Hovedinnhold

Ny studie viser hvorfor barn blir avvist og mobbet

(VG Nett) Forskningen peker på ulike faktorer i et barns atferd som kan føre til sosial avvisning.

Denne saken handler om:

Barn som blir mobbet og avvist av jevnaldrende er mer utsatt i forhold til å få problemer senere i livet, har tidligere studier vist. Nå peker ny forskning på ulike faktorer som omfatter et barns manglende evne til å plukke opp og svare på nonverbale signaler fra sine venner.

- Et undervurdert helseproblem

I USA opplever 10 til 13 prosent av skolebarna en eller annen form for avvisning fra deres jevnaldrende. I tillegg til å forårsake psykiske problemer, kan mobbing og sosial isolasjon øke sannsynligheten for at et barn får dårlige karakterer, dropper ut av skolen eller utvikler rusproblemer, hevder forskerne.

- Dette er virkelig et undervurdert folkehelseproblem, sier leder for forskningen, Clark McKown ved Rush Neurobehavioral Center i Chicago.

Som fremmede i eget land

Richard Lavoie, som er ekspert på barns sosiale atferd, mener de sosiale ferdighetene barna får på lekeplassen eller andre steder kan brukes senere i livet. Ustrukturert leketid - det vil si når barn samhandler uten veiledning av en voksen person - er når barna eksperimenterer mest med hvilke typer de vil være som voksne.

- Det fremste behovet et menneske har er å bli likt av andre. Men våre barn er som fremmede i deres eget land. De forstår ikke de grunnleggende reglene for å overleve i samfunnet og de feilene de gjør er vanligvis utilsiktet, sier Lavoie til LiveScience.

Skjult mobbing

Også universitetslektor ved senter for adferdsforskning (UIS), Gaute Auestad, kan bekrefte at det er helt naturlig at en faller utenfor når en ikke klarer å lese signalene andre sender ut.

- Det oppstår på denne måten problemer i det sosiale samspillet. Av den grunn kan det også bli lett å se seg ut vedkommende som et mobbeoffer. Man oppnår en type makt over personen som da ikke har noen å støtte seg til, sier Auestad til VG Nett.

Et godt samspill er ifølge han avhengig av at en kan «lese» og forstå hverandre.

Vanskelig å se

Det største problemet med nonverbal mobbing er at de voksne ikke ser det.

- Vi vet at det foregår mye skjult mobbing i skolen, hvor mobberne bruker nonverbale signaler bevisst. Poenget er at den det går ut over ser det og forstår det. Samtidig er det vanskelig for de voksne å oppdage det, og det er dette som er sentralt i den skjulte mobbingen, sier Auestad.

I slike situasjoner mener lektoren at de voksne må bli mye flinkere til å observere kvaliteten i det sosiale samspillet.

Ond sirkel

Når barn har problemer med å sosialisere seg, havner de i en ond sirkel. Et skydd barn har ikke de samme mulighetene til å praktisere sosiale ferdigheter, mens de populære barna er opptatt av å perfeksjonere deres, hevder Richard Lavoie.

- Bare ved å ha én eller to venner så kan det være nok til å gi barnet den sosiale praksisen han eller hun trenger, sa han.

Han peker på at både foreldre, lærere og andre voksne i et barns liv kan være med på å hjelpe. I stedet for å reagere med sinne eller forlegenhet til et barn som naivt spør tante Mindy om hennes nye frisyre var en feiltakelse, bør foreldrene lære barnet sosiale ferdigheter med samme tone som de bruker i alle læringssituasjoner. Hvis det presenteres som en læringsmulighet snarere enn en straff, setter barna vanligvis pris på leksjonen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Utenriks

Se neste 5 fra Utenriks