Fortell om din flyskrekkhistorie

Er du redd for å fly? Har du opplevd en ekkel opplevelse på fly? Del den med VG Nett-leserne her.

23 innlegg

Filtrér:
Fylke og kommune:
6. februar 2012

Till Thailand

I slutet av juni 2009 skulle jag på tjänsteresa till Bankok. Vi åkte från Arlanda med Thai Air. När vi tog av hörde vi ett högt ljud, men tänkte inte mera på det. Då vi skulle Landa hade flyget tappat näs hjulet och vi var på väg när och intog nödställning och vi såg mycket brandbilar och annat. När vi tog landings banen hörde vi ett ett smäll och det gnistrade runt flyget och vi stannade exakt där cobra fältet startar.. Denna gången gick det bra, men lite rädd blir man.
6. februar 2012

Ikke bare negativt!

Det er ikke bare skrekkhistorier som bør være ute å gå. Selv har jeg flyskrekk, men overlever en flytur i blandt. Når vi skulle på sommerferie til Polen skulle vi fly fra Bergen til Berlin med Norwegian. Det var så og si første gang jeg skulle fly som jeg kunne huske. Vi mødte en hyggelig dame som tok meg og min familie imot etter vi hadde sjekket inn bagasjen, og tok oss til gaten flyet vårt skulle gå fra. Jeg med flyskrekk fikk gå først inn i flyet før min familie og de andre passasjerene for å hilse på polotene. Jeg fikk høre værmeldingen og hvordan flyturen ville bli. Deretter fikk jeg sette meg på plassen min og resten av flyet fikk stige ombord. Jeg fikk veldig bra behandling av Norwegian og følte meg mye tryggere. Tusen takk!
5. februar 2012

Hjemreise fra las palmas til Trondheim Lørdag 5 februar 2012

Norwegian fly med elektrisk feil! Det startet med at flyet var 1 time forsinket fra las palmas,kan være samme feil,fikk ikke opplyst hvorfor,men sansynligvis samme feil som oppstod.Fikk opplysnig at beregnet flytid var lengre pga motvind.Etter litt over 4 timer fikk vi opplyst at det var en generator som styrer elektronikken i flyet,var def.Fikk melding om at vi mått ta en landing i amsterdam,da var det noen som fikk panikk!hylte å skrek,flyvertinene prøve å roe de ned.Etter en Kontrolert landing,fikk vi melding om at de hadde delen på flyplassen så det skulle bare ta en times tid.Tiden gikk men ingen del kom,de fant den ikke.Timene gikk!folk sov,gikk frem og tilbake i flyet,etter 2-3 timer fikk vi gå ut av flyet inn i en liten avganshall.Inn etter en halv time,trodde da at det var klart,men det det var det ikke,det ble utdelt noe vann kaffe søtsaker.5 timer totalt,folk sov over alt,barn sov i midtgangene,ben overalt.Tok av til slutt var på væres ca kl 3.
5. februar 2012

Melkeruta

den flyturen jeg tok fra tromsø-bodø-ålesund-bergen, var en av de mest grusome 5 tima i et fly jessu fader. værste deln va fra ålesund bergen i et knøtt lite widrøe fly kor turbulensn va så sterk at æ trudde flye sku blåses te sjøs!
5. februar 2012

Fly drama

På min famlilie visit i Ukraina Kiev i juni 2011 og hjem Norge. Vi skjekket in Borisbol Kiev og gikk ombord i Lufthansa sitt fly alt normalt. og vi kom opp i masj høyde 10000 ft. Først kom det en kraftig explosjon ved siden av meg og flyet ristet og begynte å stupe og så kom det en ny explpsjon og flyet bare stupte. Kaptein sa rolig at det var notr problem og vi måtte retumere til Kiev. Barn begnynte å gråte og det var en spesiell stemning ombord. Men mannskapet beroliget oss og at alt var under kontroll. Men flyet gikk rullet ifra side til side og det drev å falt og var nok vannskelig å styre for kapteinen på ned turen. Vi kom oss ned igjen og vi var veldig glade da vi landet boripol flyplass. Vi fikk en kjempe service ble kjørt til Intercontental hotel Kiev ett luksus hotell og full service. Dette står det respekt av til Lufthansa og mannskapet og kapteinen som fikk oss trygt ned på jorden igjen. De er drillet i sånnne situsjoner. Og en takk til dem. Undertegnede er mye ute å reiser og flyer og det er første gang dette hender meg. Det er mye farligere i hjemmet og på veiene en å fly. Flere ulykker der. Sikkerheten er på topp i fly selskapene og er aldri redd å fly.
5. februar 2012

På veien hjem fra en Tankbåtbrann.

Brisbane.Aus. Nov.1963 Tankbåtbrann i Brisbane störste på 37 år v/ Mahaney oilcompany i ved helt ny terminal hvor m/t Pacefic Trader tilhörande Reder Björn G. Braathen a/s. Oslo. Norge. Tre uker innlosjerat på Wacol Hostel Camp. Efter en uke fikk nesten alle influensa. En maskinist havna på world sixthteen som dem pshyke kaller i australia. Han ble fort frisk fordi der er alle samla i en kategori. Et pensjonat ble erstattningen pluss at man ble frivillig innlosjerat hos fastboende norske. Vi mista alt vi eide så vi fikk en oppdressning pluss 1000 aus.£ Så fjorten dager efter vi hadde gjort båt död. Da startet vi vår mardröm fra Brisbane. Sydney. Perth. Singapore. I en DC.373 da var alt iorden Qantas air. I Singapore tok Loyds International Insuranse over med en gammel ombygd cargoplane til passasjerer. Vi starta fra Singapore til Karatchi i forferdelig uvär med lyn og torden å mange luft tomme lommer så vi hoppa og dansa som ei annan kråka. Vi overnatta der med en velfortjent vila. Så gikk turen vidre til Kairo samma drittvär og da maskinen ikke hadde trykkcabin så en motormann sjuk så han måtte avgå til trykkcabin ambulanseflyg til Amsterdam. Han hadde fått SOMMERPOLIO, han ble frisk efter seks måneder. Vi fortsatte vidre til Amsterdam. Da tok Bråthens Safe over. Vi var hjemme på kvelden. Det er den verste flygturen jeg har hvert med om. Steinar Stefferud. Ocr:300845-33196.no steinar.rosaleen18@gmail.com
5. februar 2012

Kjevik høsten 2005

Turbulent innflyging fra nord til Kjevik, det var tydeligvis vanskelig å få flyet stabilt før landing. Vi landa med et smell langt innpå rullebanen og etter en svært hard oppbremsing beklagde kapteinen med skjelven stemme den dårlige landinga med en lang og omfattende forklaring på værforholdene. Da han skulle gjenta det hele på engelsk fant han ikke helt ordene og det ble: "Sorry for the bad landing, I'll do it better next time" :-)
5. februar 2012

Oslo-Rijeka

Skulle fly fra Oslo til Rijeka i Kroatia for noen år tilbake. Da vi nærmet oss Rijeka var det uvær i området, det ble kraftig turbulens og piloten prøvde å lande uten hell. Har ikke opplevd maken til turbulens før eller siden, folk grein, spydde, noen hylte, og flyvertinnene grein også. De hadde ikke kontroll. Flyet gikk videre til Dubrovnik, der vi sto på bakken i flere timer uten å få gå av. Det var noen få som fikk snakket seg til å gå av. Ekkel stemning inne i flyet, det var varmt, og flere som hisset seg opp. Omsider gikk flyet videre til Zagreb der vi endelig fikk gå av. Det ble en lang flytur, og en opplevelse som sitter sterkt i minnet.
5. februar 2012

Spantax 1978

Jeg var med i Spantax flyet som kom ifra Gran Canari i 1978. Flyet var bare 2 sekunder unna å styrte i Drøbak. Vi så mennesker på bakken, hustak og tretopper like under oss. Flygelederne oppdaget hva som skjedde og dem prøvde å forteller pilotenbe hva som skjedde, men dem hadde problemer med å prate med pilotene fordi dem var veldig dårlig i engelsk. Mistanken er at vi hadde piloter som enten var uerfarne eller var alkoholpåvirket.Flyet var bl.a veldig forsinket ifra Gran Canari.. Om jeg har flyskrekk? Litt.. Har sittet på fly flere ganger etterpå, men jeg sitter med tanken på at vi kommer til å styrte, så jeg venter bare på smellen. Har bl.a fått gratis flyreise ifra oslo til Trondheim, men har kjørt privatbil..
5. februar 2012

Flytur fra København

På flytur med Sas fra københavn, så begynte det plutselig å ryke og lukte brent fra cockpitten når vi skulle ta av. Når vi skulle av flyet ble vi bedt vendte fordi Mette-Marit skulle komme seg av først.
5. februar 2012

Fra Malaga

Var på tur fra Malaga. Da flyet hadde lettet, og hadde vært i lufta i omtrent 10 min ble det et smell fra ene motoren. Det ble en merkelig høy lyd. Flyet reagerte med at den datt litt ned, og begynte å fly skeivt. Alle skrek og ropte, før det kom beskjed over høytalerne om at vi måtte nødlande i Madrid. Vi landet og etter det sto vi å ventet i 13 timer i et lite rom. Vi fikk dra ut derfra når vi fikk en matkupong hver. 13 timer føltes ut som en evighet!
5. februar 2012

Fredag den 13 og motoren startet ikke!

Jeg skulle ta Widerøs Twin- Otter fra Bodø til Namsos, det var fredag den 13. Da kapteinen skulle starte motorene, startet bare den ene. Vi ble sittende i flyet sånn ca. 15 min ekstra før de fikk igang den andre motoren. Jeg tenkte på datoen, fredag den 13, men har ikke flyskrekk eller tro på magi, og vet at flyet uansett kan flyes med en motor. Alt gikk vel! Ellers har jeg flydd mye i Nord- Norge( med Widerøe) med mye vind, ising og turbulens vinterstid,, voldsomme kast i flyet, mange passasjerer blir redd, men som sagt, jeg har ikke flyskrekk og vet hvor ufarlig det er, selv om en kastevind kan ta ett fly under landing.
5. februar 2012

Full

Når vi fløy mellom Norge og Tyrkia,ble en kvinne full! Litt skremmende siden hun ville gå ut på vingen og røyke. Også besvimte en eldre dame. Litt dramatikk :S
5. februar 2012

KROATISKE MARERITT

Zagreb, Kroatia: desember 2003 Mannen min og jeg skulle fly fra Zagreb til Zadar kl. 10 på kvelden for å feire juletiden hos familien hans. Jeg husker at det blåste sterkt, det som de kaller "bura" (sterk kaldt vind fra norden) så når vi kom inn på det lille flyet (ca. 46 pasasjerer, men ikke en gang var mer enn 15 pasasjerer) så lettet vi, og siden det blåste så sterk, at vi måtte sitte fast hele veien, og vi så at døren som skiller piloten og pasasjerer, åpnet og lukket seg om igjen, om igjen.... hele veien.... det var ganske skummelt. Og siden det var en liten fly, vi følte at vinden tok oss opp og ned. Det var meget skummelt virkelig. Folk begynte å gråte, be, og tok farvel med de medpasasjerene... har aldri opplevd noe så skummelt som dette. Heldigvis, vi kunne lande etter nesten 1 time (når vanligvis det tar ikke mer en 40 minutters flytur), og når jeg kom ut av flyet, måtte jeg kaste meg på gulvet og kysset det (nesten som Paven). Etter det, har vi fløy mange ganger til, men ikke den strekning og for sikkerhets skyld sjekker vi "weather forcast"....
5. februar 2012

Flymareritt

Jeg er stort sett redd for å fly. Ikke nødvendigvis fordi flyet kan falle ned, men rett og slett fordi jeg alltid er uheldig og får en ekstremt overvektig person i setet ved siden av. Når flyturen er på over 4 timer så blir dette fort et mareritt ettersom man har en svett mage fra personen ved siden av hengene over seg, og lukten er som regel ikke av roser for å si det sånn. Da er jo selvsagt flyet fullbooket i tillegg så man ikke får gjort noe med det. Håper flyselskapene snart begynner å pålegge disse å kjøpe to flyseter, da blir min flyskrekk kurert!
5. februar 2012

Sør-Amerika

Jeg skulle fly fra Rio de Janeiro til Sao Paulo da flyet kom ut for et forferdelig uvær,og hvor flyet oppførte seg klin kokos!.Det ristet og hoppet noe voldsomt,og vi gikk rimelig kjapt ned,og foretok det som visstnok var en kontrollert nødlanding på en nedlagt flystripe på en øde plass.Måtte vente i flyet i 3 timer,før det tok av mot Sao Paulo igjen.Litt ubehagelig,men det var neppe en farlig situasjon.
5. februar 2012

fly marerit

2002 tok fly fra skopje via zurich pæ vei bynte mareritet man ser døden og vil bare at man skall vare ferdig ret oslet det verste som fins hver gang jeg tar fly er min siste gang da sier jeg jeg kommer ikke tilbake fryktet ar festet for alltid
5. februar 2012

sovepiller vs bli stoppet

Har sinnsykt flyskrevv, ikke at jeg burde ha det, for har flydd helt siden jeg var baby, men isåfall, så skulle vi ta fly til Thailand, og det er 13 timer inne på ett fly. Heldigvis hadde vi 1klasse,så hadde litt bedre plass mellom bena, MEN så begynte selvfølgelig flyet å få turbulens.. hivde inn 2 sovepiller, så på at pappa snorket å sov, og 10 timer senere våknet han, å skjønnte ingenting når jeg satt med pupiller store som fy å klamret meg fast i setet. Hadde fortsatt ikke fått sovet... den andre gangen var ifjor sommer, så skulle vi fly fra hellas til torp, meg å 2 venner, så så vi 2 jenter som stod foran oss i innsjekkinga, ikke gamle jentene, som drev å sa de måtte hysje osv osv, og de spiste INGENTING på flyet, og gikk heller ikke på do. ho ene virket veldig nervøs, å ho andre var liksom mer sånn " hysj,.hysj" når vi landet på torp ble vi møtt av masse politi å tollere.. så hanket de inn OSS, men de skjønnte jo at vi var norske å ikke utenlandske, så ble de stoppet å vi å dem aldri igjen ^^
5. februar 2012

Nødlanding

"Skrekkhistorie" og "mareritt" blir for sterke ord, for det hele ble ikke direkte dramatisk. Men; en tidlig mars-dag i 2006 var jeg passasjer på et Ryanair-fly fra Torp til London. Like etter avgang flatet flyet ut tidlig, lenge før marsjhøyde. Kapteinen kom på, og annonserer at vi må gå til nærmeste passende flyplass pga indikasjoner om problemer med flyet. Hans avsluttende ord var "We hope to have a normal landing...." Du kan vel si at det var flere enn jeg som var bekymret for hva slags landing vi ville oppleve. Men det hele ble udramatisk, problemene var kun instrumentfeil, og flyturen fortsatte - med samme fly - helt uproblematisk etter reparasjon.
5. februar 2012

Ryan Air :)

Jeg skulle fra Oslo til Valencia, selvfølgelig kom det masse måker inn i motoren og flyet måtte snu. Det luktet brent fugl i hele flyet.
Vis flere