Hovedinnhold

Kina sensurerte nyheter om flom

Kommunistpartiet skal ha gitt ordre om at nyhetene om flomkatastrofen i Kina forrige uke måtte vinkles positivt

VG følger

.
I ettertid er det klart at kinesiske myndigheter sensurerte nyhetene kraftig. Nettstedet China Digital Times avslører nå direktivet som ble sendt ut fra det kinesiske kommunistpartiets propagandaavdeling.

- Reduser omfanget av reportasjene om flommen i Beijing. Insister på positiv rapportering. Lag ingen kritiske reportasjer eller kommentarer, lød ordren som alle medier fikk. China Digital Times har sitt hovedkvarter i San Francisco i USA.

Det voldsomme regnet er det verste som er registrert siden 1951. Det ble først meldt om 37 omkomne. Etter flere dager ble tallet offisielt øket til 77.

Beijings politisjef Fu Zhenghua advarte alle som brukte internett til å klage.

- Fra i dag vil vi slå hardt ned på alle som bruker internett til å skape eller viderebringer politiske rykter og angripe kommunistpartiet, statens ledere og systemet, sa han ifølge avisen Beijing Tidende.

Et brudefølge ble rammet av den voldsomme flommen. Det var da de kjørte over en elv i Shadong kollapset plutselig broen - og dermed falt de to bilene ti meter ned i den strie elva.