Hovedinnhold

Passasjertog frontkolliderte i Tyskland - minst ti døde

** 17 personer alvorlig skadet - politiet ber blodgivere melde seg
** – En svart dag for tysk jernbane

De dramatiske bildene fra ulykkesstedet viser de voldsomme kreftene som har vært i sving: Lokførerne var sjanseløse da de to tyske lokaltogene dundret inn i hverandre front mot front.

Denne saken handler om:

Tips oss

I den slake kurven ved Bad Aibling ikke langt fra München skal lokaltogene vanligvis kjøre minst 120 kilometer i timen.

Nå ligger restene av de to togsettene nærmest viklet inn i hverandre, mens over 500 redningsmannskaper i time etter time jobbet på spreng  for å hente ut levende og døde.

– Det er en svart dag for tysk jernbane, sier Tysklands samferdselsministerer Alexander Dobrindt.

ER DU I NÆRHETEN? HAR DU TIPS ELLER INNSPILL?
2200@VG.NO || SMS/MMS til 2200 || (+47) 22 00 00 00

– Det er helt ufattelig at en slik ulykke skal kunne skje her hos oss. Bildene jeg antar dere alle sammen har sett fra ulykkesstedet, er svært sterke, sier Dobrindt på en pressekonferanse klokken 13.

Da var det ikke lenger håp om å finne overleverende i de forvridde vrakrestene.

Og da var situasjonen for mange av de minst 155 personene som ble sendt til sykehus så alvorlig at oppfordringen fra politiet ikke var til å ta feil av:

– Vi ber alle som kan gi blod om å melde seg umiddelbart ved blodgiver-klinikken i Munchen.

Togførerne omkom

Ni personer døde momentant, én person døde senere på sykehus, opplyser politiet i Bayern i en pressemelding tirsdag ettermiddag.

Av de mange som ble sendt til sykehus er 17 personer alvorlig skadet og 63 lettere skadet, skriver politiet.

Blant dødsofrene er lokførerne fra begge togene, i tillegg til minst to andre ansatte om bord på toget, ifølge myndighetene.

– Ulykken er et kjempesjokk for oss. Vi gjør alt vi kan for å hjelpe reisende, pårørende og medarbeidere, sier Bernd Rosenbusch, sjefen for Bayerische Oberlandbahn i en pressemelding.

Ulykken skjedde på strekningen mellom Holzkirchen og Rosenheim ved Bad Aibling utenfor München klokken 06.48 tirsdag morgen.

Jakter ulykkesårsak

Spørsmålet alle stiller seg nå: Hvordan kunne en slik ulykke skje?

– Det er en strekning som er trygg. Den er utstyrt med et system som automatisk skal sørge for at togene ikke skal kunne frontkollidere. De skal automatisk stoppes hvis de kjører på rødt lys, sa Dobrindt på pressekonferansen.

Tyske jernbanestrekninger har blitt kraftig oppgradert etter tidligere ulykker - og samtlige strekninger skal være utstyrt med det automatiske stopp-systemet.

– Det vi vet nå, er at krasjstedet ligger i en kurve. Så de to lokførerne kunne ikke se hverandre før de var svært nær, og maktet ikke å bremse togene. Derfor må vi forsikre oss om det er et teknisk problem eller om det skyldes menneskelig svikt, sier Dobrindt.

Hadde svarte bokser

Begge de to moderne togsettene var utstyrt med såkalt svarte bokser. Havarikommisjonen jobber allerede med å hente ut og analysere innholdet.

– Derfor er det viktig at vi må vente til granskningen er ferdigstilt, og ikke komme med spekulasjoner, sier Dobrindt.

Les også: Mintes en av Norges verste togulykker


STORUTRYKNING: Politi og ambulansetjenester har rykket ut med alt tilgjengelig personell etter at to passasjertog har frontkollidert utenfor München sør i Tyskland.
STORUTRYKNING: Politi og ambulansetjenester har rykket ut med alt tilgjengelig personell etter at to passasjertog har frontkollidert utenfor München sør i Tyskland. Foto: Ap

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene