Hovedinnhold

Så vanvittig er gigantflyet - se grafikken

**Verdens største fly kommer til Oslo torsdag - følg landingen på VGTV
 **AN-225 har 240 verdensrekorder - kan frakte en norsk småby

Grafikk: TOM BYERMOEN, VG
Et helt passasjerfly, en halv million pizza Grandiosa eller container på container med hemmelig militært utstyr. AN-225 sluker gigantiske mengder last, har satt 240 verdensrekorder – og setter alle andre fly i skyggen.

Denne saken handler om:

En gang var det Sovjetunionens stolthet. Nå frakter det hemmelig militært utstyr for det norske Forsvaret.

19. juni vil bli stående som en historisk dag for norske flynerder. Da lander Antonov AN-225 «Mriya» – verdens aller største fly – for første gang i Norge.

- Det vil bli en morsom begivenhet, sier medierådgiver Lasse André Vangstein ved Oslo lufthavn til VG.

I den enorme buken er det største enkeltflyttelasset med militært utstyr som så langt har tatt luftveien hjem fra det stadig mindre norske bidraget i Afghanistan.

- Det er en pansret MAN-lastebil, en pansret Scania, en stor containerlaster og ti 20-fotscontainere med gradert utstyr, sier Therese Espeland, informasjons rådgiver i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) til VG.

<p>MITT FLY ER LASTET MED..: Her rulles containere med gradert norsk utstyr om bord i verdens største fly i Mazar-e Sharif i Afghanistan onsdag. Som du ser: Containerne går inn på tvers.<br/></p>

MITT FLY ER LASTET MED..: Her rulles containere med gradert norsk utstyr om bord i verdens største fly i Mazar-e Sharif i Afghanistan onsdag. Som du ser: Containerne går inn på tvers.

Foto: Aleksander Hage, Forsvaret

Etter det VG kjenner til, består de hemmeligstemplede containerne stort sett av ulikt sambandsutstyr.

Det er utstyr som har gjort at norske soldater i Nord-Afghanistan har kunnet holde kontakt med hverandre – og ikke minst kunnet kommunisere trygt med avdelingene i Norge uten fare for å bli avlyttet.

Aggregater og flere soldater som skal vokte den hemmelige lasten er også om bord i det ukrainskbygde kjempeflyet.

- Det er sensitivt materiell, derfor kan vi ikke gå nærmere inn på det, sier Espeland.

SE STORE BILDER AV STORT FLY: Her ruller den norske lasten inn i gigantflyet i Afghanistan

Men hva betyr det egentlig å være «verdens største»? Vi som er litt over snittet interesserte i fly, vet det. Men dimensjonene er så enorme at det nesten er umulig å forestille seg. For å gi deg et inntrykk, har VG laget disse grafikkene.

Les, se - og la deg imponere:

LASTEN


AN-225 er på ingen måter som andre fly. Rampen som vanligvis finnes bak i lastefly er fjernet for å spare plass og vekt. I stedet «kneler» gigantflyet ved hjelp av spesialdesignede nesehjul. Så rulles lasten inn gjennom fronten av flyet, som åpnes opp nesten som baugporten på en ferge.

Ifølge produsenten kan 50 biler rulles inn i det 44 meter lange lasterommet, som totalt kan sluke 1300 kubikkmeter – eller 250 tonn – med last.

Hvis vi leker litt med tallene, betyr det at:

**Det er plass til nesten 430.000 Grandiosa frossenpizza.

**Nesten 11.000 kofferter på 23 kilo, som er maksgrensen hos de fleste flyselskap. Det betyr at dersom hele Egersunds befolkning skulle finne på å dra på ferie samtidig og ta med seg én koffert hver, tar AN-225-flyet frakte all bagasjen på en gang.

**At lasterommet kan sluke en hel Boeing 737, hvis vingene og halen tas av.

Over det gigantiske lasterommet finnes også to ulike kabiner: En rett bak cockpit som har hvilerom og salong for mannskapet, og en adskilt passasjerkabin litt lengre bak.

VINGESPENNET


Som du ser på grafikken over, har Boeing 737-flyene – som blant annet SAS, Norwegian og Ryanair flyr på de fleste av sine ruter – lite å stille opp med mot flygiganten.

Vingespennet på over 88 meter er dobbelt så stort som verdens mest brukte passasjerfly. Og som du ser: De norske jagerflyene F-16 blir nærmest som en mygg å regne sammenlignet med den ukrainske giganten.


Her ser du også at halen er delt i to. Årsaken er at flyet dermed kan laste opp til 200 tonn på taket, hvis lasten skulle være for stor for lasterommet. Opprinnelig ble flyet bygget nettopp for å frakte last – nærmere bestemt de sovjetiske romfergene Buran – på taket.

DE TØRRE TALLENE

<p>ENORMT: Her gjøres de siste forberedelsene før verdens største fly skal ta turen til Norge. I Mazar-e Sharif ble AN-225-giganten lastet med norsk militært utstyr.<br/></p>

ENORMT: Her gjøres de siste forberedelsene før verdens største fly skal ta turen til Norge. I Mazar-e Sharif ble AN-225-giganten lastet med norsk militært utstyr.

Foto: Aleksander Hage, Forsvaret

Jomfrutur: Desember 1988

Modernisert: 2001 og 2009 (siste gang med forventet levetidsforlengelse på 25 år)

Marsjfart: 850 km/t

Marsjhøyde: 12.000 meter

Rekkevidde: 4000 km (med 200 tonn last)

Minimum rullebane: 3000 m

Motorer: 6 Ivchenko Progress D-18T

Mannskap: 6

Antall hjul: 32

Antall bygget: 1 (et fly nummer to er påbegynt, men aldri ferdigstilt)

Ifølge produsenten Antonov kan AN-225 smykke seg med ikke mindre enn 240 verdensrekorder.

An-225 Mriya (betyr «Drøm» på ukrainsk) ble utviklet og bygget av Antonov. Historiens største fly er en forsterket versjon av transportflyet An-124 – med høyere lasteevne, større vinger og flere motorer.

Etter at det sovjetiske romfergeprogrammet ble lagt på is for godt, ble AN-225 overtatt av et frakteflyselskap som er eid av flyprodusenten Antonov. Nå flyr det verden rundt på tunge oppdrag - med alt fra nødhjelp og militært utstyr til vindmøller og flymotorer.

PS! Har du lyst å ta rekordflyet nærmere i øyensyn? Det lander etter planen på den vestre rullebanen på Gardermoen torsdag klokken 10.26. VG følger også det historiske flybesøket hele torsdag!

INTERAKTIV GRAFIKK:Slik flytter Norge hjem fra Afghanistan


Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Utenriks

Se neste 5 fra Utenriks