Hovedinnhold

Miljøtiltak - det er el-sykkel, det

GIR SUPERKREFTER: Batteri og el-motor på sykkelen gjør den til en miljøvennlig kraftpakke. For avgiftsfritakene på én Tesla, kan staten gi momsfritak på minst 100 el-sykler. Foto: VG
GIR SUPERKREFTER: Batteri og el-motor på sykkelen gjør den til en miljøvennlig kraftpakke. For avgiftsfritakene på én Tesla, kan staten gi momsfritak på minst 100 el-sykler. Foto: VG
El-sykler bør i det minste få momsfritak.

El-bileiere har så mange fordeler at man skulle tro statsapparatet gikk på lystgass da de satt sammen fordelspakken. Ingen bilavgifter, null moms, lav årsavgift, gratis bomring, fri ferdsel i kollektivfeltet, gratis ferger og enkelte steder gratis drivstoff og reserverte parkeringsplasser. Derfor har den amerikanske superbilen Tesla blitt Norges mest solgte bil de siste månedene. En bil med ytelser, og i andre land priser, på nivå med gateracere i Porsche-avdelingen.

Det er vanskelig å mene at ikke sykkel er et enda bedre miljøtiltak enn elbil. Særlig i byene. Og siden politikerne er så glad i el, hva med el-sykkel? Vanlige sykler kan aldri bli en reell utfordrer til bil og kollektivtrafikk. En el-sykkel kan i større grad det.

Det er mange nordmenn som fnyser av el-sykkel. Sykkel skal ha mosjonsaspekt. Det skal være god norsk protestantisk lidelse, svette og tungen som slips forbundet med å sykle til jobben. Med en el-sykkel kan du bytte ut tungen med et vanlig slips. Du kan komme deg på jobb uten å bli svett.

En el-sykkel, for de som ikke har prøvd, er ufattelig gøy å sykle på. Du må tråkke selv, men elmotoren tilsetter ekstra kraft for deg. EU-regler som er implementert i Norge setter grensen ved 0,25 kilowatt på motoren, det vil si om lag en tredjedels hestekraft. Motoren reagerer på sensorer som gjør at den bare virker når du tråkker. I følge loven skal den også kutte når hastigheten blir over 25 km/t. Én ladning av et batteri i mellomprisklassen gir en rekkevidde på rundt 10 mil.

Hvis det skal være et poeng med en el-sykkel må motoren være kraftig nok til å gi et realt bidrag også når det går bratt oppover. Motorkraft kan måles i newtonmeter (nm). Selv om wattstyrken er lik, kan antallet nm variere fra motor til motor. Generelt sier bransjefolk, er det slik at «billigsykler» til under 10.000 kroner, gir deg motorer med 15-20 nm. Dyrere sykler, da snakker vi om prislapper mellom 20.000 og 30.000 kroner, kan gi 40-60 nm. Til sammenligning, en av Norges mest solgte bilmotor, en standard 1,6 liter 105 HK diesel, gir rundt 250 nm på det turtallet der motoren produserer mest kraft. Du kan med andre ord få betydelig kraft av å kombinere apostlenes hester med litt smart teknologi.

El-sykler er dyre. Og særlig hvis du ønsker en sykkel som virkelig gir deg fordelene med batteri og motor, det vil si at den er kraftig nok til at du velger den på vei til jobb eller levere barn med sykkelvogn. For hver Tesla-kjøper staten gir moms- og avgiftsfritak, kunne man gitt momsfritak på minst 100 el-sykler. Da snakker vi miljøtiltak.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Meninger

Se neste 5 fra Meninger