Astrofysikeren Stephen Hawking på sykehus

KJENDIS-FYSIKER: Astrofysikeren Stephen Hawking er bundet til rullestolen. Foto: Reuters
(VG Nett / NTB) Astrofysikeren Stephen Hawking, en av verdens fremste fysikere, er i all hast brakt til sykehus, opplyser universitetet i Cambridge i en uttalelse.

Den 67 år gamle Hawking, som er bundet til rullestolen og nesten fullstendig lammet, ble brakt til sykehus i Cambridge, der han underviser i anvendt matematikk.

- Professor Hawking er veldig syk, sier Gregory Hayman fra Universitetet i Cambridge ifølge Associated Press.

- Han gjennomgår nå medisinske undersøkelser. Han har følt seg dårlig de siste to ukene.

67-åringen vant internasjonal prestisje for sitt arbeid med svarte hull, et av universets store mysterier. Han har forblitt aktiv selv om han er alvorlig lammet og knapt kan bevege kroppen.

«Teorien om alt»

Hawkings største bragd var «teorien om alt», som løste motsetningen mellom Albert Einsteins relativitetsteori, som beskriver tyngdekraften og teorien om kvantefysikk, som handler om subatomiske partikler, altså partikler som er enda mindre enn de bitte små atomene.

«En fullstendig, konsistent og forent teori er bare det første skrittet, vårt endelige mål er en fullstendig forståelse av det som skjer rundt oss og vår egen eksistens», skrev kjendis-fysikeren i sin bestsellende bok, «A brief history of time», publisert i 1988.

I den mer populærvitenskaplige oppfølgere «The Universe in a Nutshell», publisert i 2001 tok han opp ting som supertyngdekraft, nakne singulærpunkter og muligheten av et universitet med 11 dimensjoner.

-Professor Hawking er en fremragende kollega. Vi håper han snart vil være blant oss igjen, sier Peter Haynes fra Institutt for Anvendt matematikk og teoretisk fysikk på universitetet i Cambridge.

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering