Hovedinnhold

Dette Munch-bildet har ikke vært i Norge siden 1927

** Bildene fulgt til Norge av egne kurerer

Edvard Munchs «Gate i Åsgårdstrand» kom endelig endelig hjem for å delta på «Munch 150».

VG følger

Henter Munch-bilder fra ni land

NORGE: Bergen Kunstmuseum (Rasmus Meyers Samlinger, Bergen Billedgalleri, Stenersens Samling), Oslo Museum, Bymuseet, Trondheim Kunstmuseum.

DANMARK: Statens Museum for Kunst, København.

ENGLAND: Tate Gallery, London.

FINLAND: Konstmuseet Ateneum, Helsingfors.

FRANKRIKE: Musée Rodin, Paris.

SPANIA: Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid.

SVERIGE: Göteborgs Konstmuseum, Thielska Galleriet, Stockholm.

SVEITS: Kunsthaus Zürich, Kunstmuseum Basel (Gave fra Sigrid Schwarz von Spreckelsen og Katharina Schwarz).

TYSKLAND: Hamburger Kunsthalle, Kunsthalle Mannheim, Museum Folkwang Essen, Museum für Kunst und Kulturgeschichte der Hansestadt, Lübeck (Museum Behnhaus), Neue Nationalgalerie, Berlin og Von der Heydt-Museum, Wuppertal.

USA: Museum of Fine Arts, Boston (Ernest Wadsworth Longfellow Fund), Museum of Modern Art, New York (Gave fra herr og fru H. Irgens Larsen, ervervet gjennom Lillie P. Bliss and Abby Aldrich Rockefeller Funds).

PRIVATE LÅNGIVERE: Fra Canada, USA og Norge.

Siden starten av mai har Nasjonalgalleriet og Munch-museet mottatt digre, anonyme kasser med uerstattelig Munch-kunst fra USA, Tyskland, Sverige, Spania og flere andre land.

- Vi har klart å samle Munchs viktigste hovedverk i én utstilling. Dette har vært mulig nettopp fordi vi feirer et jubileum, fastslår Mai Britt Guleng.

Hun er kurator ved Nasjonalgalleriets avdeling for eldre og moderne kunst.

LES OGSÅ: Nytt museum bygges i Bjørvika 

Delt utstilling

- Långiverne har strukket seg ekstra langt for å gi oss verk som ellers er særdeles vanskelig å få lov til å låne, understreker Guleng.

Utstillingen er fordelt mellom Nasjonalgalleriet - som viser bilder malt i årene 1882 til 1904, og Munch-museet - som tar for seg Munchs kunstneriske virke fra 1905 og frem til hans død i 1944.

Foruten «Gate i Åsgårdstrand», vil man kunne se innlånte verker som «Damene på broen» (1903) fra Thielska Galleriet i Stockholm, «Pikene på broen» (1901) fra Hamburger Kunsthalle, «Melankoli» (1894-96) fra Bergen Kunstmuseum, «Sommernattsdrøm. Stemmen» (1893) fra Boston Museum of Fine Art, «Stormen» (1893) fra Museum of Modern Art i New York og «Vampyr» (1893) fra Göteborgs Konstmuseum.

2. juni-13. oktober

Onsdag morgen ble Åsgårdstrand-maleriet pakket ut i Nasjonalgalleriet, hvor det inngår i jubileumsutstillingen «Munch 150». Utstillingen åpner for det store publikum søndag, og varer frem til 13. oktober.

Forrige gang nordmenn hadde mulighet til å se «Gate i Åsgårdstrand» var nettopp i Nasjonalgalleriet.

Nå er maleriet igjen havnet på Tullinløkka i Oslo, for første gang siden 1927. Åsgårdstrand-bildet ble malt i 1901 og tilhører i dag Kunstmuseum Basel i Sveits.

Bildene fotfølges

Transporten ble overvåket av en egen kurer, konservator Viola Möckel fra Kunsthaus Zürich, som selv låner ut bildet «Vinternatt», et Nordstrand-motiv datert 1900-1901.

- Transport av berømte malerier blir som regel fulgt fra dør til dør av en egen kurer, som passer på kunstverket under hele transporten, forklarer Guleng.

På gulvet står en diger trekasse som ikke kan åpnes uten at Möckel er til stede. Sammen med tre museumsteknikere og Nasjonalgalleriets egen konservator, Fridrik Bertelsen, åpnes lokket forsiktig og bildet løftes ut meget sakte og uhyre varsomt.

- Bildet kom i går, forteller kurator Guleng.

Nitide regler

- Men utpakkingen måtte vente i 24 timer, slik at bildet fikk mulighet til å akklimatisere seg. Dette maleriet lever fortsatt og reagerer på forandringer når det gjelder temperatur og luftfuktighet, forklarer hun.

- Vi følger faste prosedyrer når bilder pakkes ut, legger Guleng til.

VARSOMT: Kassen er åpnet og bildet, som Munch malte i 1901, blir løftet varsomt på plass for å granskes. Museumsteknikerne Reinhard Hvidsten, Pablo Castro og Jakob Schaible i sving, mens konservator Viola Möckel og kurator Mai Britt Guleng passer på. Foto: ROGER NEUMANN
VARSOMT: Kassen er åpnet og bildet, som Munch malte i 1901, blir løftet varsomt på plass for å granskes. Museumsteknikerne Reinhard Hvidsten, Pablo Castro og Jakob Schaible i sving, mens konservator Viola Möckel og kurator Mai Britt Guleng passer på. Foto: ROGER NEUMANN

Etter at teknikerne har plassert bildet trygt og stabilt i stående posisjon, legger konservatorene seg ned foran verket og undersøker det grundig med lykt og lupe.

- Vi undersøker bildet. Ser etter skader. Når vi er enige om tilstanden ved utpakkingen, undertegnes rapporten av oss begge, forklarer konservator Bertelsen.

Bildet gjennomgår samme prosedyre når utlånet er over og skal sendes tilbake til Basel.

Statlige garantier

Det er nemlig snakk om nesten astronomiske verdier når et verdensnavn som Edvard Munch legger ut på reise over landegrensene.

For å kunne produsere den komplette Munch-utstillingen har de to museene lånt inn 42 bilder fra private eiere og institusjoner inn- og utland.

Staten har gått inn med en forsikringsgaranti på 7,35 milliarder kroner for de innlånte Munch-verkene.

- Mange av verkene er over 100 år gamle. De tåler ikke mye og må behandles med varsomhet. Klart vi er stolte over å kunne presentere en så monumental utstilling med så mange attraktive innlånte verk, erkjenner Guleng.

- Hvor unik er denne utstillingen?

- Pleier å si at neste gang det er Munch-jubileum, om 50 år, vil jeg være død og min datter, som i dag er 20, vil være 70 år og en gammel dame, bemerker Mai Britt Guleng.

FLERE NYHETER PÅ RAMPELYS 

FØLG RAMPELYS PÅ FACEBOOK 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer