Hovedinnhold

Kjendisenes overdrevne lyst på Farris

<p>BOBLEELSKERE: Caroline Berg Eriksen, John Arne Riise og Tone Damli har til felles at de er tilsynelatende fra seg av begeistring overfor Farris. </p>

BOBLEELSKERE: Caroline Berg Eriksen, John Arne Riise og Tone Damli har til felles at de er tilsynelatende fra seg av begeistring overfor Farris. 

Fotomontasje:, VG
Bloggernes uforbeholdne hyllest til boblevann begynner å ligne en parodi.

Under tittelen «Ny livsstil» forteller fotballproff og blogger John Arne Riise at livsstilen hans har endret seg betraktelig etter at han bestemte seg for å ta en fotballpause. 

<p>KOMMENTERER: VG-journalist Martine Lunder Brenne. Foto: Oleghn</p>

KOMMENTERER: VG-journalist Martine Lunder Brenne. Foto: Oleghn

Derfor skal han nå drikke noe sunnere enn brus. Riise har visstnok alltid vært svak for nettopp brus, men nå har valget altså falt på smaksatt vann – som nevnes med hyperlink til boblevannets Facebook-side seks ganger i løpet av det korte innlegget. Budskapet understrekes med tre bilder av Riise og vannflasken på et svaberg.

«Ikke mye som er bedre enn en kald Farris når man er skikkelig tørst!» skriver Riise – et sitat som for øvrig gjentas i flere av blogginnleggene som reklamerer for den samme drikken.

Følg oss på Instagram ved å trykke her eller legge til @vgmeninger.

Det er forståelig at når bloggere som lever av reklame får titusener for å nevne en merkevare, så gjør de det med positivt fortegn. Men de siste ukenes Farris-hyllest på norske kjendisblogger viser hvor parodisk det kan bli.

Det er på ingen måte nytt at bloggerne er de nye markedsføringskanalene, eller reklameplakatene om du vil. Som et eksempel kan Dagens Næringsliv fortelle at Caroline «Fotballfrue» Berg Eriksen drar inn 50.000 kroner for å fortelle om hvor deilig det er å høre på lydbok. Det er gjerne slik en blogger tjener penger.

Få flere kommentarer og kronikker: Følg VG Meninger på Facebook!

Sånn sett gjorde antageligvis Tone Damli et økonomisk sjakktrekk da hun relanserte bloggen sin i fjor – for å vise «de mindre perfekte sidene av Tones liv». Interessante innblikk bak fasaden har vi ikke fått mange av, men reklameposter – det kommer ukentlig. Rødbetesalat, barnevogner, yoghurt, treningstøy og boblevann – det finnes knapt grenser for hva Damli kan reklamere for. Og når Berg Eriksen tjener 50.000 på ett lydbokinnlegg, kan man bare tenke seg til hva Damli tjener på sine omtaler.

Få også med deg: Anna Rasmussen tjente 2,3 millioner på bloggen i 2015

Damli har på sin side skjenket boblene opp i et vinglass, som om det var en gammel rødvinsårgang hun helte nedpå. Tre bilder og tre avsnitt bruker sangfuglen på å hylle drikken, som beskrives som så god at det er vanskelig å velge en favoritt. Med på boblelaget er selvsagt også blogg-giganten Berg Eriksen, som kan fortelle at hun faktisk har drukket dette vannet mer enn noen gang, nå som hun er gravid igjen. Seks bilder har hun unnet flasken, i ulike positurer.

Les også: Tar opp kampen mot spiseforstyrrelser hos unge jenter

Dette er bare tre av et utall eksempler på glorifiseringen boblevannet har fått den siste tiden. Prislappen Farris betaler for et innlegg er på alt mellom noen tusenlapper til flere titusener. Det hele har bikket over i komedie, og gjøres derfor også narr av i sosiale medier. Én ting er at reklamen ikke virker særlig troverdig.

Det mer alvorlige aspektet, er at vannhyllesten synliggjør et skrikende behov for uavhengige aktører, som ikke er kjøpt og betalt. Forbrukerombudet har gjort en god jobb det siste året med å få bloggere til å merke reklameinnlegg med «annonse», men det betyr ikke at vi ikke lenger har behov for uavhengig og kritisk omtale, enten det er av boblevann eller noe annet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Meninger

Se neste 5 fra Meninger