Hovedinnhold

Slik svidde Bush av valgkamp-pengene

<p>MOR OG SØNN: Barbara Bush støttet sønnen Jeb i valgkampen, her avbildet fredag, men søndag kunngjorde 63-åringen at han trekker seg fra presidentracet.</p>

MOR OG SØNN: Barbara Bush støttet sønnen Jeb i valgkampen, her avbildet fredag, men søndag kunngjorde 63-åringen at han trekker seg fra presidentracet.

Foto: Rainier Ehrhardt, Reuters
Jeb Bush (63) samlet inn over én milliard kroner – mer enn alle sine konkurrenter. Pengene ble blant annet brukt på konsulenter, reklame og pizza.

Denne saken handler om:

Til tross for at han samlet inn over 130 millioner dollar, klart mest av samtlige kandidater, slet Bush hele tiden i kraftig motvind under valgkampen.

Etter at Donald Trump kjørte over rivalene i Sør-Carolina søndag, kunngjorde Jeb Bush at han trekker seg fra kampen om å bli USAs neste president.

Da stemmene i delstaten var talt opp endte 63-åringen opp på en fjerdeplass med kun 7,8 prosents oppslutning mot Trumps 32,5 prosent.

– I kveld suspenderer jeg kampanjen. Jeg er stolt av innsatsen vi har gjort for landet vårt, sa en tydelig rørt Bush i en tale etter at nederlaget var et faktum.

Mandag publiserte avisen New York Times en oversikt over hva Jeb Bush brukte over 1 milliard kroner på «uten å ha fått noe igjen for det».

Les også: Sparker kommunikasjonssjef etter bibel-tabbe

Konsulenter, pizza og reklame

Slik fordelte han pengene:

* 86 millioner kroner til konsulenter. Ifølge avisens oversikt betalte Bush for råd fra rundt 140 forskjellige selskaper og personer.

* 41.639 kroner for pizza, som ifølge avisen var det mest populære måltidet blant medlemmene i Bush-teamet.

* Ufattelige 723 millioner kroner ble brukt på å reklamekampanjer, uten at det bidro til å gjøre ham mer populær blant velgerne i New Hampshire, Iowa og Sør-Carolina.

Trump: – Du er den største løgneren, du er trolig verre enn Jeb Bush

Las Vegas, «branding» og «clubbing»

* Over 71 millioner kroner gikk til å betale lønninger for de ansatte i kampanjen. Ifølge avisens beregninger hadde Bush en av valgkampens aller største apparater bak seg.

* Merkevarebygging/«branding» for over 750.000 kroner. Bush ga store summer til PR-firmaer for å bygge opp sitt eget image, men ifølge avisen endte 63-åringen likevel med å bli mest kjent for hvordan Trump beskrev ham: Som en presidentkandidat med «lav energi».

* 417.000 kroner ble brukt av Bush-ansatte i kasinobyen Las Vegas, blant annet på luksushotell som Bellagio, The Wynn og Venetian.

* Over 800.000 kroner ble ifølge avisen brukt på «clubbing». Avisen påpeker at det ikke er snakk om festing på nattklubber, men utgifter knyttet til middagsbesøk og arrangementer ved flere eksklusive golfklubber og foreningslokaler, blant annet Yale Club i New York og Nantucket's Westmore Club i Massachusetts.

Men fortsatt ikke verst

Bush er likevel ikke den kandidaten som har brukt mest. Der troner den pensjonerte nevrokirurgen Ben Carson. I en oversikt som The Washington Post publiserte i helga, kom det frem at han så langt i nominasjonskampen har brukt 795 dollar, altså rundt 7000 norske kroner, for hver av sine 76.000 stemmer.

VG-spesial: Amerikanske presidentkandidater

Dette til tross for at han i målinger har rundt åtte prosent av stemmene blant republikanske velgere.

I denne målingen kom Bush på andreplass, med 368 dollar brukt per stemme.

Den «gjerrigste» av kandidatene har så langt vært Trump, med 64 dollar brukt for hver av stemmene han har fått.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene