Hovedinnhold

Norges ukjente transportkrigere

...nå forbereder de seg på Mali-oppdrag

40.000 FOT (VG) De har fraktet milliarder av dollar til Irak og fløyet den amerikanske presidentens limousiner. Nå skal de til Mali.

Vet du noe om saken? Tips VG!

  • MMS/SMS: 2200
  • E-post: 2200@vg.no
  • Tlf: 22 00 00 00

Fakta

Heavy Airlift Wing (HAW) er en flernasjonal flytransportstyrke med mannskaper fra Norge, Bulgaria, Estland, Ungarn, Litauen, Nederland, Polen, Romania, Slovenia og USA, i tillegg til Sverige og Finland.

Landene spleiste på innkjøp av tre C-17 Globemaster transportfly, og alle leverer mannskap til styrken.

Hvert enkelt land disponerer et visst antall flytimer i året, som landene kan bruke slik de vil. Norge har 400 av styrkens totalt 3500 årlige flytimer.

Norge har 17 offiserer i HAW, som er stasjonert på Papa Air Base i Ungarn.

Boeing C-17 Globemaster III

Vingespenn: 51,74 m
Lengde: 53,04 m
Høyde (halen): 16,79 m
Motor: Fire Pratt & Whitney F117-PW-100 jetmotorer
Lasterom:
- lengde 26,82 m
- bredde 5,5 m
- høyde 3,8 m
Maks last: 77.519 kg (18 paller)
Maks take off-vekt: 265.352 kg
Maks passasjertall: 134
Marsjfart: 833 km/t på 28.000 fot
Marsjhøyde: 45.000 fot (13.716 m)
Rekkevidde: Global ved lufttanking
Pris: Ca. 1,6 milliarder kroner
I tjeneste fra: Juni 1993

Kilde: Boeing, Forsvaret, Nato, HAW

Har tips eller innspill?

- Å operere i Mali er nok ikke så komplisert, det er jo slike ting vi driver med hver dag. Og vi gleder oss bare jo mer spennende steder vi får lov å dra til, sier oberstløytnant Christian Langfeldt, skvadronsjef for Heavy Airlift Squadron.

Bak navnet skjuler det seg en del av Forsvaret svært få nordmenn har hørt om: Et multinasjonalt forsvarssamarbeid som sparer Norge og de andre bidragslandene for enorme pengebeløp - og tar Langfeldt og kollegene hans på oppdrag verden rundt.

- Vi har en veldig spennende jobb, ja, sier oberstløytnanten.

BILDESPESIAL: Bli med transportkrigerne på jobb

Et sted 12.000 meter under og noen kilometer nordøst for oss ser vi lysene fra Ashgabad i Turkmenistan. Om bord i C-17-flyet er besetningsmedlemmer fra Norge, Sverige, Nederland, Ungarn og USA.

- Vi flyr alt fra tanks og helikoptre til presidenter og presidentenes biler. Hvis det får plass, får vi det med. Så flyr vi det der det trengs, sier Håvard Brørby.

Han er lastemester, og sørger for å få lasten trygt inn og ut av det enorme lasterommet. Uansett hvor i verden de skal

Til våren skal de til Mali. I dag frakter de utstyr norske soldater i Afghanistan har brukt de siste årene. Soldatene skal hjem. Det må flere hundre tonn utstyr også.

17 nordmenn

- Tidligere i uken fløy vi en tur til Bulgaria med 154 passasjerer. Eller soldater, da. Vi er ganske dårlige på kaffe og te og sånn, ler Brørby.

17 nordmenn tjenestegjør til daglig i den multinasjonale transportflystyrken. Fra basen i Ungarn blir de nå det foreløpig nyeste bidraget i den internasjonale operasjonen i Mali.

Det tar Norge ett skritt nærmere den franskdominerte krigen mot ekstreme islamister i Nord-Afrika.

- Vi flyr dit medlemslandene vil vi skal fly, er skvadronsjefens kommentar til det kommende oppdraget.

Fullt lastet veier de gråmalte kjempeflyene 265 tonn. I natt gjøres turen fra Nord-Afghanistan til Gardermoen unna på snaue seks timer.

- Fløy milliarder

Fra cockpiten styrer pilotene William McDowell fra USA og Viktor Lukacs fra Ungarn lasten mot Gardermoen i 830 kilometer i timen.

- En gang fløy vi seks milliarder dollar i kontanter inn i Irak. De var fordelt på 11 paller med 100-dollarsedler, husker amerikaneren.

- Vi spøkte med at vi kunne la irakerne beholde det puslete 300-millioner dollar-flyet. Så kunne vi få pallene i stedet, humrer han.

- Første turen jeg fløy til Irak, var med 100.000 liter fruktjuice. Det var ikke fullt så spennende, sier Brørby.

Spleiselag

TUNGE TAK: I ti år har utstyret blitt brukt av norske soldater i Afghanistan. Nå skal det hjem igjen. Ved hjelp av Håvard Brørby fra Norge, Arno Haan fra Nederland - og kolleger og transportfly lønnet og betalt av Norge og 11 andre land. Foto: RUNE THOMAS EGE
TUNGE TAK: I ti år har utstyret blitt brukt av norske soldater i Afghanistan. Nå skal det hjem igjen. Ved hjelp av Håvard Brørby fra Norge, Arno Haan fra Nederland - og kolleger og transportfly lønnet og betalt av Norge og 11 andre land. Foto: RUNE THOMAS EGE

Ideen bak Heavy Airlift Wing er like enkel som den er logisk: Små land har hverken pengene eller behovet for tunge, militære transportfly hver for seg.

Derfor samlet NATO-landene Norge, Bulgaria, Estland, Ungarn, Litauen, Nederland, Polen, Romania, Slovenia og USA seg i et spleiselag sammen med Sverige og Finland.

I 2009 fløy de tre C-17-flyene de første oppdragene fra Papa Air Base i Ungarn. Norges bidrag gjør at Forsvaret disponer 400 av skvadronens 3500 årlige flytimer.

- Vi kan ta med oss tre ganger så mye last som et Hercules-fly, og kommer oss frem tre ganger så raskt. Vi kan fly både opp og ned til Afghanistan i løpet av en dag, sier den norske skvadronsjefen.

Eller som en av pilotene forklarer:

- Du kan nesten fly så langt du vil, så lenge du tanker i lufta. Min lengste flytur er 19 timer i strekk.

- Der det skjer, når det skjer

Det gjør flyene til et uvurderlig verktøy i krig og katastrofer:

Da det polske presidentflyet styrtet i Smolensk i 2010, var det de norske soldatene og kollegene som fløy kistene hjem. Under jordskjelvet i Haiti var de et av de første flyene som landet med nødhjelp. Slik var det også under flommen i Pakistan.

- Det som er bra med denne enheten. Vi er først inne der det skjer når det skjer. Vi har en god blanding av amerikanske og europeiske regler, kulturer og oppdrag, sier den amerikanske piloten.

VERDENSVANT: C-17-flyet er bygget i USA, stasjonert i Ungarn, eies av Norge og 11 andre land - og flys over hele verden. Foto: RUNE THOMAS EGE
VERDENSVANT: C-17-flyet er bygget i USA, stasjonert i Ungarn, eies av Norge og 11 andre land - og flys over hele verden. Foto: RUNE THOMAS EGE

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer