Hovedinnhold

Kronikk: Mitt ståsted

<p><b>AVSTAND FRA EKSTREMISME:</b> – Etter den store demonstrasjonen 25. august mot ekstremistene i den såkalte Islamske staten i Syria og Irak, har det kommet mange påstander og spørsmål til meg om hvor jeg egentlig står. Det har kommet anklager om at jeg egentlig er en ekstremist selv. Dette er ikke riktig, skriver kronikkforfatteren.<br/></p><p/>

AVSTAND FRA EKSTREMISME: – Etter den store demonstrasjonen 25. august mot ekstremistene i den såkalte Islamske staten i Syria og Irak, har det kommet mange påstander og spørsmål til meg om hvor jeg egentlig står. Det har kommet anklager om at jeg egentlig er en ekstremist selv. Dette er ikke riktig, skriver kronikkforfatteren.

Foto: Trond Solberg, VG

Jeg er ingen ekstremist. Jeg er tilhenger av menneskerettigheter og demokrati. Jeg støtter ikke prestestyret i Iran. For meg er urett like ille uansett hvem som står bak.

Denne saken handler om:

Delta i debatten?

Send ditt innlegg til debatt@vg.no

eller

SMS med kodeord sidet til 2200

Faten Mahdi al-Hussaini, vinner av Bergesenprisen 2014.

Etter den store demonstrasjonen 25. august mot de islamistiske ekstremistene i den såkalte Islamske staten i Syria og Irak, har det kommet mange påstander og spørsmål til meg om hvor jeg egentlig står. Det har kommet anklager om at jeg egentlig er en ekstremist selv. Dette er ikke riktig. Fordi jeg nettopp har fått Bergesenprisen 2014, kan dette være en anledning til å tydeliggjøre mitt eget ståsted og mitt verdigrunnlag. Jeg vil gjøre dette ved å svare på en del av de anklager og spørsmål som har kommet.

<p>Faten Mahdi Al-Hussaini.</p>

Faten Mahdi Al-Hussaini.

Foto: Janne Møller-Hansen, VG

1. «Demonstrasjonen var en sjiamuslimsk protest mot sunni-ekstremister, ikke en generell avstandtagen mot islamistisk vold.»

Noen av initiativtagerne til demonstrasjonen er sunnimuslimer, så dette faller på sin egen urimelighet. Jeg er imot ekstremisme uansett om det er sjia- eller sunnimuslimer som står bak. Med prispengene fra Bergesenprisen vil jeg forsøke å forene muslimer og andre. Det er viktig at vi står sammen hvis vi skal ta opp kampen mot IS og andre ekstremister. Da er vi ikke først og fremst muslimer eller kristne, men mennesker.

2. «Faten er en fundamentalistisk islamist, som er tilhenger av religiøst diktatur og hennes forbilde er det brutale styret i Iran.»

Dette er ikke riktig. Jeg er tilhenger av menneskerettigheter og demokrati fordi jeg mener det er dette som best verner om menneskeverdet og sikrer rettferdighet. Derfor er det ingen motsetning mellom min tro og de universelle verdiene vi finner i menneskerettighetene og demokratiet. Derfor er jeg også tilhenger av det norske demokratiet. Jeg mener at det ivaretar muslimers interesser og gir oss de beste muligheter til å praktisere vår religion.

Dette innebærer at jeg heller ikke kan støtte prestestyret i Iran. For meg er urett like ille uansett hvem som står bak.

3. «Fatens moské forkynner hat mot Vesten.»

Jeg er ikke tilknyttet én enkelt moské og kan heller ikke svare for hva moskeer jeg har vært i har forkynt til enhver tid, eller hvilke gjester de har invitert. Særlig ikke når slik forkynnelse og slike gjester ble invitert for mange år siden.

For egen del ønsker jeg å kunne være en del av så mange muslimske miljøer som mulig. Dette er slik jeg ser det, viktig for å kunne bekjempe ekstremisme. En bredest mulig front er viktig hvis vi skal kunne bekjempe ekstremisme og ekstreme tolkninger av islam på en mest mulig effektiv måte.

Det har også kommet påstander om at jeg er tilhenger av brutale sharia-straffer. Det er ikke riktig. Sharia omfatter hele islam og må tolkes. Slik jeg forstår islam og derfor sharia, må vi muslimer finne tolkninger som passer for vår tid.

Dette innebærer at jeg er sterk motstander av dødsstraff for frafall. Det er ingen tvang i religionen. Derfor kan også muslimer velge en annen tro.

Jeg er også mot dødsstraff generelt. Videre er jeg helt mot straffemetoder som amputasjoner og pisking. Kanskje var dette straffer som kunne passe i et samfunn uten moderne politi, rettsvesen og fengsler. I dag skal straffene være humane og hjelpe forbryterne tilbake til samfunnet.

Noen mener at jeg som muslim ikke kan forsvare homofiles rettigheter.

Det er dessverre sant at mange bruker islam til å begrunne og forsvare homofobi, men jeg mener at alle har rett til å elske den de vil og leve deres liv som de vil. Det er slik jeg forstår menneskeverdet og menneskerettighetene.

Nettopp med utgangspunkt i menneskerettighetene, er jeg tilhenger av ytringsfrihet. Derfor er jeg mot straff for blasfemi. Slike straffer hører ikke hjemme i vår tid.

Mange er også opptatt av mitt syn på kvinnens stilling i islam.

Noen mener at fordi jeg bruker hijab kan jeg ikke være for likestilling mellom menn og kvinner, men det er jeg. Likevel må jeg innrømme at det er flere problemstillinger knyttet til en del teologiske spørsmål som jeg ikke har nok kunnskaper om og ikke har fått tenkt godt nok gjennom. Jeg er ingen imam eller lærd. Derfor er jeg usikker på hvordan vi skal forstå mannens såkalte rett til å ha inntil fire koner og hvorfor det er en vanlig oppfatning at kvinner bare skal arve halvparten av det menn gjør.

Jeg ønsker å sette meg bedre inn i slike spørsmål før jeg gir mine endelige svar. Men mitt utgangspunkt er alle menneskers likeverd og at islam kan forstås slik at det grunnleggende menneskeverdet til alle blir respektert. Uansett om de er muslimer eller ikke-muslimer, menn eller kvinner.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Meninger

Se neste 5 fra Meninger