Hovedinnhold

Forskningsskandalen

Meninger

VG følger

KREFTSYKEHUS: Det er en forsker ved Radiumhospitalet som er avslørt for juks. Foto: MARIA GOSSÉ
KREFTSYKEHUS: Det er en forsker ved Radiumhospitalet som er avslørt for juks. Foto: MARIA GOSSÉ


Det tok en erfaren forsker noen få minutter å se at artikkelen av den internasjonalt anerkjente norske kreftforskeren Jon Sudbø i det medisinske tidsskriftet The Lancet var full av feil og tvilsomme henvisninger. Jukset som nå er avslørt - og innrømmet - vil kanskje komme til å koste kreftforskeren hele hans karriere. Alt hans forskningsarbeid må grundig gjennomgås. Kort oppsummert er det en personlig tragedie.

Samtidig er det en kraftig vekker for det norske forskningsmiljøet. I forskningskretser er publisering av nytt materiale alfa og omega, både i forhold til andre jobber og for finansiering av videre forskning. Det er ikke vanskelig å se fristelsen til å ta snarveier, men det kan selvsagt ikke tolereres.

Første oppgave må være å gjennomgå kontrollrutinene ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet for å finne ut hvordan dette kunne slippe gjennom - og ikke minst hva som må gjøres for å unngå at det gjentar seg. Vi kan ikke la denne saken undergrave tilliten til våre forskere, hverken nasjonalt eller internasjonalt. Det kan få alvorlige konsekvenser for finansieringen av fremtidig norsk forskning.

Da det såkalte Nylenna-utvalget la frem sin rapport «God forskning - bedre helse» i desember 2004, var krav til internkontroll og organisering av medisinsk og helsefaglig forskning innbakt i deres lovutkast. Gårsdagens avsløringer etterlater ingen tvil om at kvalitetssikring og kontrollrutiner bør på plass - ikke bare for å sikre oss mot sporadisk juks, men for å få de beste forskningsresultatene.

Samtidig er det all grunn til å se kritisk på rutinene for kvalitetssikring i medisinske tidsskrifter. The Lancet skal ha bestemt seg for å trykke kreftforskerens oppsiktsvekkende artikkel etter en såkalt «fast track review». Det gir korte frister for faglig etterprøving. The Lancet begynte med denne praksisen allerede i 1997, og stadig flere internasjonale tidsskrifter har fulgt etter.

British Medical Journal er blant de som har advart mot denne utviklingen, senest i en lederartikkel fra desember 2004. Det er en kanskje en snarvei til suksess for opportunistiske forskere og tidsskrifttet selv, men ikke for oss andre.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer