Hovedinnhold

Her flyr Russlands nye superfly langs norskekysten

**NATO advarer mot russiske fly-provokasjoner
**Flekser høyteknologi-muskler i nordområdene

<p>NY RUSSER: Dette var synet som møtte de norske pilotene utenfor kysten av Finnmark i slutten av oktober: Splitter nye SU-34 Fullback jagerfly, det aller nyeste og mest avanserte våpenet i det russiske luftforsvaret.<br/></p>

NY RUSSER: Dette var synet som møtte de norske pilotene utenfor kysten av Finnmark i slutten av oktober: Splitter nye SU-34 Fullback jagerfly, det aller nyeste og mest avanserte våpenet i det russiske luftforsvaret.

Foto: NATO QRA Bodø, Forsvaret
Dette er bilder du aldri har sett før: Splitter nye russiske SU-34 Fullback jagerfly utenfor kysten av Norge.

Denne saken handler om:

De er tatt utenfor kysten av Finnmark 29. oktober, og nærbildene av det russiske luftforsvarets nye stolthet har ikke blitt offentliggjort før VG fikk tilgang til dem i dag.

– Flytypen har vært observert og identifisert av andre NATO-land andre steder tidligere. Men vi har aldri sett dem i nordområdene og utenfor kysten av Norge før, sier Brynjar Stordal, pressevakt i Forsvarets operative hovedkvarter, til VG.

De svært avanserte jagerbomberne er de nyeste i det stadig mer robuste russiske luftforsvaret, og er bygget for å kunne bære atomvåpen.

SU-34-flyene har vært i testfase, og de første ble ikke satt inn i aktiv tjeneste for luftforsvaret før juni i år.

På et av bildene tatt av de norske pilotene kan en se et norsk F-16-fly som følger SU-34-flyet rett utenfor norsk luftrom. Det russiske flyet har det som ser ut som utvendige tanker for ekstra drivstoff. Under vingene er det våpen – trolig til bruk i luft- til luftkamper.

Det norske flyet på bildene er at av jagerflyene som står på døgnberedskap for å avskjære og identifisere nærgående russiske jagerfly.

Artikkelen fortsetter under bildet

<p>UNDER OPPSIKT: Et norsk F-16 (til høyre) får nærkontakt med russisk Su-34 Fullback for aller første gang. Det er også første gang SU-34 er i nordområdene.<br/></p>

UNDER OPPSIKT: Et norsk F-16 (til høyre) får nærkontakt med russisk Su-34 Fullback for aller første gang. Det er også første gang SU-34 er i nordområdene.

Foto: NATO QRA Bodø, Forsvaret

Og selv om den russiske flyaktiviteten langs kysten av Norge har vært relativt stabil i flere år, er det én vesentlig forskjell:

De russiske flyene blir stadig nyere og stadig mer avanserte.

– Det er en utskiftning og fornying av russisk materiell og kapasiteter på alle områder, både på land, på sjøen og i luften. Det er dette et tydelig eksempel på, sier Stordal.

Nesten-krasj med SAS-fly

I dag la den London-baserte tankesmien European Leadership Network frem en rapport som viser hvordan det russiske forsvaret opptrer langt mer aggressivt i år sammenlignet med tidligere år.

Rapporten lister opp 40 alvorlige hendelser, flere av dem i de norske nærområdene. Blant hendelsene er ubåtjakten i den svenskeskjærgården, og de dramatiske minuttene da et russisk overvåkningsfly bare var 90 meter fra et SAS-fly over Malmö, på vei fra København til Roma.

Også de russiske flyene som fløy langs norskekysten om ettermiddagen 29. oktober nevnes i rapporten. De norske jagerflyene oppdaget raskt de fire TU-95 Bear H bombeflyene og IL-78 tankflyene som fulgte dem.

Svingte av utenfor Finnmark

Men at de norske pilotene for første gang fikk nærkontakt med de splitter nye russiske SU-34-jagerflyene – og at de i det hele tatt var en del av den store formasjonen – har ikke vært kjent før.

– Det var til sammen ti fly da de la ut fra basen på Kolahalvøya. Eskorteflyene, de to SU-34-ene, snudde nord av norsk luftrom utenfor kysten av Finnmark, sier Stordal til VG.

Flere av flyene fortsatte langs norskekysten, tett fulgt av norske F-16. I internasjonalt luftrom et sted utenfor Sør-Norge tok britiske Typhoon-jagerfly over eskortejobben, før F-16-fly fra det portugisiske luftforsvaret fulgte Bear-bomberne på siste rest av reisen.

De russiske bombeflyene snudde nemlig ikke før de var utenfor kysten av Portugal.

– Vi vet at russerne har kapasitet til å fly så langt. Men det er svært sjelden at de flyr så langt sør som dette, sier Stordal til VG.

De to dagene i slutten oktober måtte NATO-fly på vingene for å avskjære og identifisere russiske jager- og bombefly en rekke ganger. Antallet var så stort at NATO sendte ut en egen pressemelding der de betegnet det som «usedvanlig høyt aktivitetsnivå i europeisk luftrom».

- Etter dette har aktiviteten gått tilbake til mer normalt nivå. Vi har ikke opplevd så store formasjoner som den dagen de siste ukene, sier Stordal til VG.

Skylder på «russofobi»

Russlands annektering av Krim og den svært aktive innblandingen i konflikten i Øst-Ukraina har skapt bekymring for hva som er Vladimir Putins egentlige ambisjoner i flere vestlige land.

Det gjorde også uttalelsene president Vladimir Putins personlige utsending Sergej Markov kom med til svenske medier tirsdag..

Men helt andre steder enn i Sverige:

– Dere i Sverige trenger ikke være redde. Latvia og Estland har derimot grunn til å være redde. Om det blir en stor krig, er det mulig at det ikke blir noe igjen av disse landene, sier Markov til SVT.

Han har tidligere uttalt at Finland er et av de mest russofobiske landene i Europa. Også denne gangen skylder han den økte spenningen mellom Russland og vestlige land på det han kaller russofobi.

– Problemet er russofobien hos den ledende eliten i vest. Russosfobi er rasisme mot russere. Få deres land til å slutte å være russofober, for da kommer det til å bli så mye lettere for dere å leve, sier Markov.

Les også:Her bygges Norges nye kampfly (krever abb.).



Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene