Hovedinnhold

Frp ønsker kvinnelig taxiselskap i Norge

KVINNELIG TAXI: Her tar taxisjåføren Lana Khoshabaan i mot en kvinnelig passasjer i Arbil, 35 mil utenfor Bagdad. Hun har nylig opprettet sitt eget selskap etter at lignende selskap har hatt suksess i Libanon og Dubai, skriver Reuters. Selskapet har foreløpig kun tre biler å operere med. Foto: REUTERS
KVINNELIG TAXI: Her tar taxisjåføren Lana Khoshabaan i mot en kvinnelig passasjer i Arbil, 35 mil utenfor Bagdad. Hun har nylig opprettet sitt eget selskap etter at lignende selskap har hatt suksess i Libanon og Dubai, skriver Reuters. Selskapet har foreløpig kun tre biler å operere med. Foto: REUTERS
(VG Nett) Fremskrittspartiet tror et taxiselskap av og for kvinner kan gjøre byene tryggere.

VG følger

Kvinnelige taxiselskap har de siste årene blomstret opp i flere land i verden. Formålet er å gjøre kjøreturen tryggere både for sjåføren og passasjeren.

Det har vært en suksess i både Libanon og Dubai, ifølge Reuters.

I Storbritannia har taxiselskapet «Pink Ladies» vokst seg store. Nå har også hovedstaden i Irak, Bagdad, fulgt etter med et lignende tilbud.

Er kvinnelig taxiselskap en god idé? Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen!

Hans Frode Asmyhr, justispolitisk talsmann i Frp, tror et kvinnelig taxiselskap kan bidra til å gjøre gatene tryggere i Norge.

- Det vil gi damene en valgfrihet. Hvis dette er med på å gjøre kvinner tryggere, er det en verdi i seg selv, sier Asmyhr til VG Nett.

Asmyhr trekker også frem selve forretningsidéen.

- I et fritt næringsliv må dette kunne være et konkurransefortrinn for noen som ser en forretningsidé i å starte et slikt selskap. Jeg er meget positiv, sier Asmyhr.

POSITIV: Stortingsrepresentant for Frp, Hans Frode Asmyhr. Foto: SCANPIX
POSITIV: Stortingsrepresentant for Frp, Hans Frode Asmyhr. Foto: SCANPIX


Så langt i år er det anmeldt over 100 overfallsvoldtekter i Norge. Flere av ofrene skal ha blitt overfalt og voldtatt i en pirattaxi.

- Feil svar

Justispolitisk talsmann i SV, Akhtar Chaudhry, ønsker tiltak for et tryggere Norge velkommen, men tror ikke dette er den riktige løsningen.

- Vi ser at drosjenæringen tar ansvar og vi ønsker at de tar et større ansvar. Men jeg er ikke sikker på om et segregert arbeidsmarked er det beste alternativet. Det er ikke segregert på noen andre områder - det blir feil svar på riktig spørsmål, sier Chaudhry.

- Men vi ønsker gjerne at taxinæringen rekrutterer flere kvinnelige sjåfører, legger han til.

Jan Bøhler i Arbeiderpartiet synes tanken er interessant.

- Jeg synes det er godt tenkt at et selskap kan ta vare på kvinners trygghet. Idéen er interessant, så får vi se om det er noen som søker løyve i Oslo for eksempel. Men jeg må understreke at det først og fremst er et problem med pirattaxiene i Norge, og det vil ikke umiddelbart løse seg med et kvinnelig selskap, sier Bøhler.

- Ikke mulig å lyse ut kvinnestillinger

Det er kommunestyrene og bystyrene som eventuelt kan gi løyve til et slikt selskap.

Seniorrådgiver i Likestillings- og diskrimineringsombudet Åsulv Solstad sier at selskapet kan få problemer med å etablere seg.

- Drosjeselskaper av og for kvinner kan være problematisk i forhold til likestillingsloven. Det vil for eksempel ikke være mulig å lyse ut sjåfør-stillinger kun for kvinner. Men en

FEIL LØSNING: Det mener stortingsrepresentant for SV, Akhtar Chaudhry. Foto: SCANPIX
FEIL LØSNING: Det mener stortingsrepresentant for SV, Akhtar Chaudhry. Foto: SCANPIX

passasjers ønske om å velge sjåfør vil derimot ikke rammes av lovverket. Men det er viktig at dette ikke fører til en stigmatisering av mannlige eller ikke-etnisk norske drosjesjåfører, som at alle er potensielle overgripere, sier hun.

Det tidligere Likestillingsombudet mottok høsten 2005 et spørsmål fra Oslo Taxi om muligheten til å registrere kvinnelige drosjesjåfører i en egen base, fordi mange kvinnelige kunder ønsket kvinnelig sjåfør.

Dette vil ikke stride med loven, ifølge Solstad.

- Ombudet kom frem til at det ikke ville være i strid med likestillingsloven å imøtekomme enkeltkunders ønske, når det var nødvendig for at kunden i det hele tatt skulle benytte drosje, sier hun.

- Taxinæringen er positiv

Kvinnelige taxiselskap har vært diskutert internt i taxinæringen, og flere selskaper ønsker å rekruttere flere kvinnelige sjåfører, ifølge styreleder i Norges Taxiforbund Knut Thomassen.

- Det blir opp til hver enkelt sentral, men så lenge de holder seg innenfor loven, er vi positive. Det er få kvinnelige taxisjåfører i Norge, og det er viktig for mangfoldet at vi får flere, sier han.

- Tror du et slikt selskap kan bidra til å gjøre byene tryggere?

- Det er vanskelig å si. Vi har jo mange seriøse sentraler med opplærte sjåfører. Jeg tror det viktigste er at man ikke benytter seg av pirattaxiene, sier Thomassen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer