Hovedinnhold

Kurt Åge Olsen i koma etter båtrace

** Norges Båtsportsforbund: En tragisk ulykke
** Tidligere teamkamerat i sjokk: Vi er en liten familie
** Lørdag morgen: Olsens tilstand uendret

(VG Nett) Arendalsmannen Kurt Åge Olsen (42) er kritisk skadet etter en båtkrasj i Gabon. Den engelske føreren omkom.

VG følger

Vet du noe om saken? Tips VG!

  • MMS/SMS: 2200
  • E-post: 2200@vg.no
  • Tlf: 22 00 00 00

Den dramatiske videoen fra ulykkesløpet, som VG Nett har fått tilgang til, viser hvordan båten skyter fart før den treffer en bølge og blir kastet rundt gjentatte ganger.

Kurt Åge Olsen ble kritisk skadet i ulykken og får nå behandling på intensivavdelingen på Omar Bongo Ondimba Military Hospital.

- Det var en ulykke som inkluderte bare én båt, båt nummer ni. Båten traff noen bølger, ble snudd på hodet og fikk store skader, sier Nigel Quilter, pressekontakt for UIM Class 1 World Powerboat Championship til VG Nett.

Ulykken skjedde rundt klokken 16 fredag ettermiddag, lokal tid.

- Redningsmannskaper kom raskt til stedet og fikk pilotene ut av båten. De ble sendt til sykehus, men den engelske piloten, William Nocker, døde av skadene. Nordmannen Kurt Olsen er fremdeles i en kritisk tilstand, sier Quilter.

Uendret tilstand lørdag morgen

- Han puster for egen maskin, men blir holdt i kunstig koma. Sykehuset har en plan om å vekke ham i morgen. Det skal ikke være store innvendige skader og vi har fått beskjed om at han er stabil, men vi må vente til i morgen før vi får sikker beskjed, saPer Carsten Michelsen, talsmann for det norske båtteamet i Gabon, til VG Nett fredag kveld.

Lørdag morgen kan Michelsen bekrefte at Olsens tilstand er uendret.

- Han er stabil, men tilstanden er fortsatt kritisk. Vi er på alerten og har personell på sykehuset til enhver tid, sier Michelsen.

Han roser redningsmannskapet som fikk båtførerne raskt opp av sjøen.

- Dette er en risikosport, og ulykken skjedde da båten kom i ubalanse på grunn av bølger, gikk rundt og landet på taket. Båten kom opp igjen den rette veien, og det var en effektiv redningsaksjon der redningsteamet fra Italia på fire mann var på plass i løpet av sekunder. De gjorde en enorm innsats veldig fort. Det er tragisk når det likevel ender med dødsulykke, sier Michelsen.

KRITISK SKADET: Arendalsmannen Kurt Åge Olsen (42) holdes i kunstig koma etter den voldsomme båtkrasjen i Gabon fredag. Foto: UIM Class 1 World Powerboat Championship
KRITISK SKADET: Arendalsmannen Kurt Åge Olsen (42) holdes i kunstig koma etter den voldsomme båtkrasjen i Gabon fredag. Foto: UIM Class 1 World Powerboat Championship

Han forteller at det er en dyster stemning i båtmiljøet i kveld.

- Det er en laber stemning og folk har det ikke greit. Som i alle andre sporter er det godt samhold og man hjelper hverandre. Det er kjempetrist, sier Michelsen.

Teammedlemmene bytter nå på å være til stede hos Olsen på sykehuset, slik at det er noen der til enhver tid.

- Familien jobber med å få visum og flybilletter for å kunne komme ned i morgen tidlig. De vil få all mulig hjelp og assistanse, sier Michelsen.

Av respekt for pilotene og deres familier har arrangøren valgt å kansellere morgendagens race. I stedet vil det bli arrangert en minnemarkering, kom det frem på en preffekonferanse i Gabon i kveld.

- Alle racerbåtene skal kjøre forsiktig ut til ulykkesstedet, hvor det blir en blomsterseremoni og ett minutts stillhet. Deretter heises båtene tilbake og pakkes sammen, sier Michelsen.

- Tragisk ulykke

Norges Båtsportsforbund ble informert om ulykken direkte av arrangøren av konkurransen.

- Dette er en tragisk og kritisk ulykke. Tankene våre går til familien til Nocker som omkom. Kurt Åge Olsen vil bli holdt i koma til i morgen og vi venter nye oppdateringer da, sier Sunsdal.

De vil nå hjelpe familien til Olsen, som ønsker ro rundt seg.

- Det første vi gjør nå er å bistå familien med praktiske ting. Det vil bli satt i gang en granskning av ulykken, sier Sunsdal.

- TRAGISK ULYKKE: Frode Sunsdal, leder av Norges Båtsportsforbund, sier familien til Kurt Åge Olsen ønsker ro etter ulykken. Foto: Winrace Propellers A/S v/Nina Dorthea Terjesen
- TRAGISK ULYKKE: Frode Sunsdal, leder av Norges Båtsportsforbund, sier familien til Kurt Åge Olsen ønsker ro etter ulykken. Foto: Winrace Propellers A/S v/Nina Dorthea Terjesen

Han sier dette om hendelsesforløpet:

- I fjerde runde gikk William Nocker og Kurt Åge Olsen rundt i konkurransen. De traff ikke noen andre båter, men havarerte, sier Sunsdal.

- Vi er en liten familie

UIM Class 1 regnes som toppen innen båtsporten. Ifølge arrangørene kan båtene nå topphastigheter på nesten 260 kilometer i timen.

Ifølge arrangørens hjemmeside debuterte Kurt Åge Olsen, som kommer fra Arendal, som offshore-kjører i 1998. Han debuterte i Class 1 i Arendal i 2007.

Båtsport-miljøet er nå i sjokk. Kolbjørn Selmer, som kjørte Welmax-båten før Nocker, satt i Trondheim da beskjeden om ulykken i Gabon kom.

- Class 1 er en liten sport og alle kjenner hverandre. En slik ulykke går hardt inn på alle. Vi er som en liten familie, sier Selmer til VG Nett.

- LITEN SPORT: Båtfører Kolbjørn Selmer kjørte Welmax-båten før avdøde William Nocker. Han sier ulykken går hardt inn på hele båtmiljøet. Foto: FOTO: ØYVIND NORDAHL NÆSS
- LITEN SPORT: Båtfører Kolbjørn Selmer kjørte Welmax-båten før avdøde William Nocker. Han sier ulykken går hardt inn på hele båtmiljøet. Foto: FOTO: ØYVIND NORDAHL NÆSS

Han har allerede vært i direkte kontakt med teamet.

- Jeg har kjørt den båten i tre sesonger. Man gjør seg noen tanker i en sånn stund, men tankene mine går til familien og alle de som er rundt de to i teamet.

Morgendagens løp avlyst

Utenriksdepartementet vil ta kontakt med sin nærmeste ambassade.

- Utenriksdepartementet er ikke kjent med ulykken annet enn gjennom mediene. Vi vil ta kontakt gjennom vår ambassade i Luanda i Angola, sier Kjetil Elsebutangen, pressekontakt i Utenriksdepartementet, til VG Nett.

Topphastighet på 260 km/t

Class One World Powerboat Championship er betegnelsen for den største klassen i offshore båtracing. Det kjøres med katamaraner som er omtrent 14 meter lange og 3,5 meter brede.

Båtene har to motorer på maks 928 hestekrefter hver, og kan kjøre i 260 kilometer i timen.

Båtene styres av to piloter, en fører som styrer, og en trottelmann som tar seg av speed, gir og trim.

Skjerpet sikkerheten etter dødsulykke

Etter en ulykke i 2009 hvor en Victory Team-båt krasjet i Dubai og begge pilotene omkom, ble alle cockpitene bygd om med ekstra skott foran og bak. I tillegg ble toppen av cockpiten forsterket for å tåle større belastning.

Racet i Gabon er en av fire Class 1-løp som arrangeres i 2012. De andre vil bli holdt i Qatar, Italia og Dubai.

Finansmannen Bjørn Rune Gjelsten er den eneste som har vunnet racet fem ganger.