann og hennes kollega Aina setter i gang en selvhjelpsgruppe for fem kvinner som på meget ulike måter har vært utsatt for vold. Selvhjelpsgruppen er full av hemmeligheter, og det er flere tråder mellom dem.

Her er gode portretter av både det private og profesjonelle livet til Siri, Aina og kollegaen Sven og av kvinnene i selvhjelpsgruppen. Skjebnene virvles troverdig opp, livet med vold, kjærester som kommer og går, alkohol, trang økonomi.

«Bitrere enn døden» er i partier så spennende at det løp et gufs nedover ryggen på denne anmelder. Grebe og Träff har skrevet en bok med driv og nerve, der lag på lag fjernes, helt til siste side. Ikke les bakfra!

GURI HJELTNES

Musikalsk mord

Kurt Hanssen: «FORGLEMMEGEI»
Gyldendal
363 s., kr. 379,-
En på mange måter fin debut, dette, av journalisten og anmelderen Kurt Hanssen.

«Forglemmegei» vil være et must for alle som bor langs strekningen Rykkin-Sandvika i Bærum, for her er Hanssen lommekjent og loser sine aktører elegant gjennom gater og kryss og har nok en og annen peker mot fastboende navn i dette velstående strøket også.

Organisten i Bryn kirke ligger med bakhodet knust over orgeltangentene og med rester av noteark i hendene.

Etterforskningen ledes av politioverbetjent Brede Monsen, typisk nok skilt og litt overvektig, sammen med førstebetjent Rikke Lindstad. Hovedankepunktet mot et plot som ellers vitner om talent hos Hansen, er mangel på tempo: Leseren tviler på etterforskningen, når det blant annet stadig drøyer med å undersøke offerets bolig. Boken burde vært strammet inn. Kurt Hanssen kan mye, om mat, vin og musikk og annet. Vi venter på neste.

GURI HJELTNES

Penger er alt

Odd Harald Hauge: «LØGNERNE»
Kagge
400 s., kr. 369,-
«Løgnerne» er en finansthriller.

Kompisene Anders og Lars har gjort et tvilsomt og lukrativt kupp verdt et par hundre millioner. Førstnevnte er megler, mens Lars er finansjournalist. Dette er en bok full at griske karakterer, og miljøet tatt i betraktning, sikkert realistiske.

For folk uten like sterk interesse for penger kan boken bli i overkant detaljert, men den er innsiktsfullt skrevet. Samtidig er språket flatt og karakterene temmelig todimensjonale. Ikke uvanlig i sjangeren, uten at det er noen unnskyldning.

Det er dog ikke noe å si på plottet, som er heftig, snedig og spennende. Dessverre er nok boken skremmende realistisk.

MORTEN ABRAHAMSEN

Dansk krutt

Steffen Jacobsen: «DEN GODE DATTER»
Oversatt av Mie Hidle
Aschehoug
448 s., kr 379,-
Dansk politi, mellomamerikanske gangstere, og internasjonale oljekonger er noen av ingrediensene i en velkomponert og intens fortelling.

En dansk ingeniør fra et oljefirma hentes død hjem etter en forretningsreise til Venezuela som endte med et mislykket kidnappingsforsøk. Geriljabevegelsen FARC er bakmennene, og i skytedramaet unnslipper en dansk kvinne.

Politiet i Danmark får en hard nøtt å knekke. Krimkommisær Robin Hanssen må ta saken, og grave i gangsteropprør fra mellomamerika, narkobaroner, og store nettverk i internasjonal oljeindustri og politikk. Sentralt i jakten på svaret om hva som skjedde med ingeniøren, og hvem den danske kvinnen er, står også rettsmedisiner Andrea Jones, romanens mest interessante karakter.

Jakten tar leseren gjennom en svært velartikulert, intelligent og spenningstett fortelling. Jacobsen er både billedrik og konkret i sin behandling av liv og død, og ble i danske anmeldelser sammenlignet med giganter som både Forsyth, Guillou og le Carré.

Litt å leve opp mot, med andre ord, og til det er fortellingen en smule uoversiktlig og kaotisk i starten. Det tar tid før spenningen og interessen skyter fart, men når den gjør det, er det fortellermessig krutt Jacobsen øser av, med interessante mennesker som grunnpilarer.

MARI NYMOEN NILSEN

Aktuell

Kaaberbøl & Friis: «ET STILLE, UMERKELIG DRAP»
Gyldendal
Oversatt av Elisabeth Bjørnson
392 s., kr. 379,-
Andreboken om Nina Borg blekner litt i skyggen av suksessdebuten «Gutten i kofferten», fordi både handling, dramaturgi og miljø ligner.

Likevel er dette en høyst aktuell fortelling som skildrer hvordan stråleskader kan bli terrorvåpen - helt uten bomber.
Rom-folkets uutholdelige levekår både i Øst-Europa og som «forbryterturister" til Skandinavia danner utgangspunktet også denne gang. Vår heltinne Nina fortsetter sitt skjulte arbeid for å hjelpe de papirløse i sykdom og nød, selv om det går ut over familielivet. Dermed blir romanen en nedtur hvis man har lest den første.

Men dette er likevel ingen dårlig krimfortelling, spekket som den er med aktuelle problemstillinger, hjerteskjærende skjebner og toppet med et spennende gisseldrama. Tempoet er høyt, scenarioene skummelt troverdige. Språket er strømlinjeformet, aktivt og derfor meget sjanger-effektivt. Personskildringene er også gode, så gode at man blir irritert når bipersoner forsvinner ut av fortellingen før det hele er over.

Men hovedpersonen Nina trenger en real personlighetsinnsprøytning hvis hun skal bære denne serien videre.

MAY GRETHE LERUM

En stor forfatter

James Lee Bruke: «GLASSREGNBUEN»
Oversatt av Hilde Lyng
Vigmostad & Bjørke
509 s., kr 349,-
«Glassregnbuen» er den attende boken om politietterforskeren Dave Robicheaux.

Og scenen er, som i de fleste av de andre bøkene, Louisiana. Noen unge jenter blir funnet drept, de er dumpet på ulike steder, men flere ting tyder på at de kan ha oppholdt seg på samme sted før de ble tatt av dage. Dave Robicheaux setter seg selv på saken, og har straks mer enn nok å fylle arbeidsdagen med.

På hjemmebane er han urolig for adoptivdatteren Alafair, som ved siden av studiene er i ferd med å avslutte sitt første romanmanus. Og det er ikke utsiktene til å få en forfatter i familien som bekymrer Dave, men det faktum at datteren henger sammen med et par andre skribenter, som¿ Vel. La meg si det slik: De representerer ikke akkurat et slags gjennomsnitt i Norsk Forfatterforening.

Slik er opptakten i denne på alle måter glimrende kriminalromanen. Jeg har tenkt meg godt om, men jeg kan rett og slett ikke komme opp med en eneste nålevende krimforfatter som kan måle seg med James Lee Bruke. Og hovedgrunnen er at Lee Bruke faktisk er en stor forfatter. Dernest krimforfatter.

Typene som befolker bøkene hans, er komplekse og sammensatte. De forandrer seg, slik menneskene gjør i det virkelige liv. Men det mest forunderlige med denne forfatteren, er hans evne til å få ulike stilarter til å smelte sammen til en prosa som er helt hans egen. Brutalt og hardkokt i dialogene, men med beskrivelser av ytre og indre landskaper, som er så vakre at man kan sitte og lese avsnitt om og om igjen. Boken er svært vellykket oversatt av Hilde Lyng. En fryd å lese hele veien.

INGVAR AMBJØRNSEN

Kosmopolitisk westernhelt

Lee Child: «INGENTING Å TAPE»
Oversatt av Kurt Hanssen
Cappelen Damm
398 s., kr. 199,-
Lee Childs gjennomgangsfigur Jack Reacher er en fin oppdatering av den klassiske amerikanske westernhelten.

Han er mer kosmopolitisk og ikke så erkealfahann som John Wayne. Figuren har fått dannelse, snakker fransk, er velbalansert mentalt og har et naturlig respektfylt forhold til damer. Kaffe er hans drivstoff. Oppvekst og yrkeskarriere som militærpoliti har gitt ham kamp- og etterforskningskapasitet i verdensklasse. Fra naturens side er han utstyrt med ekstremt deduktive evner.

På sin evige gjennomreise nektes Reacher kaffe i en småby. Han blir mistenksom og værer råttenskap. Sammen med en lokal politikvinne graver han fram en enormt, miljøfarlig søppelplass, slaveri, korrupsjon med det militærindustrielle kompleks innblandet og en religiøs gærning altfor nær farlige utløserknapper.

Boken er solid sydd sammen med et dynamisk språk. Dialogene er gode og naturlige. Forfatteren har gjort et kunststykke med å skape en etterforskersupermann leseren aksepterer som naturlig. For hver bok øker våre kunnskaper om amerikansk militærvesen og gatesmarte oppegående vurderinger. Lite minus for en uendelig rekke bilturer.

Kurt Hanssen har levert en fin oversettelse.

BERIT KOBRO

Ujevn og svak

Håkan Nesser: «DE ENSOMME»
Oversatt av Elisabeth Bjørnson
Gyldendal
476 s., kr. 379,-
En sekstiårig mann faller i døden utfor et stup.

Trettifem år tidligere falt hans samboer ned og omkom på nøyaktig samme sted. Tilfeldig? Neppe. «De ensomme» utspiller seg rundt oppklaringen av disse dødsfallene. Historien står på to ujevne ben, fortid og nåtid. Avdukingen foregår langsomt, nesten som snømåking med teskje.

Likevel er det blodomløp i fortellingen, særlig i fortidsbenet. Tre par møtes sent på sekstitallet og omgås tett i noen år. Så leier de en buss og drar på europatur. Der hender det noe skjellsettende som forandrer alt. Etter dette oppløses flokken og møtes bare to ganger til.

Helt på slutten, i det svake nåtidsbenet, avdekkes pasjonsdramaet bak dramatikken, noe som kommer totalt overraskende, omtrent som om Nesser husker på at han må avslutte boken før eller siden. Nerven i romanen ligger i relasjonsbeskrivelsene og mindre i drapsgåtene. Fortellerbena er ujevne, så romanen får et låghalt ganglag.

BERIT KOBRO

Livsfarlig religion

C.J. Sansom: «ÅPENBARING»
Oversatt av Knut Johansen
Press
583 s., kr. 379,-
Fanatisme på høyt nivå og intriger på alle kanter. Velkommen til England 1543.

Den fjerde boken i rekken om sakføreren Matthew Shardlake holder akkurat samme høye nivå som de foregående. England på 1500-tallet, under ledelse av konedreperen Henrik 8., var et livsfarlig sted der religiøs fanatisme og politisk renkespill gikk hånd i hånd. Denne gang har en seriemorder funnet inspirasjon i Johannes' åpenbaring, og det faller i den hardt prøvede Shardlakes lodd å skulle stanse drapene, med høy risiko for eget liv.

Det viser seg dessuten at galskapen trolig har sett seg ut Henriks tilkommende Catharina Parr som en passende avrunding på seriedrapene.

Sansom er en dreven spenningsmaker, og han sitter naturlig nok inne med store mengder historisk kunnskap. Men vel så imponerende er hans evne til å få fram til det menneskelige hos de fleste av karakterene, i en tid som må ha representert livsfare på alle kanter, både i sekulær og religiøs forstand.

SINDRE HOVDENAKK

Helt grei

Kjetil Try: «Frels oss fra det onde»
Gyldendal
331s., kr. 379,-
En jentunge finner moren sin i en pøl av blod.

Liket er sprettet opp fra munnen og helt ned til underlivet. Og fylt av vaskepulver. Velkommen til Kjetil Trys verden!

Den døde viser seg å være Nadija Hadzic, og et spor fører nokså raskt mot Balkan, rettere sagt mot Balkan i det moderne multikulti-Norge. Etterforskerne Rolf Lykke og Parisa Sadegh, står overfor et enormt puslespill når det går opp for dem at et annet hett spor fører inn i det grenseløse sjekkemarkedet på internett. Hvem skjuler seg egentlig bak de ulike profilene?

Aktuelt, altså. Men vi har hørt om denne problematikken mange, mange ganger før, uten at det skal holdes opp mot forfatteren. Det er ingen som lenger verken forventer eller krever noe nytt av kriminalromanen. Try skriver kjapt og effektivt, og uten snobberi, og i kapitler som ofte ikke er på mer en halv side.

Slik får man et veldig driv, men slik mister man også koloritt og atmosfære. En helt grei krim å ta med på hytta for deg som bare vil ha en spennende tekst å forholde deg til etter skituren. Men heller ikke noe mer.

INGVAR AMBJØRNSEN

Tamt om seriemorder

Helene Tursten: «DEN SOM LURER I MØRKET »
Oversatt av Bjørn Roeim.
Piratforlaget
314 s., kr. 369,-
En mentalt forstyrret stalker finner fram til single kvinner han mener å ha spesielle krav til, ut i fra bibelsprengt og forvrengt logikk.

Med dette ikke helt ukjente scenariet for kvinner, skulle det være duket for å skrive fram en riktig grøsser. Men vi skjønner fort hvem morderen må være og det ligger ikke andre overraskelser og venter. Boken følger en snorrett forutsigbar logisk vei.

Den litterære melkesyra må ha tatt tak i Tursten, for boken tar bare slutt, uten at vi får vite hva som har startet seriemorderens virksomhet og hvordan han har tenkt.

BERIT KOBRO

Besværlig surfekrim

Don Winslow: «HERREAVDELINGEN»
Oversatt av Stian Omland
Gyldendal
371 s., kr 375,-
Uforløst krim fra San Diegos surfermiljø.

Privatetterforsker Boone Daniels, medlem av «herreavdelingen», en gruppe lett tilårskomne formiddagssurfere i Pacific Bay, får i oppdrag å etterforske drapet på en surferguru. Like etterpå dukker en ny sak opp: en riking mistenker kona for utroskap og vil ha Boone til å spionere.

Don Winslow har jobbet som skuespiller, journalist, manusforfatter, fjernsynsprodusent og privat etterforsker. Det merkes. Han kan bygge opp «spennende situasjoner». Men språket er flatt og fremdriften seig. Fort lest og fort glemt.

ARNE HUGO STØLAN

Ustødig

Mari Jungstedt: «I DENNE SØTE SOMMARTID»
Oversatt av Tove Bakke
Samlaget
320 s., kr. 349,-
Drap, gamle tragedier og etterforskning lagt til Gotland.

Familiemann og snekker Peter Bovide er på joggetur en grytidlig morgen på en av øyas strender da han blir brutalt myrdet. I sitt forsøk på å finne ut hvorfor, avdekker etterforskerne Anders Knutas og Karin Jacobsson både svart arbeid og svart sprit. Samtidig skildres en tjue år gammel fortelling om et tysk par som tar med seg døtrene sine på en lenge etterlengtet ferie til øya.

Hva har disse historiene med hverandre å gjøre? Flere drap dukker opp, men fortellingen er like opptatt av familiekrise og andre kriser samtidig, og vingler litt for mye i for mange retninger. Den lokale TV-reporteren Johans forhold til eksen tar vekk litt for mye fokus fra den allerede litt dunkle drapsgåten, og gåten blir også litt for overtydelig før vi virkelig nærmer oss slutten.

Morderen er uventet, og den dramatiske slutten avdekker også indre og gjemte dramaer i etterforsker Jacobssons liv. Hun blir et tydeligere og mer interessant menneske mot slutten, men jeg savner et mer konsentrert og tydelig fortellergrep gjennom hele romanen.

MARI NYMOEN NILSEN

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bok

Se neste 5 fra Bok