Hovedinnhold

Passasjer: - Alle forholdt seg rolige

DRAMATISK: SAS-flyet tok fyr etter den dramatiske nødlandingen. Foto: AP
DRAMATISK: SAS-flyet tok fyr etter den dramatiske nødlandingen. Foto: AP
(VG Nett) Det skal ikke ha brutt ut panikk blant de 69 passasjerene på SAS-flyet som begynte å brenne etter en nødlanding på Aalborg Lufthavn i går.

VG følger

Det forteller en politimann som var blant passasjerene på SAS-flyet - av typen Dash 8 Q400 - som måtte foreta en nødlanding på flyplassen i Aalborg ved 16-tiden i går ettermiddag.

Slik beskriver han den dramatiske nødlandingen:

- Det føltes som en alminnelig landing. Men etter et par sekunder krenger flyet over. Det var mye bråk, og jeg kunne umiddelbart se gnister, sier politimannen til politiken.dk.

Han forteller at de 68 andre passasjerene forholdt seg forholdsvis rolig etter at flyet begynte å brenne.

- Det var ingen som oppførte seg egoistisk, eller noen som prøvde å krabbe over setene. Jeg titter meg tilbake og ser fullt av røyk, og ropte: «nå skal vi ut», sier politimannen.

SLUKKES: Brannen i flyet ble slukket raskt av brannmannskaper. Foto: René Schütze
SLUKKES: Brannen i flyet ble slukket raskt av brannmannskaper. Foto: René Schütze

Trente på nødprosedyrer

Ingen av passasjerene ble alvorlig skadet i nødlandingen, men noen av kan ha fått nakkeslengskader. I tillegg har enkelte pådratt seg noen kuttskader.

Tomotors flyet hadde 69 passasjerer og fire besetningsmedlemmer om bord og gikk i rute mellom København og Aalborg. SAS har bekreftet at det ikke var nordmenn blant passasjerene.

Flyet sirklet over flyplassen i en times tid, og piloten rakk å kvitte seg med en del drivstoff før det ble tatt en beslutning om å gjennomføre en såkalt beredskapslanding.

I løpet av den nervepirrende timen mens flyet sirklet over Aalborg, trente besetningsmedlemmer nødprosedyrer med passasjerene.

LANDINGSHJUL: På TV-bildene fra nødlandingen ser man at flyets landingshjul brøt sammen under landingen. Foto: Reuters
LANDINGSHJUL: På TV-bildene fra nødlandingen ser man at flyets landingshjul brøt sammen under landingen. Foto: Reuters

- Det var nervepirrende å henge over Aalborg en time, og vente på å lande med et deffekt understell. Da vi hang der oppe, overveide jeg om vi ville komme sikkert ned. Jeg fikk litt svette håndflater, men jeg tenkte at det ville gå, sier en politimannen.

Flere feil

SAS har flere ganger tidligere hatt problemer med propellflyet Dash 8-Q400. I fjor var en maskin av denne typen nær ved å styrte i Sverige på grunn av en feil i den ene motoren.

De mange problemene med flytypen har fått den svenske havarikommisjonen til å slå fast at den har «lav teknisk regularitet». Kommisjonen skrev i sin rapport etter nestenulykken i Kalmar at SASs piloter har vært mentalt forberedt på problemer når de fløy Q400.

Selskapet har til sammen 24 fly av denne typen. Ingen flys av SAS Norge, men andre deler av konsernet flyr med Dash 8 i Norge. Blant annet brukes flytypen fra flere norske byer til København og Stockholm.

Fortsatt på rullebanen

Flyet står mandag morgen fortsatt på hovedlandingsbanen på Aalborg lufthavn. Ifølge mannskaper som arbeider med å flytte det skadede flyet vil det trolig ta litt tid før flyet blir flyttet.

- Flykroppen skal nå stabiliseres slik at flyet kan løftes bort uten ytterligere skader. Vi regner med at flyet blir løftet bort i løpet av dagen, sier beredskapsinspektør Peter Reinau fra Beredskapssenteret i Aalborg til berlingske.dk.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer