Hovedinnhold

Unge, muslimske kvinner nekter å tie!

MINOTENK: Kronikkforfatter Linda Alzaghari (til høyre) er daglig leder i Minotenk. Her sammen med Navjout Sandhu, som er styreleder. Foto: Samaria Iqbal
MINOTENK: Kronikkforfatter Linda Alzaghari (til høyre) er daglig leder i Minotenk. Her sammen med Navjout Sandhu, som er styreleder. Foto: Samaria Iqbal

Delta i debatten?

Send ditt innlegg til debatt@vg.no

eller

SMS med kodeord sidet til 2200


Kronikk av Linda Alzaghari, Daglig leder  Minotenk 

Ellen Reiss, forfatteren av boken «Søstre» som utgis i disse dager, hever en moraliserende pekefinger i sin analyse av unge, muslimske kvinners frihetskår i Norge. Muslimske kvinner lever med streng sosial kontroll, hevder hun - til tross for at hennes egen bok er en viktig dokumentasjon på det stikk motsatte - muslimske kvinner i Norge lar seg ikke plukke på nesen.

LES OGSÅ:  Kronikk: Unge, muslimske kvinner må tie

Bare det faktum at helt vanlige muslimske kvinner, som verken har politikerambisjoner eller noen annen grunn til frivillig å legge seg lagelig til hugg for offentlighetens klamme hender orker å ta den belastningen det er å blotte sine privatliv, sine innerste tanker og meninger om intime spørsmål - om eksistensielle spørsmål - om sine nærmeste - ja om alt det de fleste av oss foretrekker å holde privat - vitner jo om at viljen til å motsette seg dette offerstempelet som også Reiss langt på vei er med på å opprettholde, er usannsynlig sterk.

Reiss etterlyser åpen konfrontasjon - de utallige opprørene hun selv dokumenterer er ikke godt nok når det kommer til muslimer.
Hvis ikke konfrontasjonene foregår i tabloidavisene eller debattprogrammer i beste sendetid, er det ikke godt nok. Hvorfor dette behovet for å fråtse i og dirigere muslimske kvinners privatliv?

Både denne boken og Utilslørt-boken som kom ut i fjor viser med all tydelighet at den oppvoksende generasjon med muslimske kvinner har godt grep om sin egen frihet. De velger sin egen vei i livet og tør å stå imot både storsamfunnet forventning om konformitet og stakkarsliggjøring, og også sine egne miljøers ideer om ære og dydighet.

Det er vanlig å snakke om kjærlighet som en trussel, hevder Reiss. I løpet av mitt 15 måneders feltarbeid blant unge muslimer i forbindelse med min masteroppgave om samlivspraksiser blant muslimer i en norsk kontekst erfarte jeg det stikk motsatte.

Kjærlighet var et ideal alle var enige om - og representerte ingen motsetning til at familien var involvert i ekteskapsinngåelse. Ja, det er fortsatt mange i foreldregenerasjonen som helst ser at deres barn gifter seg innen kasten eller klanen, men de unge er standhaftige når det kommer til å få gjennom sine egne valg. Det at det blir rapportert om stadig flere tvangsekteskap er nettopp et tegn på at de unge nekter å inngå kompromisser når det gjelder egen frihet.

Homofili er vanskelig - som det fortsatt er på bygda i Norge. Men her mener jeg unge muslimske kvinner er betraktelig mer tolerante enn muslimske menn. Det samme gjelder holdningene til ekstremisme - det er hovedsakelig et mannsdominert fenomen.
Førstkommende søndag inviterer Minotenk til dialogmøte på Litteraturhuset med utgangspunkt i boken «Søstre». Flere av bidragsyterne i boken kommer, forfatteren selv og profilerte samfunnsdebattanter som Bushra Ishaq, Louiza Louhibi, Amal Aden, Lena Larsen, Mahmona Khan, Kaltham Alexander Lie og Abid Raja stiller til debatt.

Der spør vi blant annet hvilken rolle muslimske kvinner kan spille i kampen mot ekstremisme, og om tiden er moden for endelig å legge bak oss spørsmål om kvinners klesdrakt. Vi håper vi lykkes i å dra debatten et hakk videre - for unge, muslimske kvinner er grundig lei av både de som vil redde og de som vil kneble!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer