Hovedinnhold

Putins eks-propaganda-minister døde av hodeskader

<p>MISTET STØTTESPILLER: Vladimir Putin mistet i november i fjor ministeren som hadde regien da presidenten tok kontroll over russisk media.</p>

MISTET STØTTESPILLER: Vladimir Putin mistet i november i fjor ministeren som hadde regien da presidenten tok kontroll over russisk media.

Foto: Mikhail Klimentyev, AP
Fire måneder etter at Mikhail Lesin (57) ble funnet død på et hotellrom i USA, er den foreløpige obduksjonsrapporten klar.

Denne saken handler om:

Den viser at den mangeårige støttespilleren til Russlands president Vladimir Putin, døde som følge av slag mot hodet med en stump gjenstand. I tillegg hadde han lignende skader blant annet på halsen og på overkroppen, skriver Washington Post.

Les også: Disse Putin-kritikerne er drept eller mystisk døde

Uklare omstendigheter

Det er imidlertid uklart for rettsmedisinerne om skadene var et resultat av en kriminell handling eller en ulykke.

<p>NÆRE: Her er Mikhail Lesin (t.v.) og Vladimir Putin høsten 1999, da Putin fortsatt var statsminister.</p>

NÆRE: Her er Mikhail Lesin (t.v.) og Vladimir Putin høsten 1999, da Putin fortsatt var statsminister.

Foto: Sergei Karpukhin, REUTERS

Polititalsmann Dustin Sternbeck i Washington DC bekrefter til avisen at omstendighetene er uklare, og at de fortsatt etterforsker dødsfallet.

Det var i november i fjor at 57-åringen ble funnet død på sitt rom på Hotel Dupont Circle i Washington.

I strid med den foreløpige obduksjonsrapporten skal et familiemedlem etter dødsfallet ha uttalt til RIA Novosti at 59-åringen døde av et hjerteinfarkt.

Mikhail Lesin stod presidenten svært nær og stod for regien da Putin skaffet seg kontroll over både TV-kanaler og andre medier i Russland.

I ti år var han Putins mann i medieverden, først som medieminister, senere som rådgiver i mediespørsmål.

Les også: Slutter i protest - vil ikke spre «løgner» for Putin

Bygde opp omstridt nyhetskanal

Lesin sørget for å få kontroll over de statlige mediene og at uavhengige TV-kanaler ikke fikk gjøre som de ville.

Lesin bygde blant annet opp den engelskspråklige propaganda-kanalen Russia Today.

Senere ble han sjef for Gazprom-konsernets mediedel. Den er i praksis fullstendig styrt fra Kreml.

Les også: Russiske tenåringer viser sin rikdom på nett

Det oppsiktsvekkende er at han i løpet av disse årene bygde seg opp en ekstrem formue.

Blant annet hadde han eiendommer for flere hundre millioner kroner i USA, særlig i California. Amerikanske politikere har tidligere bedt om en granskning av Lesins økonomi.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Utenriks

Se neste 5 fra Utenriks