Hovedinnhold

Lyriker og Balkan-kjenner slår tilbake mot Knausgård i Handke-debatten.

Ikke ett ord

<p><b>PLURALISME?</b> – Har ikke Karl Ove Knausgård som Handkes forlegger og hyllingstaler, motsatt seg alle former for pluralisme ved å insistere på at denne prisen <i>skal</i> Handke ha, koste hva det koste vil? Uten ett ord om alle dem som allerede har betalt så altfor dyrt, spør Øyvind Berg. Foto: Thea Roverud Rusten/VG</p>

PLURALISME? – Har ikke Karl Ove Knausgård som Handkes forlegger og hyllingstaler, motsatt seg alle former for pluralisme ved å insistere på at denne prisen skal Handke ha, koste hva det koste vil? Uten ett ord om alle dem som allerede har betalt så altfor dyrt, spør Øyvind Berg. Foto: Thea Roverud Rusten/VG

VG
Hvis Peter Handke var så antifascistisk som Knausgård påstår, hvorfor sto han da i det serbiske parlamentet i april 2013 og talte om det serbiske folk som et offer på Vestens alter; hvorfor uttalte han etterpå i et intervju at ingen har gjennomlidd så mye urettferdighet som det serbiske folk?

Delta i debatten?

Send ditt innlegg til debatt@vg.no

eller

SMS med kodeord sidet til 2200

Øyvind Berg, lyriker, dramatiker, skuespiller og oversetter.

Det var forfriskende å lese Karl Ove Knausgård om ytringsfriheten. Han hadde selvfølgelig helt rett. Peter Handke har ikke sagt eller skrevet noe som strider mot ytringsfriheten. Dette skulle vi alle være enige om. Men i kampens hete kom William Nygaard i skade for å hevde det motsatte, og måtte følgelig bite i seg ordene. Dermed er vi ferdige med den saken, som opptar mesteparten av Knausgårds lange kronikk i VG torsdag.

Alt annet enn entydig

<p>Øyvind Berg.</p>

Øyvind Berg.

Men vi er ikke ferdige med hovedsaken. Peter Handke fikk Ibsenprisen, og ble møtt av en proteststorm. Knausgård syns dette er pinlig. Han skammer seg over debatten, har han uttalt, han syns ikke debatten er Peter Handke og hans litteratur verdig. Denne litteraturen er human og antifascistisk i sitt vesen, mener han, og skriver videre at dette er noe alle vet. Alle som har lest Peter Handke eller intervjuer med ham vite dette, påstår Knausgård.

Jeg har lest mange av Peter Handkes bøker og teaterstykker – og oversatt ett av dem. Bøker og avhandlinger om forfatter og verk har jeg også lest. Jeg har fått med meg en mengde intervjuer. Jo mer jeg leser desto klarere blir det, at det står strid om Peter Handke.

Ingenting i denne mannens virke er entydig. At det skal finnes en kjerne i dette verket som alle vet hva er, og som attpåtil er antifascistisk, det er ikke bare en frekk påstand, det er en løgn.

Hvis Peter Handke var så antifascistisk som Knausgård påstår, hvorfor sto han da i det serbiske parlamentet i april 2013 og talte om det serbiske folk som et offer på Vestens alter; hvorfor uttalte han etterpå i et intervju at ingen har gjennomlidd så mye urettferdighet som det serbiske folk? Hvis han er så antifascistisk i hodet, hvorfor unngår han ikke denne offermytologien, som er en viktig bestanddel i ethvert fascistisk prosjekt?

Ikke et barn som spør

Peter Handke er ingen fascist, men mye av det han har sagt og skrevet om konflikten på Balkan lar seg bruke av ytterliggående krefter. Dette er noe alle vet, og mange betviler Peter Handkes politiske integritet. Mange forsvarer også hans politiske uhyrligheter med forfatterens åpne og spørrende, barnlige grunnholdning: Når han stiller spørsmål ved massakrene i Višegrad, så er det fordi han ser på disse tingene med et barns øyne. Barn spør. De svarer ikke.

Men det er ikke et barn som spør, det er en verdensberømt forfatter, og det er ikke vanskelig å forestille seg hvordan slike spørsmål virker på de etterlatte.

Ingen av dem som forsvarer denne Ibsenprisen ofrer ett ord på disse etterlatte. «Jeg tror demonstrantene bruker sin rett til ikke å sette seg inn i Peter Handkes forfatterskap, og dermed stempler ham, i stedet for å sette seg inn i det universet han har skapt,» sa juryleder Per Boye Hansen. Ja ha. Når du har flyktet fra Miloševićs terror – hvorfor skal du sette deg inn i «det universet» som er skapt av Miloševićs venn? Og som tilfeldigvis, i bilder og ordbruk, likner på noe du kjenner så altfor godt der hjemmefra? Kunne det ikke tenkes at nettopp disse eksjugoslavene vet noe om den konteksten Handkes Balkantekster inngår i? Kanskje de gjenkjenner retorikken?

Det er ikke pinlig at slike spørsmål stilles – det er et tegn på at vi lever i et demokrati. Ibsenprisens jury visste at årets prisvinner er kontroversiell. Peter Handke er en forfattertype som er sjelden i vår tid, fordi han spiller en stor politisk rolle.

På Balkan blir verket hans overskygget av politikeren Peter Handke, og det er hos ham de finner internasjonal støtte, de ultranasjonalistene som igjen har begynt å røre på seg. Ibsenprisen kan lett oppfattes som en legitimering av deres virksomhet, noe juryen må ha vært klar over. I stedet for å trekke seg tilbake under et taushetens slør burde de ha kommet i møte alle oss som protesterte mot dette.

Knausgård bommer

Knausgård skyter hardt, men bommer stort sett på målet. Jeg har aldri karakterisert skuespillet «Immer noch Sturm» som fascistisk eller ultranasjonalistisk, og når slike forvrengninger nå sirkulerer i tyske aviser – der heter det «nazi-propaganda» – må dette skrives på Knausgårds konto for usakligheter.

I sin hyllingstale til prisvinneren sa Knausgård: «Det totalitæres motsats er det unike, det enkeltstående, det singulære.» Men Nord-Korea er unikt, og jeg spør med Preben Jordal, «er det ikke heller slik at dyrkingen av det unike er det totalitæres forutsetning?» Er det ikke pluralisme som er motsetningen til det totalitære?

Og har ikke Ibsenprisens jury, samt Knausgård som Handkes forlegger og hyllingstaler, motsatt seg alle former for pluralisme ved å insistere på at denne prisen skal Handke ha, koste hva det koste vil? Uten ett ord om alle dem som allerede har betalt så altfor dyrt?

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Meninger

Se neste 5 fra Meninger