Hovedinnhold

Det får være grenser for makt

Hjemme hos bloggeren Sophie Elise Isachsen. Foto: HELGE MIKALSEN, VG
Hjemme hos bloggeren Sophie Elise Isachsen. Foto: HELGE MIKALSEN, VG Foto: Helge Mikalsen, VG
Jeg nekter å gå med på at bloggeren Sophie Elise Isachsen har særlig mye makt. Selv om hun, dessverre, er et forbilde for mange unge.

Denne saken handler om:

Delta i debatten?

Send ditt innlegg til debatt@vg.no

eller

SMS med kodeord sidet til 2200

ESPEN OTTOSEN, Informasjonsleder i NLM, teolog og filosof

Altfor mye spalteplass har allerede blitt brukt til å kommentere at Sophie Elise Isachsen nå skal være Norges mest populære blogger – og at hun viste frem puppen sin på en eller annen prisutdeling nylig. (Men det er fristende å påpeke hvor himmelropende ulogisk det er å først fylle en pupp med silikon for så å hevde at kroppsfokuset er for stort).

Men jeg har ikke tenkt å diskutere hva Sophie Elise gjør som blogger – eller blotter. Derimot vil jeg problematisere at hun har mye makt. Jeg håper inderlig at det er galt. Hvis ikke lever vi i et samfunn i sterkt forfall.

Ti menn først

<p>Espen Ottosen.</p>

Espen Ottosen.

Utallige medier har de siste ukene fortalt at nettavisen Medier 24 rett før jul kåret Sophie Elise Isachsen til Norges mektigste kvinne i medieindustrien. Altfor få har påpekt at hun hadde ti menn foran seg på lista.

Mannen helt øverst var Rolv Erik Ryssdal. De færreste vet antagelig hvem han er. De kan være et demokratisk problem hvis kåringen er noenlunde korrekt. Ryssdal er konsernsjef i Schibsted og har utvilsomt mye makt. Dessverre virker han til å være uinteressant for nettaviser som jakter på klikk.

Sophie Elise derimot genererer klikk. Særlig hvis hun snakker om – eller viser frem – kroppen sin. Jeg sjokkeres selvsagt ikke over mekanismen. Kvinnelig nakenhet selger. Mediene er og blir mer opptatt av kvinnebryster enn av mannlige brystvorter. Visste ikke Sophie Elise det før hun viste frem puppen, vet hun det nå. Hver eneste dag viser norske medier at «Free the nipple»-bevegelsen sloss mot vindmøller. Det går ikke an å vedta at pupper ikke trenger å ha noen seksuell appell.

Til stede overalt

Min kritikk er imidlertid ikke rettet mot Sophie Elise som sådan. Hun har funnet en forretningsmodell som åpenbart fungerer. Jeg har derimot store problemer med å forstå hvorfor hun fyller så mange flater i så mange medier.

Nylig dukket hun opp i en stor reportasje i Dagsrevyen. A-magasinet har akkurat brukt både forsiden sin og syv sider på bloggfenomenet – og hevder at hun er blitt en viktig samfunnsdebattant. Selv Vårt Land fant det naturlig å skrive en seriøs kommentar om Sophie Elises rolle i samfunnsdebatten dagen etter den omtalte puppe-blottingen.

Det kan godt hende at Sophie Elise iblant skriver om viktige ting eller tenker noe klokt. Men noe er galt hvis vi konkluderer med at denne 21-åringen har en viktig rolle i samfunnsdebatten. Jeg mener medier som ikke er særlig opptatt av kjendisnyheter bør bry seg om helt andre temaer.

Treffer mest tenåringer

Å måle mediemakt er ikke enkelt. Selvsagt har Sophie Elise en påvirkningskraft på de 70.000 personene som visstnok leser bloggen hennes daglig. Men bør vi ikke vektlegge at de fleste antagelig er tenåringer?

Skal du påvirke samfunnet vårt, må du treffe dem som virkelig har makt – politikere på Stortinget, næringslivstopper, lobbyister og ledende akademikere. Lite tyder på disse personene er spesielt opptatt av hva Sophie Elise måtte mene. Eneste unntak er de næringslivslederne som satser på å tjene penger på fjortisenes forbruk.

Selv gikk jeg inn på bloggen hennes for første gang da jeg begynte å skrive denne artikkelen. Absolutt ingenting var interessant for en mann i 40-årene. Det aller meste handlet om sminke, klær, vesker, kropp og frisyre. Jeg forstår at Sophie Elise har blitt utsatt for hets og trakassering, og jeg ønsker ikke å tråkke på ei ung jente. Men det må være lov å påpeke at hun – i den store sammenheng – stort sett oppholder seg med mindre viktige temaer.

Påvirket ikke salget

Det vakte en viss allmenn interesse at Sophie Elise forrige påske raste mot at sjokoladeeggene til Freia inneholdt palmeolje. Antagelig fulgte også sjokoladesjefene med på hennes engasjement.

Så kom salgstallene. De viste at omtrent like mange slike påskeegg ble solgt i 2015 som tidligere år.

Jeg synes det er fint. Ikke fordi jeg er glad i palmeolje. Det kan godt hende at det er en nobel sak å arbeide for reduksjon av dette produktet. Men det er fint at det er begrenset hvor mye makt en 21-åring som først og fremst skriver om kroppsfikserte temaer for fjortiser har.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Meninger

Se neste 5 fra Meninger